Belföld

OTP – a Balkán bankára

A hazainál magasabb hitelkamatok mellett a hipermarketeket kísérő tömeghisztéria is csábíthatja az OTP-t balkáni bevásárlóközpontok finanszírozására.

Az OTP Bank és bulgáriai leánybankja, a DSK összesen 36,5 millió euró (9,2 milliárd forint) hitelt nyújt az eddigi legnagyobb szófiai kereskedelmi és szórakoztató központ létrehozására. A projektfinanszírozási szerződést kedden írták alá Bulgáriában az OTP Bank, a DSK Bank és a központ létrehozására alapított Mall of Sofia képviselői – adta hírül a bolgár sajtó.


Magasabb a kamat, mint itthon


A szófiai beruházás értéke összesen 50 millió euró. A projekt megvalósítói az AVIV Group és a Cinema City International NV, amelynek jelentős közép- és kelet-európai érdekeltségei vannak. A Mall of Sofia az egyik legnagyobb magánberuházás Bulgáriában, a központ 70 ezer négyzetméteren létesül majd a bolgár főváros szívében. Elkészülte után 140 üzlet, egy modern hipermarket, 12 mozi komplexuma lesz, s emellett öt emeleten irodahelyiségeket alakítanak ki.






A bolgár leány

A DSK Bank érdekeltsége a bolgár bankszektorban 15 százalékos. Főként a lakossági hitelek piacán erős, a vállalati hitelek piacán a 4 százalékot sem éri el a részesedése. A most nyújtott 12,5 millió eurós hitel közel 1 százaléka a DSK mérlegfőösszegének.


A bolgár investor.bg internetes pénzügyi és tőkepiaci portál információi szerint a 36,5 millió eurós hitelből 24 millió eurót közvetlenül az OTP Bank finanszíroz, 12,5 millió eurót (24,4 millió levát) pedig az OTP-leány DSK Bank folyósít. A hitel kamatairól nincsenek megbízható információk, csak annyit lehet tudni, hogy valószínűleg magasabb a hasonló ügyletek hazai finanszírozásában megszokottnál.


Tömeghisztéria kíséri a hipermarketek nyitását


A szófiai bevásárló és szórakoztató központ finanszírozásával a Balkán egyik legígéretesebb piacán jelenik meg az OTP. A szovjet befolyás megszűntével, illetőleg a jugoszláviai háború befejeződésével a délkelet-európai térségben a nyugati mintájú hipermarketek, szabadidőközpontok és bizniszcenterek építését szinte tömeghisztéria kíséri.





Muzulmán tőke

Bosznia-Hercegovinában a távol-keleti muzulmán tőke vetette meg a lábát ezen a területen. Jól példázza ezt a malajziai beruházásként megvalósuló szarajevói Bosmal Center.

A magyar cégek persze némileg lemaradtak, hiszen a szlovén befektetők poszt-jugoszláv kapcsolatrendszerük révén már korábban megvetették a lábukat ezen a piacon. Másfél évvel ezelőtt, amikor a szlovén Merkator cég megnyitotta az első hipermarketet Belgrádban, ez olyan tömegérzelmeket váltott ki a háborúba és a blokádba belefáradt szerbek körében, hogy a BBC is a legfontosabb „világesemények” között számolt be a megnyitóról. Annál is inkább, mert addig a legnagyobb belgrádi áruházakban sem volt több 6-7 ezer féle árunál, az új szlovén hipermarket ellenben rögtön 30 ezres áruválasztékkal “robbantott”.  

Ajánlott videó

Olvasói sztorik