Belföld

A cégek 80-90 százaléka használja az internetet

Vállalati körben gyorsan terjed az internet-használat és egyre csökken az analóg modemes hozzáférés aránya - derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft.-val együttműködve végzett felmérése.

A magyarországi legalább 5 alkalmazottal rendelkező vállalatok körében az internetpenetráció a 2003 júniusi 72 százalékról 2004 márciusára 77 százalékra nőtt. A nagyvállalati szegmensben a teljes telítettség (99 százalék) miatt változás nem történt, a növekedés a kis- és középvállalatok körében volt tapasztalható. A mikro-vállalkozások közül az 5-9 alkalmazottal rendelkező cégek körében 5 százalékpontos növekedéssel 72 százalékra nőtt az internet-csatlakozással rendelkezők aránya. A kisvállalatoknál a 10-19 fős cégeknél 77 százalékra emelkedett a penetráció, míg a 20-49 alkalmazottal rendelkező cégek 84 százaléka használja az internetet. A középvállalati körben az 50 és 250 fős cégek 90 százaléka kapcsolódik a világhálóra, amely az elmúlt bő egy év folyamán nem változott.

Az internetkapcsolattal rendelkező vállalatok körében a szélessávú kapcsolatok előretörése volt megfigyelhető az elmúlt időszakokban. Analóg modemes csatlakozással már csak a vizsgált vállalatok negyede rendelkezik, de az ISDN szerepe még meghatározó, az internet-kapcsolattal rendelkező cégek 37 százaléka használja ezt az internet-elérési módot.

Ugyanilyen arányban (37 százalék) használják viszont a DSL szolgáltatásokat is a vállalatok, amely növekedése a leggyorsabb volt az elmúlt időben. Bérelt vonallal az Internet-kapcsolattal rendelkezők 7 százaléka, kábel TV-s kapcsolattal 6 százaléka rendelkezett 2004 első negyedévében.

Műholdas, mikrohullámú hozzáférés a vizsgált cégek 4 százalékánál volt, míg mobiltelefonon keresztül (is) a cégek 2 százalékánál kapcsolódtak az internetre.

2003 folyamán az 5 fő feletti internet-csatlakozással rendelkező cégek 16%-a (az összes cég 12 százaléka) értékesített terméket, vagy szolgáltatást az interneten keresztül. Az átlagtól inkább a nagyvállalatok maradtak el, akik közül 9 százalék válaszolt úgy, hogy 2003 folyamán értékesített online módon.

Interneten keresztül nagyobb arányban vásároltak a cégek az elmúlt évben, mint értékesítettek. Átlagosan az 5 fő feletti internet-kapcsolattal rendelkező cégek 20 százaléka (az összes cég 15 százaléka) vásárolt interneten keresztül 2003-ban. Ebben a tekintetben a nagyvállalatok aktívabbak voltak, mint az átlag: a 250 főnél többet alkalmazók 26 százaléka szerzett be terméket vagy szolgáltatást a világhálón keresztül.

A kutatásról

A felmérés 2004 márciusában zajlott le a telefonos interjúk formájában 1000 cég reprezentatív megkérdezésével. A felmérés célcsoportja a legalább 5 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozások voltak. A felmérés kiterjedt egész Magyarországra és érintette az összes gazdasági szektort.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik