Belföld

Nem kizárólagos disztribútor többé a Hyundai Auto Hungary

Megszűnt a Hyundai Auto Hungary (HAH) kizárólagos importőri joga a Hyundai gépkocsikra vonatkozóan november 1-jével, a magyar importőr cég mintegy 20 millió eurós kártérítési igénnyel lép fel.

Vadas Tamás, a Hyundai Auto Hungaryt is magába foglaló cégcsoport, a Cél Motors tulajdonosa szerdán sajtótájékoztatón elmondta: várhatóan két, egymással párhuzamosan működő márkakereskedői hálózat fogja forgalmazni a következő időszakban a Hyundai gépkocsikat Magyarországon. Reményei szerint azonban 2-3 éven belül rendeződni fognak a viszonyok.

Vadas Tamás emlékeztetett arra, hogy több mint 10 éve vannak szerződéses kapcsolatban a Hyundai Motor Company-val (HMC), 1995 óta a koreai cég kizárólagos magyarországi importőrként tevékenykedtek. A HAH és a HMC közötti szerződés 2004. november 1-jén vesztette érvényét, miután hatályba létek az EU autókereskedelmet érintő versenyszabályai és megszűnt a kereskedelemben a kizárólagos státusz. A HAH és a HMC erről már 2003-ban meg is állapodott, egyben kötelezték magukat arra, hogy új, az EU-szabályokkal harmonizáló szerződést kötnek a kereskedelem, a szerviz és a garanciális kötelezettségek elvégéséről és erről legkésőbb 2004. november 1-jéig megindítják az egyeztetéseket.

Vadas Tamás tájékoztatása szerint ez a határidőig nem történt meg, noha a koreai partner magatartása arra utalt, hogy az együttműködést folytatni akarja. Erre alapozva a HAH beruházásokra, egyebek között alkatrészraktár telepítésére tett előkészületeket és fejlesztette a kereskedői hálózatot.

A Hyundai időközben Németországban létrehozott európai központja, a Hyundai Motor Europe (NME) képviselői azonban augusztus végén azt közölték a magyar céggel, hogy a magyarországi forgalmazást egy új hálózattal, nem a HAH partnereként képzelik el.

Vadas Tamás rámutatott: az EU versenyszabályainak megfelelően nem azt kifogásolják, hogy nem rendelkezhetnek tovább a kizárólagos forgalmazás jogával, sőt kis cégként arra készültek, hogy a jelenleg 2 százalékos piaci részesedésű márka kereskedőjeként valamelyik nagy európai forgalmazóval szerződnek és annak biztosítják a magyarországi hátteret. A partnernek azonban a tervezett stratégiai váltást időben jeleznie kellett volna. Azt viszont a versenyjogba ütközőnek tartják, hogy a HME erőfölényével visszaélve az utóbbi hetekben piaczavaró magatartást folytatott, a HAH-val együttműködő márkakereskedéseknél bizonytalanságot keltett. Vadas Tamás rámutatott: a HME mostanáig még nem hozta létre az új kereskedői hálózatot, tagjait részint a HAH-val szerződésben lévő dealerekből próbálja verbuválni.

A HAH hálózata eddig 32 tagú volt, 18-an azonban már elálltak az új szerződés aláírásától, mert attól tartanak, hogy nem fognak gépkocsihoz és alkatrészhez jutni.

Vadas Tamás hangsúlyozta: a HAH rendelkezik beszerzési forrással, az ellátást biztosítani fogja és újra kiépíti az országos lefedettséget. Az általa értékesített gépkocsikra továbbra is érvényes lesz a 3 éves gyári, plusz a két éves, a HAH által meghosszabbított garancia.

Vadas Tamás elmondta: még bíznak abban, hogy a vitát sikerül a következő hetekben tárgyalásos úton rendezni, céljuk, hogy az eredeti együttműködés fennmaradjon a partnerrel. Azonban vizsgálják a lehetőségét kártérítési igényük érvényesítésének és hazai, valamint európai uniós bíróságokon, illetve a versenyhatóságnál is keresni fogják a jogorvoslatot.

A tulajdonos szerint a HAH teljesítménye nem lehetett oka a partner viselkedésének, miután az idei 2.600 darabos eladási tervet már az év első felében teljesítették és az évet 3.500-3.600 darabos eladással tudták volna zárni. A mostani vita miatti bizonytalanság ugyanakkor az eladásokat is visszavetette: szeptemberben 100-ra esett vissza az értékesítés az augusztusi 300-ról – mutatott rá.

Vadas Tamás úgy vélekedett: a két párhuzamos hálózat működése valószínűleg árversenyt eredményez, arra számítanak, hogy emiatt ha veszteség nem is, de nyereség sem lesz a Hyundai gépkocsik eladásán. Hozzátette: márka eladása az idén augusztusig 700 millió forint nyereséget eredményezett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik