Belföld

Új Hyundai nagykereskedő a piacon

Hunautó néven nagykereskedő cég alakult december 15-ével a Hyundai gépkocsik magyarországi forgalmazására, amelyet eddig a Hyundai Auto Hungary (HAH) látott el.

Vadas Tamás, a Hyundai Auto Hungaryt is magába foglaló cégcsoport, a Cél Motors tulajdonosa abban reménykedik, hogy az új cég működésével a márka magyarországi kereskedelme stabil maradhat, és ha nem is rövid időn belül, de megoldódik a konfliktus a Hyundai Motor Company (HMC) illetve németországi központja, a Hyundai Motor Europe (HME), valamint a Cél Motors között.

Az ügy előzménye, hogy a HAH kizárólagos importőri joga a Hyundai gépkocsikra vonatkozóan november 1-jével megszűnt, és a koreai gyártó a korábbi megállapodás ellenére a határidőig nem törekedett egy új, az EU-szabályokkal harmonizáló szerződés megkötésére. A koreai partner magatartása ugyanakkor arra utalt, hogy az együttműködést folytatni akarja és erre alapozva a HAH beruházásokra, egyebek között alkatrészraktár telepítésére tett előkészületeket és fejlesztette a kereskedői hálózatot.

A Hyundai időközben Németországban létrehozott európaiközpontja, a Hyundai Motor Europe (HME) képviselői augusztus végén viszont azt közölték a magyar céggel, hogy a magyarországi forgalmazást nem a HAH partnereként képzelik el. A HME november közepén hivatalosan bejelentette, hogy átvette termékeinek magyarországi értékesítését és új, párhuzamos hálózatot épít ki.

Miután a HAH továbbra is rendelkezik beszerzési forrással és márkakereskedőinek egy részét nem tántorította el a gyártó illetve német cége magatartása, a Hyundai gépkocsik kereskedelmét, szervizelését az azzal járó garancia nyújtásával együtt tovább végezte a 30-ról 17-re fogyatkozott hálózat.

Vadas Tamás elmondta: az új céget a HAH menedzsmentjéből négy magánszemély hozta létre. A HAH nem szűnik meg, továbbra is birtokolja azokat a jogokat, amelyek a garanciákkal kapcsolatosak, a kivitelezésével azonban megbízza a Hunautó Kft-t. A Hunautó márkanagykereskedőként lép fel, az ehhez szükséges készletet megvásárolja a HAH-tól.

Az új cég a tervek szerint a márkakereskedők számát a jövő év első felében 25-30-re fejleszti fel. A Hyundai márkából Magyarországon évente mintegy 5-6 ezer adható el, jövőre a két párhuzamos hálózat már feltornászhatja az eladásokat 3800-4000 közé. Vadas Tamás szerint a megoszlás 40-60 százalék lehet a két értékesítő között. Az idén több mint 2100 Hyundai talált vevőre Magyarországon, ez megfelel a tavalyi évinek, amikor dinamikusan nőtt az eladás.

Vadas Tamás hangsúlyozta: továbbra is bízik abban, hogy részt tudnak venni a Hyundai értékesítésében, a későbbiekben esetleg valamelyik európai nagykereskedővel kötnek szerződést. Ennek ellenére nem mondtak le arról, hogy vizsgálatot kérjenek az ügyben brüsszeli és hazai versenyhivataloktól és mintegy 20 millió eurós kártérítési igényüknek is érvényt akarnak szerezni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik