Belföld

Focira szomjazott a sörpiac

A csapadékos tavasz és nyárelő sörpiaci recessziót okozott, a hazai sörgyártókaz Eb-lázban bíznak. Az sem lehet véletlen, hogy az UEFA udvari sörszállítója is mostanra időzítette magyarországi kezdőrúgását.

Miközben az Európa-bajnokság előestéjén a megkérdezett portugálok közül minden második úgy válaszolt, hogy az országnak rossz üzlet a fociünnep, azért jócskán akadnak nyertesei is az európai labdarúgás csúcstalálkozójának.






A bajnok 6,5 milliót kap

Az Eb-n résztvevő válogatottak nem járnak rosszul. A csoportokban 654 ezer eurót ér a győzelem, a döntetlen ennek a felét. A negyeddöntős csapatok kétmillió eurót kapnak, a legjobb négy közé jutás további 2,6 milliót ér, a döntő vesztese 3,9, az Európa-bajnok pedig 6,5 milliót kap.

Spájzolnak a következő Eb-re


Nyertesnek itt van mindjárt az UEFA, az Európai Labdarúgó-szervezetek Szövetsége. Társrendezőként – úgy becsüli, hogy az Európa-bajnokság televíziós közvetítési jogaiból, a szponzori pénzekből, valamint a marketingbevételekből összesen 817 millió euró folyik majd be a kasszájába.


Ebből persze jut a válogatottaknak is. 130,8 millió eurón osztozhatnak. De még így is jócskán jut az európai labdarúgó szövetségnek, amely 230 millió eurós nyereséggel kalkulál, s a tervek szerint közel 200 millió eurót “bespájzol” a következő Eb-re.






Itthoni esélyek

Az Eb vélhetően a hazai sörpiacot is felélénkíti. Az elmúlt hónapok csapadékos és az évszakban megszokottnál hűvösebb időjárása miatt ugyanis az előző évhez képest időarányosan csekélyebb volt a fogyasztás. A sörgyártók tévésátrakkal, célzott reklámokkal készültek, hogy megcsapolják az Eb-lázat.  


A futball-turizmusban bíznak


A bevétel jelentékeny része a portugál gazdaság turisztikai ágazatában csapódik le. Becslések szerint a rendező ország turisztikai ágazata 3-6 százalék közötti fellendüléssel számol. Ami nem kevés, hiszen Portugáliában közel 10 százalékos a turizmus részesedése a GDP-ből, így a várható extraprofit elérheti a 350 millió eurót. Emellett az előrejelzések szerint a turisták várhatóan még további 260 millió euró körüli összeget elköltenek az országban az Európa-bajnokság idején.

Az Európa-bajnoksághoz kapcsolódó bevételnövekmény korántsem korlátozódik Portugáliára. Az Eb előtt a brit gazdasági szakemberek úgy kalkuláltak, hogy legalább egymilliárd fonttal megnöveli a vásárlásokat az eseménysorozat. Ezen belül az egyik jelentős tétel a várakozások szerint sörre elfolyó több mint 100 millió font, de a tévékészülékek piacán is a szokásosnál nagyobb vásárlási hajlandósággal számolnak.






Jótékony sör

Az 1847-ben J. C. Jacobsen által alapított koppenhágai sörfőzdéből kinőtt Carlsberg ma 45 ország 90 sörgyárában érdekelt. Érdekesség, hogy az alapító végrendeletének megfelelően a társaság részvényeinek többségét egy alapítvány birtokolja.

A Carlsberg kezdőrúgása


Az Eb kezdetéhez igazította magyarországi rajtját a dán Carlsberg cég is, amely 1988 óta – s immár bizonyos, hogy 2008-ban is – hivatalos támogatója az Európa-bajnokságoknak. A cég filozófiája illik a labdarúgó csapatok versengéséhez: a világ jelenlegi ötödik legnagyobb sörgyártója nem a legnagyobb, hanem a legjobb akar lenni a világ sörpiacán.


A Carlsberg kulcspiacnak tekinti a kelet-közép-európai térségben a magyar piacot, melyen az első körben három kategóriában indul. Az úgynevezett szuperprémium kategóriát képviseli az Eb hivatalos söre, a Carlsberg. A prémium kategóriát a Holsten és a Skol. Kifejezetten a magyar ízlést megcélozva pedig frissen kifejlesztettek egy középkategóriás sört is, a Pannon Ászok elnevezésűt. Egyébként horvátországi üzemükben gyártják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik