A Hospodarské Noviny szerdai jelentése szerint a gépgyártás részesedése a szlovák ipari termelésen belül tavaly közel 43 százalék volt. A növekedés a nagyobb mennyiségű gépjárműgyártásra és járműalkatrész-előállításra vezethető vissza.
1990 óta először tavaly a gépgyártásban új munkahelyek is képződtek: 2002-höz képest a foglalkoztatottak száma 1,8 százalékkal nőtt. Az ágazat exportja ugyancsak erősen, 28 százalékkal emelkedett.
A szlovák autóipari szövetség elnöke a járműgyártás tavalyi felfutását a nagyobb fejlődési potenciálra vezeti vissza, miközben úgy véli, hogy sokkal többet kell a képzésébe fektetni, ha Szlovákia továbbra is vonzó akar maradni az autóipari beruházók számára. Az 1998-as kormányváltás óta olyan nagyvállalatok telepedtek le Szlovákiában, mint a US Steel, a Samsung vagy a Volkswagen. A Szlovák Tudományos Akadémia elemzése a legígéretesebb fejlődést az autó-, a gép- és a vegyiparnak jósolja.
Zsolna (Zilina) közelében április elején rakták le a 2006-tól KIA gépkocsikat gyártó dél-koreai Hyundai autógyár alapkövét. A Hyundai leányvállalata, a KIA-Motors 700 millió eurós beruházással felépülő gyárában évente 200 ezer személygépkocsi készül. Az autógyár közel négyezer embernek ad majd munkát.
A Hyundai a kedvező infrastruktúra, a sztrájkra kevésbé hajlamos és olcsó munkaerő, és más kedvező körülmények miatt választotta Szlovákiát. Hasonló szempontok miatt döntött ugyanígy tavaly a francia Peugeot-Citroen, amely a Pozsonyhoz közeli Nagyszombatban már el is kezdte saját autógyárának építését, így néhány év múlva – a Pozsonyban évtizede működő Volkswagen összeszerelő üzemének teljesítményével együtt – Szlovákiában évente mintegy 750-800 ezer gépkocsi készülhet el. Az ország így 2007-ben az ezer főre jutó gépkocsigyártásban első lehet Európában.