Belföld

Tőkesúlyos mezőny a Kékszalagon

Az idén sem dőlt meg a Nemere II. félévszázados rekordja a Balaton legnagyobb presztízsű, közel kétmilliárdos tőkét megmozható vitorlásversenyén, a Kékszalagon. Litkey Farkas kormányos negyedik győzelme azonban sporttörténeti bravúr.

A vitorlázás állítólag technikai sport, ráadásul az idén a legkorszerűbb trapézos hajók is indulhattak a balatoni Kékszalag versenyen, mégsem dőlt meg a Nemere II. félévszázados időrekordja. Talán, mert – a víz mellett – a szél az úr. Igaz, Litkey Farkas kormányos zsinórban negyedik elsősége így is sporttörténeti szenzáció.






A végeredmény

1. Siemens Mobile (vezette Litkey Farkas) 11:23:45 óra

2. Szamuráj Jack (Paulovits Dénes) 12:19:28

3. Blue Star (Újhelyi Gáspár Miklós) 12:22:14

4. Azzardissimo (Brencsán Ábel) 13:05:09

5. Lisa (Soponyai Géza) 14:14:38

6. Lebrté (Munka László) 14:19:30

Litkey negyedszer


A Litkey Farkas vezette Siemens Mobile nyerte a T-Mobile Nagydíj 36. Kékszalag nemzetközi távolsági vitorlásversenyt a Balatonon. Pénteken rekord számú, 394 hajó vágott neki a légvonalban 150 kilométeres távnak, s többségük már szombat délelőttre befejezte a versenyt. Az elsőként érkező Siemens Mobile 20 óra 53 perces befutása után közel egy órát kellett várni a másodikra. Ez az új magyar fejlesztés, a Szamuráj Jack lett, kevesebb, mint három percet verve a 18 lábas Blue Star nevű skiffre. Negyedikként jött 43 peccel lemaradva a 2002-es Kékszalag második helyezettje, az Azzardissimo, és csak ez után következett az első nem trapézos, keretes hajó a hagyományos Kékszalag védője, a Lisa, egy óra kilenc perc hátránnyal.






Hetven éve
A tengeri sebességi versenyek mintájára szervezett balatoni Kékszalag versenyt 1934-ben rendezték meg először. Ez a leghosszabb távú tókerülő verseny Európában. A háborús évek értelemszerűen kimaradtak a verseny históriájából, és volt idő, amikor csak minden második évben rendezték meg – ezért a 2004. évi Kékszalag sorrendben a harminchatodik.

A leggyorsabb hajók is indulhattak


Az idei balatoni Kékszalag verseny különlegességét az adta, hogy most a szabályok értelmében indulhattak a legkorszerűbb, könnyű építésű, trapézos vitorlások – például a Liberák is –, amelyek a mai versenyhajó-építés csúcsát képviselik a balatoni mezőnyben. Ezek a hajók nem csak a leggyorsabbak, hanem a leglátványosabbak is: hiszen a hatalmas vitorlafelület döntőerejét a legénység saját testsúlyával ellensúlyozza: kereteken állva, drótköteleken lógva, kint a víz fölött. A várakozásoknak megfelelően egy ilyen hajó győzött, sőt az első húsz befutóból 14 trapézos hajó volt.


Tőkeerős rendezvény


A versenyen évről évre rekordnevezést könyvelhet el a rendező, a Magyar Vitorlás Szövetség. Tavaly 357 hajó vágott neki a távnak, az idén 394. Sokan csak ezen az egy versenyen indulnak el családi túrahajójukkal évről évre – pedig emberi számítás szerint esélyük sincs az abszolút győzelemre. Sokak szerint a Kékszalag sikerének titka a verseny egyértelműsége. Kikötés és motorhasználat nélkül meg kell kerülni a tavat, a füredi rajt után a kenesei, a siófoki és a keszthelyi bója érintésével – és végül be kell futni Balatonfüred előtt. Ez – akárhányadik helyen is fut át a hajó a célvonalon – valódi teljesítmény. Ha erős szél fúj, azért – ha meg gyenge: akkor még inkább.


Szakemberek arra is felhívják a figyelmet, hogy ma Magyarországon a Forma-1-es futamon kívül nincs olyan hazai sportrendezvény, amely ekkora tőkét mozgatna. Az utóbbi években rohamosan fejlődött a nagyhajós versenyvitorlázás a Balatonon. Korszerű versenyhajókat hoztak be az országba – és a hazai hajóépítők közül is többen felvették a kesztyűt. Becslések szerint egy-egy szalagversenyen a rajtvonalon felsorakozó hajók értéke megközelíti a kétmilliárd forinthoz.






Páros és páratlan

A Magyar Vitorlás Szövetség döntésének megfelelően a balatoni szalagversenyek – korábban a Kékszalag mellett létezett Fehérszalag is – ezentúl minden évben Kékszalag néven kerülnek kiírásra. Továbbra is vannak azonban eltérések a páros és a páratlan évek versenyei közt: a páratlan években csak a hagyományos tervezési elveknek megfelelő hajók indulhatnak, míg a páros években – mint az idén is – a legkorszerűbb elvek szerint tervezett, merész építésű hajók is részt vehetnek a regattán.

Öreg rekord nem vén rekord?


1955-ben futotta a máig Kékszalag rekordként nyilvántartott 10 óra 40 perces időt a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló, Németh Istvánnal a kormánynál. Tavaly a győztes, Litkey Farkas és legénysége 9 óra 25 perc alatt körbeért a Lisa nevű hajóval – a rekordot mégsem hitelesítették, hiszen a Balaton alacsony vízállása miatt nem lehetett az eredeti helyre rakni a bójákat, és így a becslések szerint 4,4 mérfölddel rövidebb volt a versenytáv.

Az idén van elég víz a Balatonban, ráadásul több szemtanú, egykori versenyző segítségével rekonstruálták is a kritikus keszthelyi bója helyét. A rekorddöntés ezúttal mégis elmaradt. Sporttörténeti szenzációt azonban feljegyezhettek a krónikások, Litkey Farkas kormányos ugyanis sorrendben negyedszer végzett hajójával az élen. A korábbi rekordot a Nemere II. kormányosa tartotta három győzelemmel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik