Belföld

Fényképezés – digitális a divat

Habár a Sulinet Expresszről márciusban "leszállították" a digitális fényképezőgépeket, a legfontosabb piaci szereplők vezetői szerint aggodalomra nincs ok, piacuk dinamikusan bővül, népszerűségük töretlen.

A hazai háztartások mintegy öt százalékában van digitális fényképezőgép2003-ban, kutatási adatok szerint, ez 200 ezer digitális gépet jelent. Erdélyi László Attila, a Photo Hall ügyvezető igazgatója azt várja, hogy 2004 végére ez a szám megduplázódhat, két évvel később, 2006 végére pedig elérheti az egymilliót is. Ez azt jelentené, hogy minden harmadik háztartásban lesz digitális fényképezőgép.

A digitális technológiai cikkekkel foglalkozó Photo Hall és a képalkotási piac vezető gyártója, a HP Magyarország megbízásából készített kutatást a TGI Magyarország a hazai digitális képalkotó piacról. Az eredményről csütörtökön sajtótájékoztatón számoltak be a megbízó cégek vezetői.


Fényképezés – digitális a divat 1


Expresszről személyre

Jókora érvágást jelentett forgalmazóknak és gyártóknak egyaránt, hogy idén márciusban a digitális kamera kikerült a kormányzat kezdeményezésére indított Sulinet Express program által támogatott termékek listájáról. Bár azt Czinege László, a Hewlett-Packard Magyarország vezérigazgatója-helyettese is elismerte, hogy az elmúlt év közel 100-120 ezres piaci értékesítésének fele az említett programon belül történt, a szakma már túltette magát a megrázkódtatáson.

Újságírói kérdésekre mind a HP, mind a Photo Hall vezetője szomorúságának adott hangot a márciusi döntés kapcsán, de hangsúlyozták, hogy az összes eladások száma azóta is nő. Többek között azoknak a termékeknek köszönhetően, amelyeket még mindig adókedvezménnyel vásárolhatnak meg a vevők.






Kinek mi fontos

A digitális fényképezőgép márkájának kiválasztását elsősorban az ár, a minőség és a márka megbízhatósága befolyásolja. A HP a vizsgált márkák élbolyában szerepel a spontán ismertség terén. A kutatás szerint a márka erőssége az ár és a könnyű kezelhetőség. A vásárlási helyének kiválasztását befolyásoló legfontosabb szempont az ár, a választék és az értékesítőhely megbízhatósága. Ennek is köszönhető, hogy a Photo Hall a piacvezetők között szerepel.

Szokások és jellemzők

Nem is akármilyen vevőkről van itt szó, hiszen a digitális fényképezőgép tipikus vásárlója több szempontból is jócskán eltér a magyar átlagtól. Budapesten vagy megyeszékhelyen él, magas fogyasztói státuszú, és „törekszik arra, hogy mindenből a legjobbat válassza” – idézett a felmérésből Erdélyi László.

A célközönség tagjai többnyire kreatívnak és szellemi bealítottságúnak tartják magukat. Akinek van digitális fényképezőgépe, az igen nyitott a korszerű technikai újdonságok iránt, 78 százalékuknak van számítógépe, szemben a 31 százalékos lakossági átlaggal, igen magas körükben az internethasználat is: 58 százalék.

A digitálisfényképezőgép-tulajdonosok 35 százalékának van nyomtatója, 33 százalékának CD írója. A lakossági átlag jóval elmarad ettől, hiszen a teljes lakosság 13 százalékának van CD írója és nyomtatója. Szoros összefüggést tárt fel a kutatás a digitális fényképezőgépek és a videokamerák eladása között, hiszen akinek van az előbbiből, az nagyobb eséllyel tart otthon a másodikból is.

Több képkidolgozás?

A új típusú fényképezési szokásokat vizsgálva kiderült, hogy a géptulajdonosok 42 százaléka legalább hetente egyszer használja gépét. Átlagosan 46 képet dolgoztatnak ki. Ez, összehasonlítva az analóg kidolgoztatás átlagosan 30 képével, jelentős többlet. A digitális képek 72 százalékát mentik számítógépre, 33 százalékát dolgoztatják ki szolgáltatónál, és 21 százalékukat kinyomtatják otthon fotónyomtatóval.

Viszonylag kevesen teszik közkinccsé képeiket az interneten, csupán minden huszadik válaszadó. A Photo Hallnál a teljes laborforgalmon belül a digitális megrendelések száma 2003-ban 5 százalékot tett ki, 2004-ben ennek duplájára számít a cég, míg az interneten történő megrendelések esetében a tavalyi szám ötszörösére.

Címkék: archívum

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.