Belföld

EB 2004: bomba üzlet – kis öngólokkal

A vasárnapi fináléjához közeledő labdarúgó EB hangulata jóllehet már nem fokozható tovább, a győztesnek megnyílnak majd a dicsőség kapui, a vesztes pedig csalódottan térhet haza. A támogatók és befektetők többségének azonban most érkezik csak el a rázós pénzügyi meccsek ideje.

A futball felszereléseket gyártó Adidas – mint az esemény egyik fő támogatója, valamint a meccsek hivatalos Roteiro fantázianevű labdájának készítője – egyértelműen elégedett lehet az EB által realizált forgalmával. Vezetője, Herbert Hainer a cég eddigi történetének legnagyobb sikereként számolhat be a 2004-es EB-ről. A bajnokság hatalmas hajtóerőt adott a vállalatnak, amely előnyt szeretnének a 2006-ban, Németországban megrendezendő VB fináléig fenntartani, folyamatos, jól előkészített 18 hónapos kampányuk segítségével.

A cég az EB ideje alatt és azt követően teljes reklámköltségeinek 13 százalékát fogja a három csíkos védjegy népszerűsítésére fordítani. Ez az összeg a tavalyi év során közel 541 millió font volt. Az Adidas két meghatározó csillaga a szupersztár, David Beckham és a portugál Rui Costa. Szerződtetésük az Adidasnak közel 1 millió fontjába került. A hihetetlennek tűnő számok mögött a koncentráltan elérhető hatalmas, fizetőképes befogadó közönséget hajlandó megfizetni a cég. A meccsek nézőszáma a negyeddöntők tekintetében, csak az Anglia – Porugália mérkőzést vizsgálva a szigetországban  20,7 millió tv-nézőt jelentett. Az Adidas felmérése szerint egy-egy nagy torna nézőközönsége ráadásul jócskán eltér a szokásos vasárnapi futballmeccs rajongóitól. Felmérések szerint jelentős női közönséget is a tévé elé tud ültetni egy-egy nemzetek közötti kiélezett találkozó.

A sörgyár

Gordon Domlija a Carlsberg sör angliai marketing kampányának szervezője elmondta: egy jó EB nekik egyenlő a nagy haszonnal. Az általuk fő célpontnak tekintett 18-34 év közötti férfiak csoportja a hétköznapokon nem tartozik a legnagyobb tévéreklám fogyasztók táborába, ezért az ilyen egyszeri nagy tömegeket a képernyő elé ültető alkalmak lehetnek csak megfelelőek a csoport elérésére.

Öngólok

A valósághoz azonban hozzátartozik, hogy a Marketing Week angliai felmérése szerint a megkérdezettek közel 60 százaléka egyetlen hivatalos szponzort sem tudott megnevezni az EB nyolc kiemelt támogatója közül. Továbbá jelentős hányaduk összekeverte az Adidast legnagyobb riválisával az észak-amerikai Nike –val.


Az sem tett jót a reklámozók idegeinek, hogy a legtöbbek által a fináléba várt francia vagy angol csapat a negyeddöntők során távozni kényszerült Portugáliából. Az ezekben a nagy csapatokban szereplő kiemelten támogatott sztárok, csapataikkal együtt vesztek el szponzoraik számára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik