A www.eternalegypt.org című weboldal kivitelezője az egyiptomi kulturális örökségért felelős hivatal és az IBM. A munka három évig tartott, az IBM 2,5 millió dollár értékű technológiával és szakértői tudással vett részt a tervben. Ahhoz, hogy elkészítsék a weboldalt és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokat – mint például a PDA-ra, mobiltelefonra letölthető múzeumi idegenvezetés –,
új rendszert kellett kidolgozni, ez a Content Management System (CMS).
A rendszer fejlesztésénél két alapelvet vettek figyelembe: az első az, hogy az emberek jobban megjegyzik az egybefüggő történeteket, mint a különálló információdarabkákat, a második pedig az, hogy alkalmazkodni kell a felhasználók igényéhez, vagyis ahhoz, hogy igazi élményben legyen részük. A weboldal a CMS segítségével képekkel, multimédiás tartalommal és hanggal gazdagított, egyénre szabott történeteket mesél el.
A CMS a Text-to-Speech technológiával emberi beavatkozás nélkül, gépi hangon felolvassa a szöveget. Ezt a technológiát főleg a múzeumi idegenvezetésben használják: a kairói egyiptomi múzeumban a látogatók kéziszámítógépről hallgathatják meg (vagy igény szerint olvashatják el) az épp megtekintett kiállításokkal kapcsolatos információkat, s ezt például animációkkal egészíthetik ki.
|
A nagyszabású terv egyik eleme a digitális idegenvezetés. Ezt a múzeumokban és – megfelelő, internetezésre alkalmas mobilkészülék birtokában – terepen is igénybe lehet venni. A weboldal megalkotói a kisképernyős mobilkészülékek tulajdonosaira is gondoltak, és nekik külön weboldalt dolgoztak ki digitális idegenvezetéssel. A gs.eternalegypt.org oldalon a szöveg elrendezése kisméretű, ablakos formátumú, a képeket kattintással lehet letölteni.
Így például, ha a gizai piramisok előtt állunk, mobiltelefonunk segítségével az említett weboldalról kiválasztjuk a bennünket érdeklő információt, és végigolvashatjuk vagy végighallgathatjuk az előttünk álló piramis történetét. Az oldal tippeket ad, hogy merre folytassuk tovább utazásunkat a valós térben, illetve szükség esetén térképpel is szolgál.
Információk tömege
A rendszer másik alkotóeleme, amit a legtöbben igénybe tudnak venni, az angol, francia és arab nyelvű www.eternalegypt.org weboldal. A nyelv kiválasztása után a felhasználó több vonalon elindulva nézheti át a gazdag tartalmat: egy-egy műtárgy, történelmi alak vagy hely alapján.
Ha mondjuk a látogató jobban ismeri Egyiptomot, akkor a felkínált, interaktív és kattintható térkép alapján kezdhet nézelődni. Válogathat a híres tájak és múzeumok között, vagy haladhat egy idővonal mentén.
A connections menüpont az egyes tárgyakat a közöttük lévő kapcsolat alapján mutatja be. A multimédia menüpont a legérdekesebb (és a leglassabban betöltődő): négy virtuális környezet járható be (így Tutankhamon sírja), 42 tárgyat forgathatunk három dimenzióban, 7 egyiptomi helyszínt járhatunk körbe, 12 animációt nézhetünk meg, 4, különböző helyszínre elhelyezett webkamera képeit tekinthetjük meg, 1756 képet pedig kinagyíthatunk. A my collection menüpont regisztráció után használható, ott gyűjthetjük össze virtuális kincseinket.
|
Ahhoz, hogy a szakértők megalkossák egy tárgy háromdimenziós képét, olyan információkra van szükség, amelyek együtt leírják a tárgy alakját és felszínének tulajdonságait. Ezek megszerzéséhez egy keretre erősített távolsági szkennert, digitális fényképezőgépet és lámpakészletet használnak. A kis tárgyakat egy forgó asztalra helyezik, és forgatva letapogatják. A nagy tárgyak esetében a keretre erősített gépeket forgatják körbe-körbe.
Kisebb tárgyak háromdimenziós leképezéséhez általában tíz-tizenkét nézőpont rögzítése elegendő: nyolc fotózott vagy szkennerrel beolvasott kép készül az asztalon forgó tárgyról, egy-egy felülről és alulról, és további képeket kell készíteni, ha a tárgyon bemélyedések, lyukak vannak. Az életnagyságú szobrok leképezéséhez 130 nézőpontra volt szükség.
A különböző megvilágításokkal készített képeket és szkenneléseket egy speciális algoritmus gyúrja össze a végső háromdimenziós képpé. Ez a modell további lehetőségeket is ad: szimulálni lehet a tárgy újjáépítésének folyamatát, vagy egy helyszín esetében bemutatható, hogy az hogyan változott időben.