Belföld

Üzlet&Siker – Minősített Vállalkozások

Eltelt egy év, megint elérkezett az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása díjátadó gálaest. Ha egyszer sikerül megszervezni egy díjátadó gálát, az még lehet a véletlen műve. Harmadik alkalommal már hagyomány.

A hagyományt közösen teremtettük: az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása címre pályázó cégek, a magazin és az Üzlet&Siker támogató partnerei. Ez a munkánk legszebb része, mert ilyenkor érezzük, hogy milyen fontos az, amit teszünk. „Múltunkat és jövőnket is jelenti ez a díj” – vallotta Tóth Attila, a CÉH Tervező, Beruházó és Fővállalkozó Rt. elnök-vezérigazgatója, amikor az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása 2004 gálán átvette a fődíjat. Habár a vállalkozás számos szakmai elismerésben részesült, mégis nagy jelentősége van a
Üzlet&Siker – Minősített Vállalkozások 1

számukra ennek a társaság egész tevékenységét objektív kritériumok alapján mérő elismerésnek.

Az Üzlet és Siker programot a Sanoma Budapest Kiadói Rt. és támogató partnerei, az Axelero, a Citibank, az E.ON, a Geonardo Európa Klub, a Hewlett Packard, a Matáv, a Peugeot, az SAP, a Shell és a T-Mobile azzal a céllal hozták létre, és működtetik, hogy hozzájáruljanak a kis- és közepes vállalkozások fejlődésének előmozdításához, valamint a dinamikusan fejlődő, nyereségesen gazdálkodó és ígéretes stratégiájú vállalkozások nyitott közösségének megteremtéséhez. E közösségteremtés alapja az idén immár harmadik alkalommal meghirdetett pályázat, amelyre ezúttal is szép számban jelentkeztek a cégek, köztük több olyan vállalakozás, amely az elmúlt két évben is elnyerte a címet. A pályázat a maga nemében egyedülálló, hiszen kifejezetten kis- és középvállalkozások számára hozták létre, és objektív kritériumok alapján méri e vállalkozások teljesítményét.








Minősített vállalkozások

(Árbevétel-kategória, cégnév)

150–300 millió Ft:
• Pentatrade Kft.
• ADM Informatikai Kft.
• Hidroép Kovács Kft.
• Tisza Park Kft.
• KIT Kft.
• Árkossy Bútor Kft.
• Auter Kft.
• Leporex Kft.

301–500 millió Ft:
• Szent István Patika Bt.
• Fisch Kft.
• Czumpf és Dubek Kft.
• Pharmabridge Bt.
• Balázs-Diák Bt.
• Virusbuster Kft.
• Árindex Kft.
• Geg és Társai Kft.
• Pannon-Work Kft.
• Severitas Kft.
• Bonn Kft.

501–1000 millió Ft:
• Dunafém ’95 Kft.
• Hilcz és Fia Kft.
• Kovács Tüzép Kft.
• Atestor Kft.
• Metalobox Kft.
• Terc Kft.
• WH Consulting Kft.
• Develor Rt.
• Evat Rt.
• Tele-Data Kft.
• Telemax Kft.
• X-Rent Kft.
• Grow Group Kft.
• B&K Kft.
• Duviép 2000 Kft.

1001–5000 millió Ft:
• Hovány Kft.
• Vörös Szerviz Kft.
• Gablini Kft.
• Truck Savaria Kft.
• Csiki–Bege Kft.
• Formont Autó Kft.
• Vill-Korr Bt.
• Céh Rt.
• Heibl Isoliertechnik Kft.
• Varpex Rt.
• Novodata Rt.
• Biopetrol Kft.
• hat Reklám Kft.
• Pauker Kft.
• Megatrend Rt.
• Csomiép Kft.

Újak és régiek


Mintegy száz vállalkozás nyújtott be pályázatot 2004-ben a minősített vállalkozás cím elnyerésére vagy a megmérettetés kedvéért, és valamennyi pályázó igen jó teljesítményt nyújtott. Vannak köztük olyan vállalkozások is, amelyek immár harmadszor pályáztak sikerrel, mint például a kereskedő cégek közül a Truck Savaria Kft., a szolgáltató társaságok közül a Severitas Kft. vagy a termelés ágazatból a Leporex Kft. Több olyan vállalkozás is volt a pályázók között, amelyet most a harmadik alkalommal különdíjai s tudtunk jutalmazni, így a kereskedő cégek közül az Atestor Kft.-t, a szolgáltatás ágazatból a Pauker Nyomda Kft.-t, vagy a termelő cégek közül az Árkossy Bútor Kft.-t. Egyetlen olyan társaság akadt, amely megőrizte hihetetlenül dinamikus fejlődését és az idén immár második alkalommal vehette át a különdíjat, a metaloBox Kft.

És természetesen számos kiváló újonnan pályázó cég tárta elénk elmúlt három évének teljesítményét, közülük többen kimagaslóan jó eredményt értek el. Vérzett a szívünk azokért a társaságokért, amelyek már többször is bizonyították jó teljesítményüket, de az idén mégsem kerülhettek a minősített vállalkozások közé. Szeretném hangsúlyozni, hogy valamennyi pályázatot benyújtó vállalkozás prudensen, jó stratégiával, nyereségesen gazdálkodó cég, mégis lettek olyanok, amelyek az általunk meghatározott mércerendszer szerint nem kerültek a legjobbak közé.


A díj előnyei


Azon vállalkozások közül, amelyek elnyerték az Üzlet&Siker Minősített Vállalkozása 2004 címet, mindhárom szektorban különdíjasokat választottunk ki, a legígéretesebb stratégiájú, a legnyereségesebben gazdálkodó és a legdinamikusabban fejlődő céget. Végül összesen 10 vállalkozás teljesítményét jutalmaztuk különdíjjal, mivel a szolgáltatás és a kereskedelem ágazatban a jelentkezők nagy száma és kiváló teljesítménye miatt 4-4, a termelés ágazatban viszont csak 2 vállalkozás érte el az ehhez szükséges minimális 90 pontot. A fődíjas cég ezúttal is valamennyi pályázó közül az összes mutatót tekintve a legjobbnak bizonyult 112 ponttal.


A minősített vállalkozások számára ez az elismerés több előnnyel is jár. Egyrészt jelzés a cég vezetése, a munkatársak számára, hogy jó úton haladnak, munkájukat egy külső, független szervezet, objektív kritériumok alapján kiemelkedőnek ítélte meg. Fontos lehet az is, hogy a minősítéssel együtt járó pecsétet felhasználhatják levélpapírjukon, üzleti kommunikációjukban, hiszen jó jelzést adhat egy üzleti partnernek, ha ilyen jelentős partneri kör áll vállalkozása mögé.

Az Üzlet&Siker magazin támogató partnerei, ez a nagyvállalati kör kiemelten fontosnak tartja a kis- és közepes vállalkozások versenyképességének megőrzését és további javítását az európai uniós csatlakozást követően is. Éppen ezért szolgáltatásaikkal és termékeikkel szeretnének hozzájárulni ezen minősített vállalatok fejlődéséhez. A cégek kiemelkedő teljesítményének elismeréseként felkeresik őket és személyes konzultáció keretében közösen tekintik át az adott vállalkozás tevékenységét és keresik meg azokat a lehetőségeket, amelyek révén szolgáltatásaikkal hozzájárulhatnak további üzleti sikereikhez.

Mindezeken túl a magazin publicitást is jelent a számukra, hiszen bemutatjuk a különdíjas és a fődíjas vállalkozásokat, az elkövetkező évben pedig sort kerítünk valamennyi minősített társaságra. Hozzájárulunk ahhoz is, hogy közösséget építhessenek maguk közt, hiszen már a díjátadó gálán is alkalom volt az ismerkedésre, de elérhetőségeik megosztásával akár üzleti kapcsolatba is léphetnek egymással. A cégek közül többen is jelezték, hogy nem titkolt szándékuk megkeresni az Üzlet&Siker támogató partnereit is termékeikkel, szolgáltatásaikkal, ahol bizonyára kedvezőbb fogadtatásra találnak vetélytársaiknál. 








Mi döntött?
A pályázat értékelésekor ezúttal is a vállalkozások üzleti és sikermutatóira voltunk kíváncsiak, a beküldendő adatok körét szektorok és méretkategóriák szerint differenciáltuk. Az üzleti mutatóknál egységesen az elmúlt három év árbevétel, adózott eredmény és saját tőke adatait vettük alapul, amelyekből a tendenciák megvilágítása érdekében mutatókat – tőkearányos eredmény és árbevétel-arányos eredmény – számítottunk, és ezeket hasonlítottuk az iparági és a méretkategória szerint számított kis- és középvállalkozásokra jellemző gazdasági átlagok értékéhez a három vizsgált szektorban. A sikermutatókban is különbséget tettünk a termelő, a kereskedő és a szolgáltató vállalkozások szerint, tekintettel ezek eltérő jellegzetességeire. A termelő vállalkozásoknál kíváncsiak voltunk például, hogy van-e saját fejlesztésű termékük, védjegyük, vagy vezettek-e be az elmúlt három évben új, vagy környezetbarát technológiát. A szolgáltató társaságok esetében vizsgáltuk többek között, hogy rendelkeznek-e minőségbiztosítási, illetve menedzsment információs rendszerrel, illetve rendszeresen továbbképzik-e munkatársaikat. A kereskedő cégeknél pedig rákérdeztünk, hogy vannak-e állandó beszállító partnereik, vagy rendelkeznek-e könnyített fizetési rendszerrel. Valamennyi mutatót – üzletit és sikermutatót egyaránt – pontozással értékeltünk, a maximális összérték elérhette a százhúszat. Azokat a cégeket, amelyek összpontszáma nem érte el a hatvanat, nem tudtuk minősíteni.

Kereskedők, szolgáltatók, termelők

A minősített vállalkozások közül a kereskedő cégek árbevétele másfélszeresére nőtt az elmúlt három évben, míg saját tőkéjük és adózott eredményük több, mint duplájára rúgott. A legkisebb árbevételi kategóriában pályázott kereskedő cégek közül a legnagyobb árbevétel-növekményt a Balázs-Diák Kft. nyújtotta, amely oktatási eszközök gyártásával és forgalmazásával foglalkozik és a hatékonyabb információáramlás érdekében az egyik leglátogatottabb taneszköz webboltot hozta létre. Míg az egymilliárd forint feletti kategóriában ugyanezt a Formont Autó Kft. mondhatta el magáról. Öt cég is elért több mint ötszörös nyereségnövekedést, köztük az akvarisztikai felszerelések, horgászati kellékek kereskedelmével foglalkozó Fisch Kft. is, amely büszke arra, hogy ebben a pici piaci szegmensben is sikeresen tud működni.

Az idén is a szolgáltató szektorból érkezett a legtöbb pályázat, itt volt a legnehezebb engedni az objektív értékelési kritériumok szorításának. Ebben a szektorban nem volt olyan látványos az árbevétel-növekmény, nem érte el a 120 százalékot a vizsgált hároméves periódusban. A saját tőke nagyobb arányban, mintegy 170 százalékra nőtt, míg az adózott eredmény 60 százalékkal bővült. A pályázók közül a legnagyobb árbevétel-növekményt az Árindex Forrásközvetítő és Beruházási Tanácsadó Kft. érte el, amely elsősorban hazai és uniós pályázatfigyeléssel, pályázatok készítésével foglalkozik. Mint pályázatukban megfogalmazták: „A siker nem egyszeri tényező, arra törekszünk, hogy a legtöbbet kihozzuk belőle.” Nyereségét a legnagyobb mértékben a WH Consulting Gazdasági Szaktanácsadó Kft. növelte, amely gazdasági és humán tanácsadói szolgáltatást nyújt ügyfeleinek. A társaság büszke arra, hogy 2003-ban elnyerte a Családbarát Munkahely díjat, valamint létrehoztak egy non-profit szervezetet a munkanélküli és a munkanélküliség veszélyét érzők munkaerő-piaci helyzetének javítására.

A termelő cégek közül érkezett ezúttal is a legkevesebb pályázat, igaz ezek igen jó teljesítményt nyújtó vállalkozások voltak. A szektorban szereplő cégek árbevétele 2001 és 2003 között 30 százalékkal lett több, miközben saját tőkéjük és nyereségük csaknem duplájára nőtt. A termelő cégek közül a legnagyobb árbevétel-növekményt a különdíjas Duviép 200 Kft. után a Grow Group Magyar-Holland Palántanevelő Kft. érte el, amely 2,8 hektáron évi 60 millió palántát nevel. Sikerük titkát a minőségben, a pontosságban és a vevők iránti elkötelezettségben látják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik