Udvari László az MTI érdeklődésére kedden elmondta: kérését azzal indokolta, hogy 70 évesen nem vállalhatja a vasút modernizálásának további, nagyszabású feladatait, erre egy új csapatot kell építeni.
Kóka János a lemondást elfogadva méltatta és elismerte Udvari László két és féléves munkájának eredményeit és felkérte arra, hogy tudományos, elméleti tevékenységével támogassa a vasút korszerűsítését.
A távozó vezető elmodása szerint a megtisztelő felkérésnek akkor tud eleget tenni, ha Kóka János továbbra is fenntartja a vasút piacosítására, a többszereplős vasúti modellre vonatkozó elképzeléseit, illetve a kormány is jóváhagyja ezt.
A MÁV Rt. elnöke aláhúzta: csak egy ilyen modell kimunkálásában, megvalósításában kíván részt venni, mert szerinte csak ez szolgálja az ország és a vasút érdekeit.
Az egyik irány, Udavari szerint, hogy továbbra is egy vállalati struktúrában maradjanak fenn a különféle vasúti szolgáltatások, és különféle hatékonyságjavítási módszerekkel próbálkozzanak. Európában erre is van példa.
Ennek alternatívája a vasút piacosítása, az, hogy több szereplős forma alakuljon ki, külön-külön társaságokba szervezve a pálya-, a személyszállítási és az árufuvarozási szolgáltatásokat.
Az európai gyakorlat szerint ez a forma sokkal több helyen hozott eredményeket és Udvari László szerint feltétlenül ezt a modellt kell Magyarországon is kidolgozni, megvalósítani, vállalva az ezzel együtt járó feszültségek megoldását.
Udvari lemondása akkor válik joghatályossá, ha azt az alapítói ülés – amelyet csütörtökre hívott össze – elfogadja.
Lapértesülések szerint Mándoki László, a céget 2002 óta irányító vezérigazgató pozíciója sem biztos. A Világgazdaság megbízható forrásokra hivatkozva nemrég közölte: az új vezérigazgató Gaál Gyula, a GKM politikai államtitkára lehet, aki éppen hétfőn a bányászati törvény parlamenti szavazását megelőző zárszavában jelentette be lemondását.