Úgy tűnt, a Grand Theft Auto játékot kiadó cég, a Take-Two szerencsecsillaga magasan járt. A sorozat ötödik tagjaként megjelent GTA: San Andreast nemcsak hisztérikus várakozás előzte meg, hanem az online szaksajtóban is hatalmas ováció fogadta: az igen rangos IGN-en például 99 százalékot adtak a játékra, de a közismerten vasszigorral

értékelő GameSpot sem ment 96 százalék alá. Ez döbbenetesen jó eredménynek számít a játékvilágban.
A Wall Streetnek azonban ennyi sem elég: pontosan a San Andreas megjelenése napjának előestéjén a játékot kiadó Take-Two részvényei drasztikusan zuhanni kezdtek. A piaci elemzők szerint pedig a játékból már az első héten félmilliót is eladhatnak az Egyesült Államokban, míg nemzetközi szinten az eladás elérheti a négymilliót! (Összehasonlításképpen: a fél éve megjelent, szintén nagyon népszerű Doom 3 még csak most lépte át az egymilliós küszöböt…)
|
Vajon mi lehet a tőzsde pesszimizmusának oka? A legvalószínűbb, hogy a Take-Two túlságosan is rábízta sorsát egyetlen igazán sikeres játéksorozatára. Igaz, a San Andreas még csak most jelent meg, a befektetők azonban előrelátók, és valószínűleg nem tartják biztatónak, hogy a kiadó ezen a játékon kívül egyetlen igazán nagy játékot sem fog mostanában megjelentetni. Emellett a játék fejlesztőit is ugyanez a kényelmes hozzáállás jellemzi. Amíg mások játékuk megjelenésekor már gőzerővel dolgoznak a következő részen vagy más termékeken, addig a játékot fejlesztő Rockstarnál még egy újabb címet sem jelentettek be.
A játékkiadók között a Take-Two egyébként sohasem számított kiemelkedőnek olyan „sztárok” mellett, mint a nagy tőkeerejű és rendszeresen nagy bevételeket kasszírozó Electronic Arts vagy Activision. A Take Two által kiadott játékok közül a GTA mellett egyedül a Max Payne sorozat tekinthető jól hangzó címnek, de az eladásokban az is jóval elmarad a GTA-tól.
A nagyjából két éve megjelent Max Payne 2 óta ugyan bejelentették, hogy lesz harmadik rész, de sokkal többet nem lehet tudni róla: egyetlen kilopott kép vagy legalább egy rajzolt artwork sem tanúskodik arról, hogy tényleg folytatódnának a népszerű szuperzsaru kalandjai. Rossz nyelvek szerint a Take-Two egyedül a Grand Theft Auto részeinek köszönheti fennmaradását: ha ezek nem lennének, a cég valószínűleg már rég becsukhatta volna a boltot.
|
Persze szó sincs arról, hogy maga a San Andreas sikertelen lenne: már most minden idők legkelendőbb játékaként tartják számon. Ez nyilván hatalmas bevételt hoz a kiadónak és a készítőknek, de érdekes, hogy a Sony is milyen jól járt a játékkal. Exkluzív szerződést kötött ugyanis a kiadóval; aszerint a San Andreas (a PC-s és Xboxos játékosok legnagyobb bánatára) először kizárólag Playstation 2-re, a Sony konzoljára jelenhet meg, és egy teljes évet kell várni az újabb változatok boltba kerülésére.
Ennek révén hirtelen megugrott a nemrég megjelent vékonyabb, kisebb, új generációs PS2-ők eladása is, pedig a gép technikailag semmivel sem tud többet, csak elegánsabb. A Sonynak azonban ez nemcsak további bevételt hoz, mivel a konzolos játékok fejlesztőinek vagy a kiadónak fizetnie kell valamennyit a gépet gyártó cégnek.
Persze ennyi előnyért cserébe a Sonynak is adnia kellett valamit: egy centet sem kért azért a rengeteg ismert – amúgy méregdrága jogdíjú – zeneszámért, amelyet a játékban, autóvezetés közben, virtuális rádióadók műsoraként hallgathatunk. Mivel a GTA-sorozatban mindig is fontos volt a játék különféle korszakainak pontos ábrázolása, ezért a készítők minden részben ügyeltek arra, hogy korhű, akkoriban gyakran játszott slágereket hallhassunk. A ’90-es éveket feldolgozó San Andreasban Depeche Mode-ot, Public Enemy-t, Snoop Dogot és még rengeteg népszerű zeneszámot játszanak.

