Belföld

Csillag összevonná az iparűzési és a társasági adót

A gazdasági minisztériumban készül egy, a jelenlegi társasági adót és a helyi iparűzési adót felváltó egységes, új társasági adóról szóló koncepció - nyilatkozta Csillag István a Kormányzati Portálon adott online interjúban.

A magyarország.hu tájékoztatása szerint Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter pénteken több mint egy órán keresztül válaszolt honlap olvasóinak kérdéseire internetes fogadóóráján.

A miniszter elmondta, hogy az iparűzési adó jelenlegi formájában való megszüntetésének vagy átalakításának lehetőségét ugyancsak elemzik a GKM szakértői. Hangsúlyozta: a változtatás nem járhat azzal, hogy csökkennek az önkormányzati bevételek, sem azzal, hogy növekednek az adminisztrációs terhek. Az új rendszernek emellett versenyképességi szempontból is a jelenleginél kedvezőbbnek kell lennie.

Csillag istván beszélt arról, hogy a gazdasági tárcánál két koncepció készül. Az egyik a tavaly elkezdett irány folytatása, és eszerint a helyi iparűzési adó összegének bizonyos része – akár egésze – levonható lenne a társasági adó alapjából. A másik a jelenlegi társasági adót és a helyi iparűzési adót felváltó egységes, új társasági adóról szóló koncepció, amely szerint a közös adóból származó bevétek megoszlana a központi költségvetés és az önkormányzatok között. Nem elképzelhetetlen, hogy más megoldási lehetőség is felmerül – tette hozzá.

Csillag István emlékeztetett arra, hogy a tavaly decemberben elfogadott, úgynevezett autópálya-törvény felsorolja a 2007 végéig átadásra tervezett gyorsforgalmi utakat, hozzárendeli a forrásokat, és gyorsítja az előkészítéshez szükséges hatósági eljárásokat. A miniszter arra is felhívta a figyelmet, hogy soha annyi autópálya-szakaszt nem készítettek elő és nem építettek egyszerre Magyarországon, mint most.

“Tavaly átadtunk a forgalomnak mintegy 90 kilométernyit, idén megépül az M3-as, M30-as, M7-es és az M70-es egy-egy szakasza, ami 60 kilométernyi új autópályát jelent” – mondta Csillag István.

A sztrádatörvényből idézve úgy fogalmazott, hogy az M7-es a horvát határtól Nagykanizsáig, valamint Budapesttől Balatonkeresztúrig 2006 év végéig már használható lesz. Nagykanizsa és a Balatonkeresztúr között valószínűleg 2007-2008 között épül autópálya szintűvé.

Kilencvenmilliárd forintért épül tovább az M5-ös – közölte a miniszter.

Az M5-ös autópálya – pontosabban a sztrádát üzemeltető AKA Rt. – 40 százalékának állami megvásárlásáról Csillag István úgy nyilatkozott: “a mai körülmények között a 100 százalékos csomag megvásárlásának és megtartásának semmilyen realitása nincsen”.

Emlékeztetett arra, hogy a 40 százalékos AKA-részvénycsomag ára csak 30 százaléka volt annak, amit a cég tulajdonosai a teljes pakettért kértek, ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy 2009-ig az államnak vételi opciója van a fennmaradó 60 százalék megvásárlására.

Az M5-össel kapcsolatos szerződéseket napokon belül aláírják, és tavasszal, amikor “kisüt a nap és elolvad a hó” – kezdődhet az autópálya Kiskunfélegyháza-Szeged közötti szakaszának megépítése – mondta Csillag István. A mintegy ötven kilométernyi autópálya bekerülési költsége idei árakon számolva 365 millió euró, vagyis mintegy kilencvenmilliárd forint – tette hozzá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik