A vitorlázás a honi üzleti életben szinte már kötelező társasági esemény lett. Nem véletlenül. Több szempontból is alkalmas a presztízs-sport szerepének betöltésére. Egyfelől meglehetősen drága, tehát a résztvevők köre szükségképpen exkluzív. Másfelől csapatsport, így nem csupán a cég dolgozóinak összetartozását erősíti, hanem a nem feltétlen sportos alkatú felső vezetésnek is lehetőséget nyújt, hogy az önfeláldozó kollégák sikeréből részesüljenek.
|
Az elmúlt évek alapján igazi presztízsversenynek számít a Bankár Kupa és a Biztosítási Kupa. A bankok, pénzintézetek és a biztosítási cégek komoly csapatokkal képviseltetik magukat a balatoni versenyen.
A komoly szó itt persze nem feltétlenül a professzionális vitorlázó tudást takarja, ezt legfeljebb a hajók kormányosai mondhatják el magukról. Ennél sokkal érdekesebb azonban, hogy a például a néhány napja rendezett Bankár Kupán az abszolút győztes CIB hajóján a legénység soraiban Karvalits Ferenc vezérigazgatót is megtalálhattuk. Igaz, a KFKI-Concorde hajóján Jaksity György, a Tőzsdetanács elnöke forgatta a kormánykereket, némileg rácáfolva az előbbiekre.
A verseny sajátos presztízsjegyeit mutatja, amint az a verseny előtti sajtótájékoztatón is elhangzott, hogy ezen a rendezvényen a legnagyobb hajóosztály képviselteti magát. Mégpedig azért, mert „aki a bank- vagy a biztosítási szakmában eljutott egy szintre Magyarországon, annak telik az 50-es hajóosztályra.” Szerencse, tegyük hozzá, hogy az idén kicsit több a víz a Balatonban, így nem feneklettek meg a „cirkálók”.
|
A honi üzleti élet képviselői korántsem csak a magyar tengeren vitorláznak. Az elmúlt évek fejleménye, hogy a nálunk kissé rövid versenyszezont 1-2 tavaszi és 1 őszi hónappal megtoldják az Adrián. Az idei év egyik leginkább „elit mezőnyűnek” tekinthető „versenye” az október 9-én Splitből rajtoló II. FMC Kupa, melyen a legnagyobb hazai cégek képviseltetik magukat. Olyan nevek sorjáznak majd a reklámfelületeken, mint a Mol, a Hewlett Packard, a Pannon GSM, a KFKI, az ORACLE vagy a K&H Bank.
A horvát vizeken persze szerényebben adják elő magukat a magyar menedzserek. A céges csapatok a jól bevált Bavaria 44-esekkel vitorláznak majd. Ahogy Bátor Bence produkciós vezetőtől megtudtuk, a balatoni Bankár Kupáénál szerényebb hajóválasztást csak részben indokolták költségszempontok, emellett az is a kisebb teljesítményű, de biztonságos túrahajók mellett szólt, hogy a kormányosok ugyan minden csapatban profik lesznek, de a legénység tengeri gyakorlata változó, s hát mégis csak a víz az úr.
Az FCM Kupa persze nem is a kockázatos futamokról szól, inkább lehetőség a céges csapatok összekovácsolására. Ezért nagy hangsúlyt helyeznek a parti és a party-programokra. Lesz főzőverseny – kétszer is -, és persze szárazföldi sportnap, focival, kosárlabdával, tenisszel. Mindezt nem kevés pénzért, hiszen egy-egy 8 személyes hajó nevezési díja másfél millió forint.
Kis pénz, kis hajó, nagy remény
Az adriai vitorlázás persze a kisebb cégeknek is elérhető. Alacsonyabb presztízsű csapatépítő tréningre már akár félmillió forintért is befizetheti egy hétre 8-10 középvezetőjét egy-egy vállalat. Ilyen szolgáltatást tucatnyinál több hazai chartercég hirdet folyamatosan.
Szintén az alacsonyabb árkategóriába tartozott az idén először – természetesen hagyományteremtési céllal – áprilisban megrendezett egyetemi-főiskolás vitorlás verseny. Itt a 6 tagú csapatok már 150 ezer forint körüli áron benevezhettek. Ezt a versenyt persze nem is a nyereség miatt szervezték a rendezők. Bevallott szándékuk a jövő menedzsereinek tengerhez szoktatása volt.