Belföld

Speciális termékeire koncentrál a Totál Magyarországon

A magyarországi üzemanyag-töltőállomás hálózat eladása után a Total Magyarországon elsősorban speciális termékeire - bitumen, kenőanyagok, oldószerek -, valamint a PB-gáz értékesítésre koncentrál, mondta a társaság keddi sajtótájékoztatóján Paul Mannes ügyvezető igazgató.

A Total egy nemzetközi csereügylet keretében 2003-ban kötött szerződést a Shell-lel, ennek keretében a Shell átvesz 70 magyar, 33 cseh és 7 francia Total kutat és cserébe átad a Totalnak 133 németországi töltőállomást. A magyarországi Total töltőállomások átadása 2003 októberében kezdődött el, de még jelenleg is üzemel néhány kút Total logóval.

A Total Hungária árbevétele 2003-ban az üzemanyag-töltőállomás hálózat eladásának megkezdése ellenére is csak 0,5 százalékkal csökkent, 42,1 milliárd forintra. A hálózat eladása ugyanakkor jelentősen növelte a társaság nyereségességét, az üzemi eredmény 150 százalékkal 3,5 milliárd forint fölé, az adózott eredmény 210 százalékkal 2,6 milliárd forint fölé emelkedett – mondta Antheuer Ervin pénzügyi és adminisztratív igazgató.

Antheuer az MTI-nek elmondta, 2004-ben az üzemanyag-töltőállomás hálózat eladása miatt a cég árbevétele már csak 12-13 milliárd forint lesz, ugyanakkor nyeresége várhatóan megegyezik majd a 2003. évi eredménnyel. A társaság a magyar üzemanyag piacról nem vonult ki teljesen, 2004-ben megkezdte ugyanis a repülőgép-üzemanyag forgalmazást, elsősorban kisrepülőtereket, valamint a hadsereget megcélozva.

Ugyancsak működik Magyarországon, a Total vállalatcsoporthoz tartozó AS24 cég, amely kamionflottával rendelkező cégeknek ad el üzemanyagkártyákat. A Total 2003-ban 40 ezer tonna PB-gázt értékesített, ezen belül azonban 4 százalékkal 24 ezer tonnára csökkent a palackos gáz értékesítés, részben a kereslet csökkenése, részben a Total töltőállomás hálózat eladása miatt. Kapacitásai jobb kihasználása érdekében a Total a közeljövőben két magyarországi palacktöltő üzeme közül a győrit bezárja és csak az újudvari/nagykanizsai üzemben folytatja ezt a tevékenységet.

A társaság komoly növekedési lehetőséget lát a magyarországi bitumen és oldószer piacon – mondta Répás Károly, az üzletág vezetője. A 2003-ban Magyarországon még csak 1.200 tonna bitument értékesítő Total arra számít, hogy a magyarországi bitumen piac a jelenlegi évi 250 ezer tonnáról legalább 500 ezer tonnára bővül, az útépítések gyorsulása miatt – fejtette ki. Répás Károly elmondta, hogy a Total Magyarországon is meg akar jelenni az Európában 20 százalékos piaci résszel bíró Styrelf bitumennel, amely elsősorban az utak minőségének javításához járulhatna hozzá.

Az üzletág vezető közölte azt is, hogy a Total a közlekedési kenőanyagok piacán 10 százalékos piaci résszel rendelkezik Magyarországon, ezen belül a személyautóknál 25 százalékos a részesedése. A speciális, szénhidrogén oldószerek piacán a cég piacvezető Európában és 30 százalékos a piaci része Magyarországon, ahol 2004-ben elsősorban a festékgyártók piacán akarja növelni eladásait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik