Belföld

Horvátország – gyorsabban, drágábban

Ezekben a hetekben összesen 177 kilométernyi új autópályát adnak át a forgalomnak Horvátországban. A tengerre menő turisták mellett az új szakaszok haszonélvezői a Zadar és a Split környéki cégek lehetnek.

Az egyik alvállalkozó késlekedése ellenére is összesen 108 kilométernyi új autópályát adtak át június utolsó és július első napjaiban a forgalomnak a horvát közjogi méltóságok. A tervek szerint három hét múlva újabb 69 kilométeres szakasz készül el az alig tízévesre tervezett „évszázados sztrádaépítési program” keretében.



Horvátország – gyorsabban, drágábban 1

A nagyításhoz kattintson a képre!


Mostantól Zadar ugyanolyan “közel” kerül Zágrábhoz, mint korábban Rijeka, s talán megindulhat a Split környéki, polgárháború sújtotta vidék gazdasági fellendülése. A horvát gazdaság húzóágazata most egyértelműen a sztrádaipar, amely nem csupán az egyik legnagyobb foglalkoztató, de a logisztikai és turisztikai hatásai sem elhanyagolhatóak.






Új sztrádaszakaszok

• Gospić és Gornje Ploče között 26 kilométer
• Zadar 2 és Pirovác között 37 kilométer
• Vrpolje és Dugopolje között 45 kilométer

• Mala Kapela-Gospić közötti 69 kilométer (három hét múlva adják át) 

Mit hoz a jövő?


A mostani csúszás ellenére a Horvát Utak Vállalat tartani tudja terveit – legalábbis most úgy látszik -, s 2008-ra kiépíti déli szomszédunk teljes, 1500 kilométeres autópálya-hálózatát. A közvetlenül 10 ezer, közvetve további 5 ezer embert foglalkoztató horvát sztrádagyárban persze már a jövőre is gondolnak, s nyílt titok, hogy keresik a külföldi megrendeléseket a hamarosan felszabaduló kapacitások lekötésére.

Az elmúlt egy évben a Horvát Utak Vállalat számára ideális felvonulási terepnek ígérkező Budapest-Ploce autópálya bosznia-hercegovinai szakaszának építéséért tett komoly erőfeszítéseket a zágrábi diplomácia. Annyit már legalább sikerült elérniük, hogy megtörték a sokáig kizárólagos befutónak tekinthető, muzulmán érdekkörbe tartozó bosnyák-malájziai tulajdonban lévő szarajevói Bosmal cég monopóliumát – így a versenyfutás továbbra is nyílt, illetve egyes elemzők szerint a horvátok állnak jobban.






Üröm az örömben

Ezekben napokban eredetileg összesen 177 kilométernyi pályaszakaszt kellett volna átadni, ám az egyik kivitelező cég késlekedése miatt a Gospictól északra egészen a Mala Kapela alagútig vezető 69 kilométeres szakasz átadására csak három hét múlva kerülhet sor. Ennek kapcsán Ivo Szanader miniszterelnök, aki egyébként maga is spliti illetőségű, nagyvonalúan csak annyit mondott: az elkövetkező évtizedek szempontjából aligha számít a néhány hetes késlekedés.

Háború sújtotta területek


A boszniai koncesszió azonban még a „jövő zenéje”, míg a Dalmatina autópálya most átadott szakaszaihoz a mai horvát politikai szóhasználat a hangzatos „sztráda a jövőbe” jelszót kötötte. Ahogy Ivo Szanader horvát miniszterelnök fogalmazott: a Zágráb-Split autópálya Zadar és Split közti szakaszán átadott 108 kilométernyi új sztrádát a jövőnek építették.


Annál is inkább, mert amíg a korábban kiépített Zágráb-Rijeka sztráda az egyébként is fejlettebb északi tengerpart úthálózatát bővítette, addig a most megnyitott utak az ország egyik gazdaságilag legelmaradottabb, s a polgárháború által is erősen sújtott – az egykor a néhány éve felszámolt szakadár szerb krajinához tartozó, illetve azzal szomszédos – területeit kapcsolja az európai vérkeringésbe. Az új út ezáltal túlmutat a szűken vett turisztikai érdekeken, s korántsem csupán a tengerparti sávra korlátozódik gazdaságélénkítő hatása.






Új útdíjak

(személygépkocsi esetén)

• Zágráb-Rijeka: 56 kuna
• Zágráb-Zadar: 98 kuna
• Zágráb-Split: 136 kuna
• Zágráb-Zupanje: 93 kuna

Megemelték az útdíjakat


A háromhetes késésnél több figyelmet kapott az a bejelentés, mely szerint az autópályadíjakat átlagosan 14 százalékkal felemelik. A díjemelésből 400 millió eurós többletbevételt remél a kormányzat az elkövetkező öt évben, és ezt további útépítésre, illetve az utak karbantartására kívánja fordítani.


Elemzők szerint a fokozott többletbevételi igényt két tényező is indokolja. Egyfelől az elmúlt évek feszített ütemű építkezései nyomán jelentősen megnőtt a karbantartandó autópálya-felület. Másrészt az építkezések utolsó lépcsőjében, a Split és Dubrovnik közötti szakaszon a korábbinál is nehezebb természeti akadályok várnak az építőkre.






Meglódult a gazdaság

Zágrábi statisztikai jelentések szerint az idei év első negyedében Horvátország nemzeti összterméke 4,2 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, gyorsabban a vártnál és a múlt évi utolsó évnegyed 3,3 százalékos üteménél is.

“Fapados” modell


A megemelt útdíjak sem változtatnak azonban azon a  tényen, hogy a horvátok ezúttal is a “fapados” sztrádamodellt alkalmazták, vagyis a kiszolgáló létesítmények – benzinkutak, pihenők – építése messze lemaradt az útpályáétól. Szakértők becslései szerint a horvátországi autópályák építésére 2001 és 2005 között fordított összeg még ellenére is elérheti a 20 milliárd kunát, azaz 3,3 milliárd dollárt.


A hihetetlennek tűnő összeget nem tartották túlzónak sem a mostani, sem a korábbi kormányzatok. Abban ugyanis nemzeti konszenzus tapasztalható déli szomszédunknál, hogy az ország északi részét és a fővárost az adriai tengerparttal összekötő két autópálya a gazdasági növekedés egyik legfőbb tényezője. 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik