Belföld

Barkácspiac – építkeznek kicsik, nagyok

Versenytársaihoz hasonlóan új áruházakat épít, a régieket pedig felújítja a Magyarországon 10 éve jelen lévő OBI, a honi barkácspiac meghatározó súlyú szereplője. A nagy áruházláncok piaci fölénye ellenére is helye van legalább ezer kisboltnak.

Új áruházakat nyit ebben az évben, a régieket pedig korszerűsíti az idén éppen 10 éve Magyarországon lévő OBI, amely 14 hazai áruházával piacvezető a magyar barkácspiacon. Mint azt Reiter László, az OBI magyarországi country managere elmondta, az áruházlánc az áprilisban zárult gazdasági évben 10,5 millió látogatót fogadott és 34,3 milliárd forintos bevételt könyvelhet el.

A most induló gazdasági évben három új áruházat nyitnak: egyet-egyet Dunaújvárosban, Szolnokon és a budapesti Savoya Parkban. Emellett a modernizációs és korszerűsítési céloknak megfelelően teljesen új épületbe helyezik át a tatabányait, és felújítják az újpesti áruházat is.





Mi mennyi?

Ágazatok részaránya az OBI árbevételében
• Építőanyag: 35 százalék
• Lakáskultúra: 35 százalék
• Szerszám: 18 százalék
• Kert: 12 százalék

Építési lázban

A beruházásoknak köszönhetően egyharmadával, 120 ezer négyzetméterre nő az áruházlánc összesített eladótere. „Célunk piacvezető szerepünk megerősítése, amit elkövetkező beruházásainkkal meg is fogunk valósítani” – foglalta össze a vállalat törekvéseit Reiter László.

Az áruházlánc magyarországi country managere a tavalyi nyereségről nem nyilatkozott, s az idei árbevételi tervet is csupán hozzávetőlegesen ismertette. Mint mondta, az idén 40-42 milliárd forintos árbevételre számítanak. Sok függ azonban attól, hogy milyen ütemben haladnak a beruházások, s hogy pontosan mikor tudják megnyitni az új áruházakat.

A beruházások nagyságrendjéről szólva elmondta, hogy a dunaújvárosi áruház felépítése és a tatabányai áruház felújítása egyaránt saját beruházásban valósul meg, s ezek összege egyenként 2-2 milliárd forint. Ugyanakkor a szolnoki áruházat egy helyi vállalkozó, az új budapestit pedig a francia GRC építi, azokat az OBI bérelni fogja, így ezek beruházási költségeiről nem tudott szólni.





OBI áruházak megnyitása

1994. Budapest
1994. Tatabánya
1995. Budapesten 4 áruház
1995. Szeged
1996. Siófok
1998. Budaörs
1999. Budapest
2000. Kaposvár
2002. Eger
2002. Miskolc
2003. Veszprém
2003. Békéscsaba

Nem lehet leírni a kisboltokat

A KSH adatai szerint évente közel 1500 milliárd forintot költ az ország lakossága a lakására – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Ez az összeg tartalmazza a lakásvásárlást és a felújítást is. A számítások szerint ennek 10 százalékát, évente közel 150 milliárd forintot tesz ki a barkácspiac.

A négy nagy szakáruházlánc mellett olyan versenytársak vannak még ezen a piacon, mint a hipermarketek és a kisboltok, melyekből legalább ezer található országszerte. A főtitkár az elkövetkező években a barkácspiac bővülésére számít, ellenben nincs olyan információja, hogy újabb komoly szereplő jelenne meg hazánkban.

Az áruházak telepítése kapcsán annyit azonban megjegyzett, hogy felméréseik szerint az autós bevásárlóközpontok vonzereje valamelyest csökkent az utóbbi években. Legalábbis erre utal, hogy a vásárlók preferencialistáján váratlanul első helyre került az elérhetőség.






 

 

Baumax-expanzió

Közép-Európa erőteljes fogyasztásnövekedésére számítva erősíti régiós jelenlétét a Baumax csoport, különösen azért, mert hazájában, Ausztriában a piac már telített. A nemrég átadott 13. áruházzal, a 11 ezer négyzetméter eladóterű újpesti egységgel 700-ra nőtt a tavalyi 21,58 milliárd forintos bruttó árbevételét az idén 18 százalékkal növelő cég alkalmazotti létszáma. 

A Praktiker Keleten terjeszkedik


A versenytársak is jelentős beruházásokat valósítottak meg ebben az évben. Alig néhán yhete jelentette be a Praktiker, hogy közel 1 milliárdos forintos beruházással összesen 3 ezer négyzetméterrel bővítette pécsi és miskolci áruházát. A társaság jövőre új egységet is nyit: a barkácsáruház-lánc a tizenötödik tagját 2005 tavaszán adják át Szolnokon.


A cég emellett további terjeszkedést tervez Magyarországon és Kelet-Európában is, a német piac telítettsége miatt ugyanis a Praktiker stratégiájában jelentős helyet foglal el a keleti terjeszkedés. Ennek keretében Magyarországon három új áruház létesül 2006-ig. Továbbá az anyacég, a Praktiker AG az elkövetkező három évben hét új áruházat kíván nyitni Bulgáriában, ami összesen 50 millió eurós befektetést jelent.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik