Belföld

Karácsony – a verseny ünnepe

A kereskedők szezonja a december. Csábító árubőség és a vártnál alacsonyabb árszint köszönti a vevőket az első uniós karácsonyi bevásárláson – áll a Figyelő legújabb számának ünnepi összeállításában.

Karácsony tájékán a boltosok számára nagy a tét. A GfK Piackutató Intézet felmérése szerint összességében egyharmaddal nagyobb a forgalom az átlagosnál. A háztartások napi fogyasztásicikk-beszerzéseiben az éves forgalom 10-11 százaléka jut ekkorra. Tavaly az utolsó hónapban már 237 milliárd forintért vásároltak élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot, azaz 29 százalékkal többért, mint novemberben, és 39 százalékkal többért, mint utána januárban. „Egy-egy család akár 200 ezer forintot is fordít az ünnepekre, élelmiszerre, ajándékra” – von átlagot Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Szerinte a tavalyinál szerényebben gyarapodó reálkeresetek ellenére az ünnepekre költött összeg most is tovább nő – írja a Figyelő csütörtökön megjelenő száma.








Mozgó árak
Inkább csökkentek az árak ez év májusa óta az új EU-tagállamokban, köztük Magyarországon – állapítja meg a bécsi Fessel-GfK piackutató intézet. „A nemzetközi vállalatok éles versenye hatására az ismert márkájú árucikkeket gyakran kínálják árengedményes akciókban” – szögezte le Peter Damisch, a Fessel-GfK igazgatója. Növekszik a kapható márkatermékek száma, és az árverseny is élesebb. A GfK Hungária felmérése szerint Magyarországon átlagosan mindössze 1 százalékkel nőtt az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk május-júliusi átlagára a január-áprilisihoz képest az idén. Csökkent például a tej, a joghurt és a száraz tészta átlagos fogyasztói ára 8, 3, illetve 1 százalékkal. A szénsavas üdítőitaloké változatlan maradt. Emelkedett egyebek közt a bor átlagára, 4 százalékkal. Csak részben cseng össze az előbbiekkel a Központi Statisztikai Hivatal 2004. január és augusztus közötti felmérésnek eredménye. Eszerint 2004 első négy hónapjában 6, a csatlakozás óta (augusztusig) 8 százalékkal drágultak az élelmiszerek, amelyek hazánkban a lakossági fogyasztás negyedét teszik ki.

Lázasabban


Az idei, az immár „uniós” decemberi bevásárlási láz amúgy is magasabb hőfokú, mint az eddigiek. Vevőhódító akciókkal, agresszív marketinggel azok a nagy kereskedelmi óriáscégek is megérkeztek, amelyek megvárták Magyarország belépését az EU-ba. Nemcsak a „hard diszkont” kategóriába sorolt Lidl robbantott az élelmiszerpiacon, de egyszerre két outlet áruház is megjelent, márkás ruházati cikkeket kínálva, továbbá az elektronikus eszközök piacán is hullámokat keltett az új hálózat, a Saturn nyitása. Az új jövevények fokozták a májustól, az áruk szabad áramlásával látványosan erősödő árversenyt a kiskereskedelem szinte minden területén. S bár emlékezetes: nemcsak az euroszkeptikusok tartottak attól, hogy a bővítés után főleg az élelmiszerárak itthon is a jóléti államok átlagára szöknek, ez egyelőre nem következett be.

A híresen „árérzékeny” magyar vevő számára a minőségnél is erősebb mágnes, ha valami olcsóbb, sőt sokkal olcsóbb, mint máshol. Néhány forint kedvezményért akár tíz kilométerekre is hajlandó elzarándokolni. Kell is a kitartás, mert egy fővárosi illetőségűnek például a Lidl árbajnok termékeiért legközelebb Dunaharasztiba, Mórra vagy Pápára kell kiruccanni. A konkurensek szerint persze kár a fáradságért.

„Választékért és minőségért nem kell utazni” – állítja Viszokay Árpád a CBA Élelmiszer ügyvezető igazgatója. Úgy véli, a Lidl megjelenésével más lesz az idei karácsonyi szezon, mint az eddigiek, amikor még „normális” árakon, kiegyensúlyozott választékkal versenyeztek a kereskedelmi cégek. Meggyőződése, hogy a konkurenciánál 69 forintért árult egyliteres sampon nem is lehet jó.



Karácsony – a verseny ünnepe 9


Nem biztos abban, hogy az ilyen gyanúsan olcsó termék nem káros-e az egészségre. Hiába olcsó a toalettpapír, ha vékonyabb a többinél, és nem ott szakad, ahol kell.

Az illetékesek fel is figyeltek az új jövevény árpolitikájára. A helyi Földművelésügyi Hivatal azért kezdett vizsgálódni az ünnep előtti árháború láttán, mert a Lidlt „feljelentették” a beszerzési ár alatti értékesítés miatt. A Lidl szokás szerint nem nyilatkozik.


Ruházat


A ruházati piac két árbajnok szereplője, a biatorbágyi és a törökbálinti outlet novemberi premierje korántsem okozott akkora riadalmat a piacon, mint az élelmiszerboltokban a Lidl. Pedig a „listaárnál” 30, de akár 70 százalékkal olcsóbb, ráadásul nem bóvli, hanem márkás termékek sok igényes vevőt szipkázhatnak el a ruházati szaküzletekből is. A biatorbágyi Premier Outlet Center november 11-ei megnyitója óta több mint 120 ezren látogatták már meg a központot, de az év vége lesz az outletek igazi „főpróbája”. Bodó Gergely, a törökbálinti GL Outlet Kft. kereskedelmi igazgatója nem is vállalkozott rá, hogy előre megbecsülje, mit hoz az első év végi csúcs, mondván: az „outlet iparban” még nincs hazai tapasztalat.

Árat csökkent a Skála is: a ruházati kategóriákban minden korosztálynak 20 százalékos kedvezménnyel kínál ingeket, blúzokat, pulóvereket, kabátokat, dzsekiket. „Decemberre így nagyobb forgalommal, körülbelül a novemberi kétszeresével számolunk” – mondja Pethes Zsuzsa marketingvezető. Fájlalja, hogy a vevői egyre inkább karácsonyi ajándéknak vásárolják meg az amúgy szükséges ruhafélét is. A családi ajándékvásárlási listáin ezért szerepelnek az illatszerek mellett a cipők, a kabátok, az öltönyök, a kosztümök is.








Árfolyamhatás
Az uniós árkiegyenlítődés – amit például az autópiacon 2005-ig elő is írtak a kereskedőknek – nem jelenti azt, hogy itthon forintban nem drágulhatnak a termékek. Annak, hogy például az idén olcsóbbak lettek az autók, az elektronikai cikkek, elsősorban az euróhoz, sőt a dollárhoz képest erős forint a fő magyarázata. Az év eleji 280-300 forintról az év végére 240 forint közelébe zuhant az euró ára, dollárt pedig már 180 forintért válthatunk. A forint-euró árfolyam azonban változhat.

Bezár a Keravill


Tipikus karácsonyi ajándék az iparcikkek között az értékes elektromos gép is, a lábmelegítőtől az MP3-as és a DVD lejátszóig. Nagy a verseny itt is, zuhannak az árak, amit hűen tükröz, hogy 10-15 ezer helyett akciósan 6-7 ezer forintért is lehet mikrosütőt, porszívót találni. A tavasszal még legalább 80-100 ezer forintért kínált digitális fényképezőgép, videokamera „akciósan” már csak 40-60 ezer forint. A helyzetet tovább élezi a Media Markt testvérhálózatának, a Saturnnak november 11-ei színrelépése, bevezető áras nyitási akciója, annak ellenére is, hogy az egyelőre csak a Mammutban és az Europarkban lévő két áruházzal a Saturn nem műszaki diszkont. Igényesebb termékeivel, de hangsúlyozottan alacsony áraival inkább a magasabbra pozícionált elektronikai szaküzleteknek támaszt konkurenciát.

A Keravill Rt. nem is bírta már a küzdelmet, a múlt héten a társaság azonnali, december 10-ei végelszámolásáról döntöttek. A tulajdonos Fotex Rt. a Saturnra is utalt, amikor közleményben a „műszakicikk-kiskereskedelem piacára belépett kereskedelmi többletkapacitásokkal, az árversennyel” magyarázta az elhatározását. A Keravill régóta hervadt, 2004 harmadik negyedévét 8 millió forintos veszteséggel zárta. A tavaly még 43 üzletből álló hálózat az idén 15 műszaki boltra apadt.

„Mindenki versenytársnak számít, aki szórakoztató elektronikai cikkeket, kép- és hanghordozót, rögzítőt, számítástechnikai eszközöket, sőt szoftvert vagy akár elektromos kávéfőzőt árul, még a Media Markt is” – szögezi le Maurer Andor, a Media Markt Saturn Holding ügyvezető igazgatója. Mégis tagadja, hogy a „márkakannibalizmus” kialakulhatna a két lánc között, hiszen – autós példával – az Audi is ugyanahhoz a csoporthoz tartozik, mint a VW és a Seat. Ebben a szegmensben új piaci szereplők megjelenésétől sem tart a cégvezető, hiszen az egyelőre meglévő európai hálózatával bajlódó King Fischert leszámítva valamennyi versenytárs jelen van már.

A modern szórakoztatóelektronikai cikkek „árfogyatkozása” Maurer Andor szerint szinte tervezhető. A tíz éve még 3 millió forintos plazmatévé ára félmillió forintra apadt, a projektoros televízióké pedig hét év alatt 1 millióról a negyedére. E folyamatot az uniós árkiegyenlítődés tovább gyorsítja. Csak az a kérdés, meddig tart majd a rendkívülinek feltüntetett árcsökkentések sora.



Karácsony – a verseny ünnepe 18


Az „áreső” mögött az uniós belső piacon végbemenő árkiegyenlítődés húzódik meg, amely – például az élelmiszerek és napi cikkek piacán – Viszokay Árpád előrejelzése szerint 2005 első felében befejeződik. A közép- és kelet-európai új tagoknál a kezdetben olcsó nyersanyagok ára addigra eléri az uniós átlagot, ugyanakkor rövidesen a 15 régebbi tagállam árszintjére esik le az itt korábban drágább áruféleségek, például a műszaki cikkek ára. Időszakos, érdemi árkülönbségek persze ezután is lesznek, például az ideihez hasonló bőséges gabona- és zöldségtermés idején vagy egy-egy nemzetközi márka egyik-másik termékének arculatváltásánál, amikor kiárusítják a megmaradt készletet, de ezek Viszokay szerint esetiek lesznek.

A cikk teljes terjedelmében a Figyelő december 16-án megjelenő 51. számában olvasható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik