Belföld

Tömeges elbocsátásokra készül Európában a GM

A világ legnagyobb autógyártó konszernje, az amerikai General Motors (GM) 12 ezer munkahelyet akar leépíteni Európában az elkövetkezendő két évben.

A tervezett intézkedés különösen súlyosan érinti a GM német leányvállalatát, az Opelt – jelentette be csütörtökön Rüsselsheimben a GM európai főnöke, Frederick Henderson.

A megszűnésre ítélt munkahelyek 90 százalékát már a jövő évben fel akarják számolni. Az amerikai konszern évi 500 millió euróval akarja csökkenteni költségeit.

Az Adam Opel AG németországi gyártó és összeszerelő üzemeiben, Rüsselsheimben, Bochumban, Eisenachban és Kaiserslauternben 33 ezer embert foglalkoztat. A General Motors 11 európai gyárral rendelkezik, ahol 2003 végén körülbelül 63 ezer ember dolgozott. Az Opelen kívül a GM érdekeltségi körébe tartozik a Saab és a Vauxhall is. A General Motors Europe évente 1,9 millió járművet állít elő.

A detroiti konszern egyelőre nem közölte konkrétan, hogy mely üzemeit milyen mértékben érintené a csökkentés, ám a német üzemi tanácsoktól származó információ szerint Németországban 10 ezer embert, a foglalkoztatottak durván egyharmadát sújtaná. Négy-négyezer munkahely szűnne meg Bochumban és Rüsselsheimben, s valószínűleg Kaiserslautern jönne még szóba, miután úgy hírlik: a kelet-németországi Eisenach-hoz nem nyúlnának hozzá.

A svédországi Trollha:ttanben 500 munkahely szűnne meg – felerészben a termelésben, felerészben a fejlesztésnél -, a spanyol Opel-gyárban 600 munkahely.

A General Motors nem tartja lehetetlennek, hogy Európában egy egész üzemet bezárnak, de üzembezárás helyett inkább más megoldásokon törik a fejüket. “Az üzemi tanácsokkal közösen konstruktívan fogunk dolgozni a jelenlegi feladat megoldásán” – közölte Henderson.

A General Motors európai üzemeiben kedden tiltakozó akciókat akarnak tartani, sztrájk nélkül.

A szanálási csomag összeállításának okát a General Motors a gyenge keresletben, az élesedő versenyben, többek között az élesedő árversenyben jelölte meg. Hasonló gondokkal küzd Európa legnagyobb autógyártója, a német Volkswagen is, ahol 2011-ig a munkaköltségeket 30 százalékkal akarják csökkenteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik