Belföld

Magyar élet a Jukoszon túl

A Jukosz vesszőfutása azt is jelenti, hogy bizonytalan a magyar olajimport 70 százaléka. Az elemzők szerint nincs ok aggodalomra, a beugrók már készen állnak arra az esetre, ha „kidől" az olajóriás. A többi „csak" pénzkérdés.

A tavaly megkötött, tíz évre szóló Mol-Jukosz szerződése szerint a szlovák Slovanoftot is magába foglaló Mol-csoport évente 7,2 millió tonna kőolajat vásárol a Jukosztól. Ennek egy része a szlovák felet illeti meg, más része pedig a magyar piacra kerül, amely ily módon több mint hetven százalékban függ az orosz olajóriástól.


Magyar élet a Jukoszon túl 1

Bár hivatalosan a kialakult helyzetről a Molnál nem nyilatkoztak, a Jukosz háza tájáról kiszivárgott információk szerint az orosz olajipari társaság júliusban csökkentheti a jelenleg napi 400 ezer hordós szinten álló, vasúton és folyón történő olajszállításait, sőt kérdésessé válhatnak augusztustól a társaság csővezetéken történő szállításai is Lengyelországnak, Szlovákiának és Magyarországnak. A Népszabadság információi szerint azonban a magyar olajimportot nem veszélyezteti a kialakult helyzet. Az optimizmust nemcsak az táplálja, hogy a kilencvenes évek elején, amikor a legtöbb orosz cég válságos helyzetben volt, akkor is szigorúan megtartották a szerződésben vállalt kötelezettségeket, hanem az a tárgyalás is, amely Putyin elnök és Medgyessy Péter miniszterelnök között zajlott le legutóbbi találkozójukon. A Népszabadság értesülései szerint akkor az orosz elnök biztosította a magyar kormányfőt arról, hogy az ország továbbra is fennakadások nélkül számíthat az orosz olajszállítmányokra.






Szerdától drágább

Szerdától a Mol Rt. 3 forinttal emeli a gázolaj literenkénti fogyasztói árát, míg a motorbenzin ára nem változik. A Mol közelménye szerint az elmúlt napokban – átmeneti árcsökkenést követően – a nemzetközi piacokon ismét nőttek a kőolajárak. Ennek nyomán a korábban változatlan árszintű gázolaj jegyzésára jelentősen emelkedett, és ebből a termékből a fő felhasználói térségekben igen alacsonyak a készletek. A Mol a piaci folyamatokat követve hajtja végre az áremelést. Szerdától így a gázolaj literenként 221 forintba kerül majd, míg a 95-ös ólmozatlan benzin ára marad 247,50 forint, a 95-ös keverék benzin ára változatlanul literenként 250,50 forint lesz, a 98-as ólmozatlan benziné pedig marad 256,50 forint. Az egyes Mol-töltőállomások, illetve a más olajtársaságok által alkalmazott kútárak a Mol “listaártól” eltérhetnek – áll a közleményben.


Megbízható Barátság



Hasonlóan vélekedik Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató és Tanácsadó ügyvezető igazgatója, aki a szerint Jukosz háza táján kialakult helyzet nem veszélyezteti a magyar piacot. „A közel-keleti olaj bizonytalansága miatt felértékelődött az orosz olaj jelentősége, épp ezért akarja visszaszerezni az orosz állam korábbi befolyását a legnagyobb olajipari cégekben – értékelte a FigyelőNet kérdésére a szakember az iparági fejleményeket. – A Jukosz elleni támadások is erre vezethetők vissza, eredményük pedig sokkal inkább az olajvállalat tulajdonosi szerkezetének átalakulása lehet, mint az olajeladások mérséklése vagy leállítása, ezért mindez nem túlságosan jelentős a magyar piac szempontjából.”

De ha mégis úgy alakulnának a körülmények, hogy a Jukosz olaja hosszabb-rövidebb időre kiesne, lennének más cégek, amelyek szívesen lépnének be a magyar piacra. Szükség esetén az Adria vezetékről is lehet importálni, bár ezt a rendszert az elmúlt években nem használták, mert az orosz olaj jóval olcsóbb volt, mint a közel-keleti. Ismeretes az is, hogy a törvényeknek megfelelően Magyarországnak állandóan van 90 napra elegendő biztonsági olajkészlete, a rendkívüli helyzetek esetére.



Közel-keleti szomszédság

Az amerikaiak ellenállásán bukik meg az iráni-iraki olajipari együttműködés, hogy Irán hatékonyabban járuljon hozzá az iraki olajipar fejlődéséhez – jelentette ki a hét végén az iráni olajtárca vezetője. Zangeneh elmondta azt is, hogy sokat tudnának tenni Irak javára. Korábban Irán felajánlotta, hogy segít az iraki olajszektor újjáépítésében, de Washington már akkor megakadályozta ezt. Arról lett volna szó, hogy az iraki nyersolajból napi 350 ezer hordónyit Irakban finomítanának, s ilyen mennyiséget az iráni nyersolajból Irak javára adnának el. Iráni közlés szerint az iráni olajipari fejlesztésben amerikai olajipari vállalatok is részt vehetnének, amire azért nem kerül sor, mert Irán ellen az Egyesült Államok kereskedelmi és gazdasági korlátozásokat tart érvényben. A hét végén jelentette be egyébként Irán, hogy egy újabb olajmezőt fedeztek fel az Irakkal közös határ közelében. Ott már korábban is jelentős mennyiségű olajat rejtő lelőhelyekre bukkantak, a részben iraki területek alatt is fekvő mezők tartalékai 17 milliárd hordóra tehetők. Irán ki akarja aknázni ezt a területet, a napi termelés elérhetné a 300-400 ezer hordós mennyiséget.

Hatmilliárdos költség a Molnál?



A Portfolio.hu internetes újság megpróbálta felbecsülni, hogy mekkora költséget okozhat a Mol Rt. számára, ha új olajbeszállítót kell keresnie. A lap két szcenárióra készítette el a várható költség-becslését: az egyik szerint a Mol 5 százalékos, a másik szerint pedig 7,5 százalékos árengedményt realizál az olaj világpiaci árához képest.

Mindkét esetben azzal a feltételezéssel éltek, hogy három hónap alatt a Mol talál a piacon alternatív beszállítót azonos árazási feltételekkel, így a költségnövekmény (a hosszú távú szerződés által szavatolt árelőny kiesése) csupán egy negyedévre érvényesül. Mindezek alapján a Portfolio.hu szerint a váltás Mol számára 3-6 milliárd forintos költségnövekedést jelen.

A FigyelőNet megkérdezte a Molt is, a magyar olajcégnél azonban egyelőre nem kívántak reagálni a számításokra. Csak annyit tartottak fontosnak leszögezni, hogy nem lesz gond az olajszállítással, amennyiben a Jukosz leállítja termelését.

Nem fizető lett a Jukosz

Az orosz olajóriásra a 6,8 milliárd dolláros adótartozás behajtása mellett újabb nyomás nehezedik. A bankok ugyanis, amelyektől egymilliárdos hitelt kapott, nem fizetőnek minősítették a céget, így lehetséges, hogy egy összegben kell visszafizetnie a kölcsönt – jelentette a BBC.”Július 2-án kaptuk meg az értesítést, amelyben a Jukosznak hitelt adó bankok közölték, hogy cégünk elmulasztotta a hiteltörlesztést” – jelentette be a Jukosz szóvivője.

Az Interfax hírügynökség szerint a jelentés a Société Generale által vezetett bankcsoporttól érkezett. A Jukosz annyit tudott válaszolni, hogy csak úgy tudná törleszteni adósságát, ha a bíróság felfüggesztené számláinak zárolását. A Jukosz múlt hét csütörtökön maga is közölte, hogy termelését a folyószámlazár öt napon belül megbéníthatja, és „nem teljesítővé” válhat külföldi hitelezőivel szemben. A cég vezetői hétfő estére újabb bejelentést ígérnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik