Belföld

Vállalatirányítás – aki időt nyer…

A nagyobb cégek működése gyakorlatilag elképzelhetetlen jól szervezett és felépített vállalatirányítási rendszerek nélkül. De ezek már-már a kis- és középvállalatoknál is létfontosságúak.

A kilencvenes évek elejétől a fejlődéssel lépést tartó cégeknél folyamatosan zajlott az egyes üzleti folyamatok felmérése, újraszervezése – emlékszik vissza Fekete Gábor, az IFUA Horváth & Partners Kft. ügyvezető igazgatója. Ezt az évtized második felében már a folyamatokat támogató, magas fokon integrált informatikai rendszerek bevezetése követte. A folyamatok racionalizálása és a különböző alkalmazáscsomagok használata révén látványos eredmények születtek az értékesítés, a logisztika, a pénzügy, a számvitel és az emberi erőforrások kezelése területén.


Vállalatirányítás – aki időt nyer… 1

Adattárház, adatbánya – kiforrott technológiák

Fekete Gábor véleménye szerint azonban az üzleti folyamatok integrációja során nem jutott elég figyelem a vállalati teljesítmény javítását meghatározó irányítási folyamatokra, az azokat kiszolgáló informatikai rendszerekre és a vállalati döntéstámogató megoldásokra. A várakozások szerint a közeljövőben ez a terület kerülhet a cégvezetők figyelmének középpontjába.

A vállalatcsoportok kialakítása, illetve a különböző üzleti folyamatok vállalatok közötti összekapcsolása szükségessé teszi az olyan összetett, mutatószámokon alapuló, előrejelzésekre is képes tervezési és beszámoló rendszerek létrehozását, amelyeket megfelelően nagy teljesítményű és megbízható információtechnológiai eszközpark támogat. Az alkalmazott megoldásokhoz az olyan technológiák szolgáltatnak alapot, mint az adattárházak, az OLAP-, illetve az adatbányászati megoldások, amelyek több évtizedes folyamatos fejlődés után kiforrott technológiáknak tekinthetők.

Magyarországon azonban még mindig az egyszerű, táblázatkezelő alkalmazáson alapuló vállalatirányítási megoldások a legelterjedtebbek. Ez az oka annak, hogy még mindig hosszú időt, több hónapot vesznek igénybe a vállalati tervezési folyamatok. Ebben a helyzetben a folyamatért felelős szakemberek leginkább az adatok “összevadászásával” és minőségellenőrzésével vannak elfoglalva, így kevesebb figyelem és idő jut azok információvá alakítására, elemzésére, a döntési alternatívák kidolgozására.

Kezelhető, megbízható, biztonságos, rugalmas

A fejlett tervezési és beszámoló rendszereknek sokféle elvárást kell kielégíteniük. A felhasználóknak fontos az egyszerű, a táblázatkezelőkhöz hasonlóan könnyen kezelhető felület, amelyet lehetőség szerint internetes vagy intranetes elérhetőségnek kell kiegészítenie.

A megbízhatóság magától értetődő követelmény, ezt a központi adattárolás, a valós idejű számítások és hozzáférhetőség teszik lehetővé. A jogosultságok megfelelő szintű szabályozásával, a változások naplózásával az üzemeltetés biztonságossá tehető.


Vállalatirányítás – aki időt nyer… 2

A megbízhatóság azonban nem mehet a rugalmasság rovására. A rendszereknek az új objektumokat úgy kell kezelniük, hogy az a lehető legkevésbé érintse az üzleti logikát. Képesnek kell lenniük különböző forgatókönyvek, szimulációk létrehozására és összehasonlítására is, így segítve az optimális változat kiválasztását.

Szükség van a tervezési folyamatban együttműködő szereplők közötti kommunikáció megvalósítására is. A rendszernek rugalmasan kell kezelnie az adatmennyiség, illetve a bonyolultsági fok növekedését is.

Fekete Gábor szerint a szükséges technológia már évtizedek óta fejlődik, a megfelelő informatikai eszközrendszerek rendelkezésre állnak és stabilnak tekinthetők. Így hiányuk már nem gátolja a vállalatirányítási rendszerek korszerűsítését.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik