Miközben az Európa-bajnokság előestéjén a megkérdezett portugálok közül minden második úgy válaszolt, hogy az országnak rossz üzlet a fociünnep, azért jócskán akadnak nyertesei is az európai labdarúgás csúcstalálkozójának.
|
Nyertesnek itt van mindjárt az UEFA, az Európai Labdarúgó-szervezetek Szövetsége. Társrendezőként – úgy becsüli, hogy az Európa-bajnokság televíziós közvetítési jogaiból, a szponzori pénzekből, valamint a marketingbevételekből összesen 817 millió euró folyik majd be a kasszájába.
Ebből persze jut a válogatottaknak is. 130,8 millió eurón osztozhatnak. De még így is jócskán jut az európai labdarúgó szövetségnek, amely 230 millió eurós nyereséggel kalkulál, s a tervek szerint közel 200 millió eurót “bespájzol” a következő Eb-re.
|
A bevétel jelentékeny része a portugál gazdaság turisztikai ágazatában csapódik le. Becslések szerint a rendező ország turisztikai ágazata 3-6 százalék közötti fellendüléssel számol. Ami nem kevés, hiszen Portugáliában közel 10 százalékos a turizmus részesedése a GDP-ből, így a várható extraprofit elérheti a 350 millió eurót. Emellett az előrejelzések szerint a turisták várhatóan még további 260 millió euró körüli összeget elköltenek az országban az Európa-bajnokság idején.
Az Európa-bajnoksághoz kapcsolódó bevételnövekmény korántsem korlátozódik Portugáliára. Az Eb előtt a brit gazdasági szakemberek úgy kalkuláltak, hogy legalább egymilliárd fonttal megnöveli a vásárlásokat az eseménysorozat. Ezen belül az egyik jelentős tétel a várakozások szerint sörre elfolyó több mint 100 millió font, de a tévékészülékek piacán is a szokásosnál nagyobb vásárlási hajlandósággal számolnak.
|
Az Eb kezdetéhez igazította magyarországi rajtját a dán Carlsberg cég is, amely 1988 óta – s immár bizonyos, hogy 2008-ban is – hivatalos támogatója az Európa-bajnokságoknak. A cég filozófiája illik a labdarúgó csapatok versengéséhez: a világ jelenlegi ötödik legnagyobb sörgyártója nem a legnagyobb, hanem a legjobb akar lenni a világ sörpiacán.
A Carlsberg kulcspiacnak tekinti a kelet-közép-európai térségben a magyar piacot, melyen az első körben három kategóriában indul. Az úgynevezett szuperprémium kategóriát képviseli az Eb hivatalos söre, a Carlsberg. A prémium kategóriát a Holsten és a Skol. Kifejezetten a magyar ízlést megcélozva pedig frissen kifejlesztettek egy középkategóriás sört is, a Pannon Ászok elnevezésűt. Egyébként horvátországi üzemükben gyártják.