Belföld

Küzd a fennmaradásért a Kodak Österreich

A hagyományos fotóvegyészeti fényképezés felett leáldozóban van a nap, és emellett már a Kodak sem mehet el szó nélkül.

A filmes fotótechnika egyik legnagyobb képviselője tevékenységének diverzifikálása keretében egyre nagyobb hangsúlyt helyez a digitális kamerák, a kamerákkal szerelt mobiltelefonok terjesztésére, a gyógyászati leképezési berendezések gyártására valamint a “Direct Mailing” szolgáltatás kialakítására. A hagyományos fotózási piac zsugorodásával párhuzamosan a Kodak Österreich forgalma 63 millió euróra esett vissza az előző évi 73 millióról. Hasonló mértékben csökkent az alkalmazottak száma is.


A fotónyersanyag kidolgozás koncentrációjával összefüggésben négy nagy regionális laboratóriumot zárt be a Kodak és bocsátotta el 180 alkalmazottját 2002 és 2003 folyamán. A jelenlegi 250-es létszám is további elbocsátások veszélyének van kitéve. Az idén a Kodak Österreich az előző évivel közel megegyező, vagy attól egy kissé elmaradó eredményre számít. A hagyományos fotózási piac és nyersanyagainak 13 százalékosra becsült idei csökkenését azonban ellentételezi majd a digitális kamerák forgalmának bővülése. Ennek a termék kategóriának azonban alacsonyabb a nyereségkulcsa. Új piaci modell bevezetésével igyekszik a Kodak a digitális kamerával szerelt mobiltelefonok piacát kiaknázni, mivel számításai szerint 2006-ra az osztrák polgárok 50 százaléka rendelkezik már majd ilyen készülékkel.


A fotócikk kereskedőkkel, a mobiltelefon szolgáltatókkal és a Nokiával kialakítandó együttműködés keretében a Kodak 2006-ig 1200-ra kívánja bővíteni az azonnali fényképkidolgozást végző állomások jelenleg 40-et számláló hálózatát. Az idei nyári szezonra már 150 ilyen állomása lesz a Kodaknak a Mobilkom Austria üzleteiben és a fotózási szaküzletekben. A szolgáltatás az UMTS rendszert üzemeltető Hutchison érdeklődését is felkeltette már. Öt ilyen kidolgozó állomás próbaüzeme folyik a dm háztartási vegyszer és illatszer üzletlánc egyes egységeiben. A dm nem csak a Kodakkal, hanem a német CeWe Color (Oldenburg) fotólabor hálózattal is együttműködik az üzleti modell kidolgozásában. Tavaly a Kodak már elveszítette a Rewe/Billa üzletláncot egy hasonló szolgáltatási versenyben.


Ausztriában jelenleg úgy 400 millió fényképet adnak be kidolgozásra évente, ami rövidesen 300 millió körüli szintre csökken. Az összes kidolgozási megbízásoknak 7 százaléka digitális technológiájú, ami 2006-ig 25-30 százalékra emelkedik.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik