Belföld

Egy autóbróker ára – félmilliárd forint

A hazai autókereskedelemben, illetve a gépkocsieladások finanszírozásában uralkodó viszonyok miatt a Merkantil Bank egyre jobban figyel Szlovákiára és Bulgáriára, kitörési pontokat keresve.

A hazai autókereskedelem finanszírozásában, a lízingelésben második helyen lévő Merkantil Csoport tavaly tovább növelte forgalmát és nyereségét –
Egy autóbróker ára – félmilliárd forint 1

jelentette be csütörtöki sajtótájékoztatóján Kolossváry Ádám, az OTP Bankhoz tartozó pénzintézet elnök-vezérigazgatója. A bank a 2003. évet 65,5 milliárd forintos mérlegfőösszeg mellett 2,646 milliárd forintos adózás előtti nyereséggel, illetve 1,123 milliárd forint mérleg szerinti eredménnyel zárta.


2003-ban a bankban és az érdekeltségeknél összesen 54 630 gépjármű-finanszírozási kötés realizálódott, ennek majdnem fele volt új autó. (Az új autók eladása tavaly Magyarországon egyébként 208 ezer volt.) A Merkantil új kihelyezéseinek állománya 2003. december 31-én 74,43 milliárd forint volt, 6,89 milliárd forinttal haladta meg az előző évit. Ami a termelőeszközök finanszírozását illeti, az üzletág közel 14,7 milliárd forint összegben finanszírozott eszközöket.


 Dealereket is csábítanak

A Merkantil Bank elnök-vezérigazgatója megemlítette, hogy nemcsak a brókerek átcsábítása, az ügyfélkör megvásárlása dívik a piacon. Egyes dealereket is megkeresnek a konkurens lízingcégek. A Merkantil Bankkal kapcsolatban álló kereskedők egyike-másika például harmincmillió forintot kapna, ha pénzügyi szolgáltatót váltana.


Áldatlan állapotok



Kolossváry Ádám a csütörtöki sajtótájékoztatón elmondta: az autóeladások finanszírozásában Magyarországon számos tekintetben áldatlan helyzet uralkodik. A dealerek kifejezetten ösztönzik a vevőket a hitelkonstrukciók, a lízingkonstrukciók igénybe vételére. Állítólag előfordult olyan eset is, hogy a kereskedő kidobta alkalmazottját, mert egy gépkocsit készpénzért adott el, miközben pénzügyi konstrukciót is ajánlhatott volna.

Az autót nem készpénzzel vásárlóknak ugyanis meg kell fizetniük a dealerek és a lízingcégek mellett sok esetben az úgynevezett „brókerek” költségeit is. A Merkantil Bank nem foglalkozik brókerek által közvetített üzletekkel, minthogy ezek a személyek sokszor áttekinthetetlen viszonyok közepette bonyolítják le üzleteiket. Jellemző erre, hogy két „bróker” nemrégiben felajánlotta „szolgáltatásait” a Merkantilnak. 200-250 millió forintos „lelépési pénzért” és további 200-300 millió forintos sikerdíjért (amelyet év végén kértek volna) negyvenmilliárdos pluszüzletet ígértek a cégnek. A Merkantil nem élt ezzel a lehetőséggel, de Kolossváry tudomása szerint mások alkalmazták a felajánlkozókat.

Terjeszkedés Szlovákiában

Ugyanakkor a Merkantil Bank úgy gondolja, hogy kétes módszerek alkalmazása nélkül is megállja helyét a piacon, így idén további növekedést tervez. Ennek részeként tovább növeli aktivitását a hazai és a szlovák piacon is. Szlovákiában immár a hetedik legnagyobb autólízingcég a Merkantil és az OTP Banka Slovensko közös vállalata, az OTP Leasing Slovensko.


Az OTP Leasing Slovensko 2002 novemberében kezdte üzleti tevékenységét. Még veszteséges (több mint ötvenmillió korona a negatívum), de ezt eleve így tervezték, és idén már csak harmincmilliós veszteségre számítanak Szlovákiában. (Ahol egyébként az OTP anyabankja korábban megvásárolta az IRB nevű pénzintézetet, és ezt alakította át OTP Banka Slovenskóra.)


 Komoly lehetőség?

A bolgár piacra való belépést máris komoly lehetőségként kezeli a Merkantil Bank. Felvettek egy szakembert, akinek a feladata a bulgáriai cégalapítás előkészítése, s megkezdték az ő betanítását, képzését is, minthogy szeretnék a Merkantil know-how-ját a balkáni országban is meghonosítani.

Bulgária a következő lépcső?


Ugyancsak tervezi a Merkantil, hogy 2005-től a bolgár piacon is megjelenik szolgáltatásaival. Miután az OTP anyabank tavaly megvásárolta a DSK nevű nagy lakossági bankot Bulgáriában, így ott is megteremtődött az a háttér, amely lehetőséget kínál a Merkantilnak a terjeszkedésre. Ugyanakkor Kolossváry Ádám hangsúlyozta, hogy egyelőre csupán vizsgálják a bulgáriai megjelenés lehetőségeit. Nem tartják elég érettnek az ottani piacot a megjelenéshez. (Az új autók eladása a balkáni országban húszezres nagyságrendű, éppen tizede a magyarországinak.)


Az elnök-vezérigazgató hozzátette: Szlovákiában későn szálltak be az üzletbe, ott ugyanis ma már 37 lízingcég kínálja szolgáltatásait. Bulgáriában viszont még harminc alatt van a potenciális versenytársak száma. Kolossváry megemlítette, hogy amennyiben az OTP anyabank más országokban is megjelenne a következő időszakban, a Merkantil Bank azokban az államokban is megvizsgálná a piacra lépés esélyeit.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik