Belföld

A diósgyőri Odüsszeia vége?

Csak remélni lehet, hogy a Donbass-csoporthoz tartozó Dunaferr tendernyerésével végre befejeződik a diósgyőri kohászat másfél évtizedes Odüsszeiája. A vételár egyelőre titok, annyi azonban bizonyos, hogy az újraindítás drága mulatság lesz.

Ahogy a mondás tartja, három a magyar igazság, egy ráadás, nos, negyedszerre tényleg sikerült értékesíteni a felszámolás alatt álló diósgyőri kohászati céget, a DAM Steel Részvénytársaságot. A vevő – a Donbass-csoporthoz tartozó Dunaferr – a szomszédvár ÓAM Ózdi Acélművek Kft. elől halászta el a nagy múltú, de hányatott sorsú diósgyőri céget.


Évekig injekciózták a tőkét





Havi 400 millió


A diósgyőri kohászatba invesztált adóforintokról csak becslések vannak. Ma a szakemberek összességében 50-60 milliárd forintra becsülik az állami befektetést. Klasszikus befektetésről, persze, nem beszélhetünk, hiszen a szerkezetváltás, a felújítás jobbára elmaradt, sokkal inkább veszteség- finanszírozásról volt szó. A kilencvenes évek derekán gyakran a havi 400 millió forintot is elérte a diósgyőri hiánypótlás.

A diósgyőri kohászat az elmúlt másfél évtizedben nem egyszer padlóra került. A rendszerváltás előtt még Lenin Kohászati Művek (LKM) néven termelő gyárat előbb a Nuevometal-Szojuzruda osztrák-orosz konzorcium vásárolta meg, majd miután kiderült a magánosítás kudarca, az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) kivásárolta a céget egy felszámolási eljárást követően az állami tulajdonú felszámoló-szervezettől, a Reorg Rt.-től. A kvázi visszaállamosítást hosszadalmas tőkeinjekció-kúrának vetették alá az előbb Diósgyőri Acélművek Kft-nek, majd az alaptőke 11 milliárd forintra emelése után Diósgyőri Acélművek Rt-nek (DAM Rt) elkeresztelt vállalatot.


Szlovák és olasz intermezzo


A kilencvenes évek végén került sor a diósgyőri kohászat ismételt privatizációjára. Akkor a kassai Kelet-Szlovákiai Vasmű jelképes 1 dollárért jutott a DAM-hoz. A vételár a szerződésbe foglalt tőkeemelési kötelezettség és a veszteség átvállalása miatt volt szokatlanul olcsó. Sokan már a vásárláskor azt mondták, a szlovákok csak a konkurenciától szabadulnak ily módon, illetve a diósgyőriek piacaira fáj a foguk. Nos, tény, hogy a kassai cég nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket – két évvel később, 2000-ben már ismét felszámolás alatt állt a DAM.

A reménytelen helyzetből ígért kiutat 2001 tavaszán az olasz Cogne csoport, amely 4,3 milliárd forintért vásárolta ki a diósgyőri kohászatot, és 20 millió forint alaptőkével létrehozta a DAM Steel Speciális Acélgyártó Rt.-t, melynek tőkéjét később 7 milliárd forintra emelték. Ez a korszak sem tartott két évnél tovább, ennyi idő kellett hozzá, hogy a cég felélje tőkéjét. A két év alatt felhalmozott 7 milliárdos veszteségből arra lehet következtetni, hogy a gyár olasz korszakában sem csökkent az átlagos havi veszteség 200-250 millió forint alá. Az eredménytelenség nyomán, 2003 tavaszán ismét megindult a felszámolás Diósgyőrött, melynek a mostani bejelentés vetett véget.


Nem tudni mennyit fizetnek





Megbontották a vagyont

Az 5,325 milliárd forintra tartott DAM vagyont a mostani kiírásban már “megbontotta” a felszámoló, amely 2 milliárdot szeretett volna kapni az ingatlanokért, 1,75 milliárdot a gépekért, berendezésekért, 200 milliót a cégnek a kohászat energiaellátásáért felelős DAM Energy Kft. 66,6 százalékos üzletrészért. A követelések irányára 830 millió, a készleteké pedig 540 millió forint volt.



A mostani eladásról annyit lehet tudni, hogy a Dunaferr nevében az Európahíd 2003 Kft. köti majd meg az adásvételi szerződést, s az új tulajdonos harminc napon belül birtokba léphet. Azt azonban Kovács János, a felszámoló szervezet Mátraholding Rt. vezérigazgatója nem árulta el, hogy mennyiért jutottak hozzá a dunaújvárosiak a diósgyőri céghez. A DAM működő vagyonát a pályázati kiírás 5,325 milliárd forintban állapította meg, sajtóértesülések szerint azonban a dunaújvárosi ajánlat ennek felét sem érte el.Tovább bonyolítja az ügyet, hogy már a pályázati kiírás is darabokra bontotta a vagyont. Emellett a mostani kiírásban már nem szerepelt a Mátraholding és a diósgyőri kohászat érdekképviseleti szervezetei által 3 millió forintos tőkével alapított Borsodi Nemesacél Acélgyártó (BNA) Kft. üzletrésze, miután ezt a társaságot – amely több mint fél évig működtette a kohászati vagyont és jogfolytonossággal alkalmazta a több mint 1100 dolgozót -, szintén felszámolják. Tény azonban, hogy a befektető 700 diósgyőri kohászati dolgozó továbbfoglalkoztatását vállalta.


Drága mulatság az újraindítás


A Dunaferrt is magáénak tudó Donbass-csoport, melynek az elmúlt évi forgalma meghaladta az 1,74 milliárd dollárt, adózás utáni nyeresége pedig a 26 millió dollárt, elég erősnek látszik, hogy újraindíthassa a diósgyőri termelést. A felszámoló szerint erre akár már heteken belül sor kerülhet. Szakértők számításai szerint a munka újraindításához 1,5-2 milliárd forint forgóeszközre lenne szükség, és körülbelül ugyanennyit kellene a fejlesztésekre fordítani, amelyek segítségével az acélipari cég biztos alapot nyerne az európai piacra jutáshoz.

A miniszterelnök-helyettes azt mondta, belátják, hogy a költségvetési vétó a szándékaikkal ellentétesen mind Lengyelországnak, mind az EU többi országának anyagilag is kárt okozna és ezt nem szeretnék.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.