Belföld

Kezdődik az M35-ös debreceni szakaszának építése

Aláírták az M35-ös autópálya Görbeháza-Debrecen közötti szakaszának kivitelezési szerződését kedden Debrecenben.

Gaál Gyula, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára a szerződéskötés alkalmából hangoztatta, hogy a 2006 végére Debrecent és Nyíregyházát is elérő autópályák fontos lépést jelentenek a térség fejlődésében, összekapcsolják majd az országot Ukrajna és Erdély gyorsforgalmi útvonalaival.

Az államtitkár emlékeztetett rá, hogy korábban sok vita előzte meg az M3-as építését, főként a nyomvonal-vitára emlékszik mindenki. Gaál Gyula annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a legjobb megoldást született akkor, amikor eldöntötték, hogy mindkét nagyváros – Debrecen és Nyíregyháza – felé megvalósítják a gyorsforgalmi útkapcsolatot.

Az államtitkár liberális politikusként elkötelezett a verseny iránt, de – hangsúlyozta – nem két városnak kell versenyeznie. Itt a kooperációnak van jelentősége. “Az új M3-as és M35-ös autópálya összeköti a nyírség ipari övezetét a debreceni nemzetközi repülőtérrel, és kaput nyit Erdélyre és Ukrajnára” – tette hozzá.

Környezetbarát megoldások

Gaál Gyula külön szólt arról, hogy az autópálya-építések jelentős környezeti átalakítással is járnak. Utalt arra, hogy ezúttal környezetbarát építési megoldásként a tiszaújvárosi erőművi pernyét is beépítik az autópálya töltésébe. Az államtitkár reményét fejezte ki, hogy ez a környezet számára jelentős előnyökkel is jár.

Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója elmondta: a Görbeháza-Debrecen közötti 35,3 kilométeres autópálya-szakaszt nyílt, előminősítéses közbeszerzési eljárás keretében a Strabag Építő Rt. építheti meg.

Tájékoztatása szerint a 68,7 milliárd forint értékű beruházás 2006. november 30-ára készül el. Bodnár Zoltán tájékoztatása szerint a mostani aláírással az autópálya-építés első szakaszának a végére értek, ami azt jelenti, hogy a kormányhatározatban rögzítetteknek megfelelően valamennyi autópálya 2006-ig elkészül.

Az M35-ös Görbeháza és Debrecen közötti szakaszának építése során több mint 2 millió köbméter földmunkát végeznek el az alapozáshoz, s 3,6 millió köbmétert meghaladó földművet építenek, amiből 320 ezer köbméter lesz az erőművi pernye.

A 35 kilométeres útszakaszon összesen nyolc felüljárót, 15 aluljárót építenek és hat csomópontot alakítanak ki.

A kivitelezési szerződés aláírása kapcsán Juhászné Lévai Katalin, a Hajdú-Bihar Megyei Közgyűlés elnöke emlékeztetett rá, hogy ez év szeptemberében már átadták az M3-as autópálya Polgár-Görbeháza közötti 13 kilométeres szakaszát, s a polgári csomópontnál épül Magyarország első régészeti pihenőparkja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik