Belföld

Elővárosi vasútvonalak: lesz pénz a fejlesztésre?

A MÁV Rt. kidolgozta az elővárosi fejlesztési programját, amely révén emelkedne a szolgáltatás színvonala, javulna az infrastruktúra, korszerűsödne a járműállomány. Igaz, a terv gazdasági háttere még bizonytalan.

Tömpe István, a MÁV Rt. vezérigazgató-helyettese mai sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a budapesti elővárosi program megvalósulásával 40-50 százalékkal növekedne az utasszám, és a vasúti szolgáltatás színvonalának javulása 3,5 millió embert érintene közvetlenül. A három ütemben megvalósuló program becslések szerint 400-500 milliárd forintba kerülne 2010-ig.


Az elővárosi program első szakaszában, 2006-ig ütemes és zónázó közlekedést vezetnének be. Ennek első lépéseként Székesfehérvár-Budapest, illetve Érd-Budapest között már átszállás nélküli, azaz zónázó vonatok közlekednek.


Vizsy Ferenc, a MÁV Rt. személyszállítási főigazgatója elmondta, hogy a program részeként augusztus 29-től a Budapest-Vác és a Budapest-Veresegyháza vonalon elsőként bevezetik az ütemes menetrendet, amellyel 25, illetve 35 percre, mintegy felére csökken a menetidő a városok között. Ez azt jelenti, hogy kiszámíthatóan, azaz minden óra azonos percében azonos vágányról indulnak a járatok ezekben a viszonylatokban.


A program második szakaszában, 2006-tól 2010-ig a járműparkot egységesítenék, illetve a kötött pályás közlekedési módokat integrálnák. A harmadik szakaszban, 2010 után befejeződne az állomások szolgáltató központtá alakítása.


A MÁV reményei szerint az elővárosi program eredménye az lesz, hogy a budapesti elővárosi vonalak 80 százalékán 2006-ra 20-40 percenként közlekednek a vonatok, a zsúfoltság 150 százalékról 120 százalékra csökken, az ülőhelykapacitás átlagosan 20 százalékkal nő.  Ehhez 2015-ig 160 szerelvényt kellene lecserélni, ami 100 milliárd forintba kerülne. Az állomások felújítására a programban mintegy 200 milliárd forintot kellene költeni, de ebbe a munkába befektetőket is be kívánnak vonni.


A MÁV 30-40 milliárdot fog kapni az államtól, erről már van megállapodás. Ez viszont csak a legszükségesebb beruházásokra lesz elég. Tárgyal a vállalat az unióval is, de biztosan onnan se várhat pénzt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik