Belföld

Az e-book után itt a d-book

Az elektronikus könyv nem növelte a könyvkiadók megtakarításait, de az informatika ott van egy másik fejlesztés mögött, amely egyre népszerűbb: a megrendelésre nyomtatás (print-on-demand, vagy röviden POD).

Sok kiadó már kínál digitális POD kiadványt a hagyományos offset nyomtatás alternatívájaként. Míg az utóbbi csak nagyobb példányszám esetén gazdaságos, a POD lehetővé teszi sokkal kisebb mennyiség, akár egyetlen kötet megrendelését is, amivel lényegében biztosítani lehet, hogy egy cím sose fogyjon ki.

A technológia fejlesztése ma már lehetővé teszi olyan színvonalú kiadványok kinyomtatását, melyek alig különböztethetők meg a négyszínnyomásos offset nyomású kiadványoktól. Az Adobe oldal-leíró nyelve, a PostScript, mindenütt jelenlévő PDF fájlformátuma, a Xerox vagy a Kodak csúcsminőségű nyomtatóival párosítva a legjobb színfelbontású kiadványok reprodukálását teszi lehetővé.

A POD egyelőre kis szegmense a nyomtatási piacnak, de ez a szegmens bír a legnagyobb növekedési potenciállal. A CAP Ventures becslése szerint a POD kiskereskedelmi értéke a 2003-as 33,2 milliárd dollárról 60,2 milliárdra nő 2008-ig, ami évi 13 százalékos növekedést jelent. A POD egy másik piacot is fellendíthet: az önjelölt szerzőkét, akik 199 és 1500 dollár közötti áron maguk adhatják ki könyveiket. Ilyen szolgáltatást kínál egyre agresszívabban az iUniverse, az Xlibris, a Lightning Source és a 1st Book (vagy más nevén AuthorHouse), melyek mögött olyan tekintélyes kiadók és könyvkereskedők állnak, mint a Barnes & Noble, a Random House, vagy az Ingram Industries.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik