Az idei első negyedévben is folytatódik a világon mindenütt több éve megfigyelhető trend: a politikai napilapok eladott példányszáma egyre csökken – értékeli a nemzetközi tendenciákba illeszkedő magyar eladási adatokat a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) főtitkára, Barlacu Liviu.
Azt, hogy a politikai napilapoktól miért távoznak folyamatosan az olvasók, mivel nem faladata, nem vizsgálja a Matesz, így ennek kiderítése az érintett kiadókra marad – teszi hozzá a főtitkár. Azt is csak találgatnunk lehet, hogy az olvasók milyen arányban térnek át a bulvárlapok vagy az ugyancsak egyre népszerűbb internetes hírportálok olvasására, esetleg szoknak le végleg az újságolvasás minden formájáról.
Tízezres mínusz és plusz
A politikai napilapokat éves szinten 5-20 százalékkal kevesebb olvasó vásárolja meg. Az idei első negyedéves Matesz-adatok szerint a Népszabadság naponta átlagosan értékesített példányszáma körülbelül hatezerrel kevesebb (163 499), mint 2003 utolsó negyedévében. A Magyar Nemzetnek körülbelül ezerrel kisebb az értékesített példányszáma. A Magyar Hírlap értékesített példányszáma körülbelül 3000-rel csökkent, 28 741-ra, a Népszaváé 1500 példánnyal, 26 591-re a három hónap leforgása év alatt.
A bulvár- vagy másképpen botránylapok eladási adatai ezzel szemben töretlen növekedést mutatnak. A Blikk naponta átlagosan értékesített példányszáma 256 065-re növekedett az előző negyedéves 237 427-ről, ami azt jelenti, hogy a piacvezető bulvárlap egyedül jóval több vásárlót és ezzel vélhetően olvasót fogott magának, mint a négy országos politikai napilap.
A Story vezet
Magyarország legtöbb példányban eladott lapja továbbra is a Story magazin. Kétezerrel sikerült növelnie eladását, így az első három hónapban hetente átlagosan 387 490 fogyott el belőle az újságosstandokon. A Storyt csak távolról sikerül megközelítenie a Nők Lapjának (eladott példányszám: 302 738), és növekszik a távolság a két piacvezető között: a Nők Lapjából ugyanis kétezerrel kevesebb fogyott idén, mint a tavalyi utolsó negyedévben.
E kategóriában a Kislkegyed büszkélkedhet még kiemelkedő eladási adatokkal: átlagosan 219 955 példány fogyott az első negyedévben, ami 17 ezres bővülés az ezt megelőző negyedévhez képest. Ugyanebben a kategóriában a Bestnek sikerült megközelítenie még a kétszázezres eladott példányszámot (192 791). Igaz, ebből a lapból átlagban 12 ezerrel több fogyott januártól márciusig, mint a tavalyi utolsó három hónapban.
Megtévesztő példányszámok
A témáról bővebben olvashat társlapunkban, a MédiaFigyelőben megjelent „Mennyi az annyi? – megtévesztő példányszámadatok” címmel megjelent cikkben, amely szerint a nagyobb hirdetők már nem állnak szóba a tévékkel, rádiókkal, az internetes cégekkel, sőt a közterületi médiatulajdonosokkal sem.
Némi árnyékot vet a még nem auditált adatokra, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az utóbbi időben több lapkiadót is megbírságolt amiatt, hogy nem valós példányszámokat szolgáltattak a terjesztés-ellenőrzőknek.
A Matesz mindenestre több módon is ellenőrzi a lapkiadók által beszolgáltatott adatokat. Persze nem elsősorban az olvasók, hanem sokkal inkább a nagyobb hirdetők és a médiaügynökségek okulására. Ezek egyébként – piaci pletykák szerint – gyakran nem a példányszám alapján helyezik el hirdetéseiket egy-egy lapban.