Belföld

Keresőbiznisz – a nagy beindulás

A Google sikerén felbuzdulva a Yahoo ismert cégeket vett meg, a Microsoft saját keresőprogram kifejlesztésén dolgozik. Tudják, hogy ha a netezők kedvében járnak, sokkal több reklámbevételt érhetnek el.

Semmi sem befolyásolja jobban a világháló eseményeit, mint a kereső. Az internetes ajánlatok üzleti sikere szorosan összefügg azzal, hogy a keresés eredményeiben hol jelennek meg a továbbsegítő linkek, mivel az egyre növekvő internetvilágban a felhasználók arra a keresőre hagyatkoznak, amely a legjobban segíti őket.

Körülbelül egy évvel ezelőtt a vezető internetportálok még nem tulajdonítottak különösebb stratégiai fontosságot a keresésnek. Saját technika kifejlesztése helyett a partnerek rendszereit kölcsönözték. Minden jól ment addig, ameddig a Google meg nem előzte az olyan vezető portálokat mint a Yahoo és a Microsoft. Ma is sok internetező inkább a Google-t veszi igénybe, nem a portálja keresőjét.






Fizetett találatok

A portálok üzemeltetői nemcsak attól félnek, hogy a Google elhalássza az ügyfeleket, hanem a fizetett találatokból származó üzleteket is féltik. Sok cégnek világszerte az az érdeke, hogy bizonyos keresőszavak beírásakor a felhasználó találatai között az ő honlapja is megjelenjen. Az üzlet virágzik. Piacvezető cégek, mint a Jupiter Research, az ebből származó bevételek nagyságát 2,1 milliárd dollárra becsülték. Ez a piaci szegmens 2008-ig évente 20 százalékos bevételnövekedést eredményezhet.


Eladó az egész világ



A kaliforniai Yahoo portál évekig a Google keresőre hagyatkozott, de a Yahoo-nak teher lett a szerződés, amikor a szolgáltató az ügyfél versenytársává vált. A Google Adwords kereső fizetett találatokra szakosodott technikát alkalmaz, a felhasználók kategóriákba szervezett online tartalomjegyzékből kereshetnek, ami eddig csak a Yahoora volt jellemző.

A Google saját termékajánló keresőn is dolgozik: a Froogle nevű kereső a Yahoo shoppinggal versenyez. A Gmail új szolgáltatás, amely már a beindítás előtt a figyelem középpontjába került, mert a nagyméretű 1 gigabájt tárhelyért cserébe a portál jogot formált arra, hogy a felhasználók üzenetei között kutasson – így jobban eláraszthatja őket reklámokkal.

Közben a Yahoo függetlenítette magát a Google-tól, és a kereséseket az Inktomi cég technikájával szolgálja ki. A kaliforniai internetcég 2003 elején először az Inktomitot, pár hónappal később az online áruházat működtető Overture céget vette meg. Az utóbbi is találatokkal kereskedik, amelyek a Yahoo, MSN, Lycos, AOL és GMX keresők oldalain jelennek meg. Előtte az Overture a pénzügyi nehézségekkel küzdő Altavistát, valamint a norvég Fast Search Transfert (Alltheweb.com) csatolta magához. Március végén a Yahoo megkaparintotta a Kelkoot, s ezzel erős európai portált szerzett a termékkeresés és ár-összehasonlítás terén.

A kaliforniaiak úgy érzik, hogy ezekkel a vásárlásokkal jól felkészültek a Google elleni harcra. Az internetes portál első negyedévi reklámbevételei meghaladják 635 millió dollárt, beleértve az Overture bevételeit is. A többletszolgáltatások – például a nagyobb e-mail postafiók – 88 millió dollár hasznot hoztak, az apró- és álláshirdetések pedig 33, 8 milliót.





Vesztett? Nyert?

A Google Yahootól való leválásának negatív üzleti hatását még nem lehet felmérni. Úgy tűnik, a cég a bevételek szempontjából még mindig előkelő helyen áll, mivel egyre többen kötnek vele reklámszerződést. A Cambrige massachusetts-i Forrester Research kutatásai szerint a Google reklámból származó bevételei 2002-ről 2003-ra 205 százalékkal nőttek, míg a versenytárs Overture növekedése ugyanebben az időszakban 60 százalék volt.


Keresőbirodalom fejlesztés alatt



Saját állításai szerint a Google nem akar a Yahoo-hoz hasonló portállá fejlődni. A többi keresőhöz képest ugyan “spártainak” tartják, de tény, hogy az újfajta algoritmus használata nagy sikereket hozott a cégnek. Ez az algoritmus kiegészítésként elemzi a keresett honlapra való utalások számát.

Egy másik bevételi forrás a már említett Adwords és az ahhoz kapcsolódó reklámozás, vagyis a regisztrált honlapokon a tartalommal összefüggő hirdetések jelennek meg. Ezt az üzletet a Google-nak még építenie kell. A vállalkozás egy sor internetes portállal kötött partnerszerződéséből (AOL és Time Warner), valamint internetszolgáltatókkal tető alá hozott megállapodásaiból (Earthlink vagy T-Online) is bevételhez jut.

A bevételek nagyságáról azonban hallgat a Google. A magánkézben levő cég nem is köteles nyilvánosságra hozni adatait, és még az sem biztos, hogy tőzsdére kerül. Bevételeit szakemberek évente 500 millió és 1 milliárd dollár közötti összegre becsülik.

A Microsoft ringbe lép

A Microsoft közben egy saját keresőprogramon dolgozik. A konszern webportálja, az MSN ma még az Inktomi programjára támaszkodik, arra a cégre, amelyet 2003 elején a konkurens Yahoo vásárolt meg. A Microsoft a lehető leghamarabb szeretne változtatni a helyzetén. “Nagy hiba volt részünkről, hogy nem fektettünk be már korábban egy saját keresőprogram kifejlesztésébe” – ismerte be Steve Ballmer, a vállalat igazgatója.

A múlt ősszel az a hír járta, hogy a Microsoft esetleg átveszi a Google-t, de ez nem így történt. Most a szoftvercég saját erőből akarja behozni a lemaradását. Ballmer félezer dolgozóját bízta meg azzal, hogy az Inktomi-féle keresőhöz alternatívát találjanak. Ebben a folyamatban az angliai és kínai kutatóközpontok szakemberei is segítségükre vannak. A Microsoft nagyban függ munkatársai know-how-jától, hiszen nem meglévő keresőket akar lemásolni, hanem teljesen új programot szeretne kifejleszteni. Marcus Schreiner, az MSN kereső termékmenedzsere szerint még sok lehetőség van a kereső javítására.

Stratégiai döntés

“A saját, illetve versenycégek keresőprogramjairól végzett felmérések azt mutatják ki, hogy a találatok 50 százaléka hasznos a felhasználónak.” A Microsoft azt tervezi, hogy amint elkészül az újonnan kidolgozott keresőprogram, lecseréli az Inktomi programot. Az Egyesült Államokban erre ezen a nyáron kerül sor, Németországban pedig az év végén. A konszern akkor sem lesz teljesen független a partnereitől. Schreiner szerint az MSN és az Overture (a Yahoo leányvállalata) közötti együttműködési szerződés 2005-ig megmarad.

Egy saját keresőprogram kifejlesztését nem csak a Yahooval való versengés indokolja. “Ezen a módon azonnal információhoz juthatunk vásárlóink szokásairól, és ez az Inktomi programmal eddig nem volt lehetséges” – elemezte Schreiner a fejlődési stratégiát. Ennek ellenére hangsúlyozta, hogy a felhasználók szokásainak elemzése névtelenül történik, nem gyűjtenek személyes vonatkozású adatokat.





Már létezik

Bárhogy is alakul a Microsoft és a Longhorn esetében, egy asztalról indítható keresőprogram-kombináció butább változata már ma is létezik. Így például a Lycoshoz tartozó Hotbot kifejlesztett egy olyan programot, amely azonosította a helyi adatokat, e-maileket (Microsoft Outlookban), valamint az RSS Feeds-eket, ugyanakkor engedélyezte a világhálón való keresést is. Tavaly novemberben a Google bemutatta egy “Google Deskbar” nevű program béta változatát, amelyik a Windows Desktopban található. A keresés találatait egy kis ablakban mutatja meg, és így kikerüli a hagyományos keresést az Internet Exploreren át.

Úttörő koncepció?

A Microsoftnak kemény ellenfelekkel kell megküzdenie, a konszern azonban már a múltban is bizonyította, hogy hamar be tudja hozni a hátrányát (például az Internet Explorer és a Windows Media Player esetében, amikor az alkalmazásokat az operációs rendszerrel együtt ingyenesen juttatta el a felhasználókhoz.) Piaci pozíciójának javítása érdekében a keresők területén is hasonló stratégiát követ. Az új Windows változatot, a Longhornt egy keresőprogrammal akarja kibővíteni.

A tervek szerint a beépített keresőprogram lehetővé tenné a merevlemezen tárolt adatok közti keresést. Egy keresendő témakör beírásakor ez a program találati listáján az internetes találatok mellett helyi dokumentumokat és e-maileket is feltüntetne – egyazon időben. Az ötlet kiváló, a gyakorlati megvalósítása azonban gondot okoz, mert egy keresőprogram operációs rendszerrel való összevonása Európában és Amerikában egyaránt a versenytörvényekbe ütközik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik