Belföld

Az internetes utazási irodák átalakíthatják a piacot

A hagyományos utazási irodák számára az egyre jobban teret nyerő internetes utazási szolgáltatások jelentős konkurenciát jelentenek, ezért üzleti stratégiájuk átgondolására kényszerülnek – derült ki a GKI felméréséből.

A GKI Gazdaságkutató Rt. kutatásának középpontjában az állt, hogy a hagyományos utazásszervező irodák mennyire használják ki az internet nyújtotta lehetőségeket, és hogy a világháló mennyire befolyásolja piaci tevékenységüket. 2004 júliusában az utazásszervezők 96 százaléka rendelkezett internet-kapcsolattal saját honlapot a társaságok 67 százaléka épített ki. Az interneten keresztül turisztikai szolgáltatás megrendelésére az összes utazásszervező 20 százaléka biztosított lehetőséget, míg az interneten keresztül lefoglalt turisztikai szolgáltatások online kifizetésére 3 százalékuknál volt lehetőség.

Honlap-ellátottság

A felmérés időpontjában a kiutaztatással foglalkozó társaságok 80 százaléka, a beutaztatással foglalkozók 67 százaléka és a belföldi útszervezéssel foglalkozók 56 százaléka rendelkezett önálló webkikötővel. Az eltérés egyrészt az egyes szegmenseken belül mutatkozó piaci verseny intenzitásával, másrészt a szegmensek célcsoportjainak eltérő internet használati szokásaival magyarázható. A beutaztatással foglalkozók érdeke, hogy az interneten keresztül gyors és közvetlen kapcsolatot tudjanak biztosítani a külföldi turisták számára, míg a kiutaztatással foglalkozó társaságok esetén a célcsoport jellemzően tehetősebb és az internet iránt fogékonyabb (pl.: a fiatalabb generáció többségében már csak az interneten nézegeti az utazási ajánlatokat), illetve a külföldre utazók jellemzően több utazási információt szeretnének begyűjteni a kiutazási kockázatok csökkentése miatt.

Az utazásszervezők várakozása alapján 12 hónapon belül az internet-kapcsolattal rendelkező irodák további 15 százaléka tervezi, hogy kiépíti saját internetes megjelenését, így 2005 végére az irodák több mint 80 százaléka lesz elérhető a világhálón.

Online értékesítés

Az utazásszervező társaságok közül azok, amelyek kiépítették saját weboldalukat, csupán 23 százalékuk használta ki az internetben rejlő értékesítési lehetőségeket, azaz ennyinél lehetséges valamely szolgáltatás online megrendelése (utat, autóbérlést, repülőjegyet, szállást). Az online értékesítő társaságok fele ugyanakkor nemcsak a saját weboldalán, de más utazási portálon (pl.: www.nagyutazas.hu, www.travelport.hu, www.hurra-nyaralunk.hu stb.) keresztül is lehetőséget biztosított valamilyen foglalásra, vásárlásra.

A fentiek alapján a honlappal rendelkező társaságok 77 százaléka csupán információ és/vagy tartalomszolgáltatásra (pl.: útleírások, élménybeszámolók, fotógalériák, szálláshely-, étterem-, programajánlók feltüntetése stb.) használja weboldalát.
Azok az utazási irodák, amelyek online értékesítenek, jellemzően több weboldalon is elérhetővé teszik szolgáltatásaikat. 2004 nyarán a honlappal rendelkező társaságok 18,5 százaléka forgalmazta szolgáltatásait más utazási portálon keresztül. Ugyanakkor e társaságok 65 százalékánál a felhasználó a társaság honlapján is kezdeményezhette valamely szolgáltatás megrendelését. Azon társaságok közül, amelyek rendelkeznek weboldallal, de azon keresztül nem értékesítenek, csak 8 százalékuk forgalmazza szolgáltatásait más utazási portálon keresztül.

A tisztán internetes utazási portálok, amelyek jellemzően a „hagyományos” utazási irodák szolgáltatásainak közvetítésével foglalkoznak, lehetőséget nyújtanak arra, hogy az irodák az interneten keresztül is értékesíthessék szolgáltatásaikat. Az infrastrukturális feltételeket és az online csatorna marketingjét az online utazási portál biztosítja, így a hagyományos utazásszervezőnek csak az ajánlataikat kell eljuttatniuk az üzemeltetőhöz. Ám a fenti alacsony (8 százalékos) arány alapján azt látjuk, hogy az információáramlás e módja még nem terjedt el. Ennek oka kereshető egyrészt az üzleti modellben, másrészt a hazai e-kereskedelemi kultúrában.

Összességében 2005 végére a tervek alapján a saját weboldalt üzemeltető utazásszervezők közel 40 százaléka (a teljes sokaságnak pedig az egyharmada) kapcsolódik majd az elektronikus kereskedelembe és értékesíti turisztikai szolgáltatásait saját honlapon vagy más utazási portálon keresztül.

Online szolgáltatások

2004 nyarán a honlappal rendelkező utazási irodák 96 százaléka (a teljes sokaság 64 százaléka) biztosított lehetőséget e-mail-en keresztüli kapcsolatfelvételre. Ugyanakkor a kapcsolatfelvétel kivételével interaktív online szolgáltatást csupán minden ötödik társaság nyújtott. Az önálló webes megjelenéssel rendelkező irodák 15 százalékánál (a teljes sokaság 10 százalékánál) lehet a weboldalon keresztül szállást foglalni, 10 százalékánál (7 százalék) busz vagy autó bérlést kezdeményezni, 9 százalékánál (6 százalék) utat lefoglalni, 6 százalékánál (4 százalék) repülőjegyet rendelni.

Online árbevétel

A hagyományos irodák interneten keresztül generált forgalma egyelőre alacsony és a megrendelésre lehetőséget biztosító utazásszervezők árbevételének is csupán 10-15 százaléka (az összes utazási iroda esetén pedig pár százalék).

Ajánlott videó

Olvasói sztorik