Belföld

Postai befizetések uralják a fizetési forgalmat

A banki fizetési forgalom 43 százalékát még mindig a postai befizetésekkel bonyolítja a lakosság, s igen jelentős versenyelőnyre tehetnek szert azok a bankok, amelyek képesek lesznek betörni erre a területre - jelentette ki Prágay István, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzforgalmi, Emissziószabályozási és -szervezési főosztályvezetője az Institut for International Research (IIR) kártyaüzletágról szóló konferenciáján, Budapesten.

Az elmúlt évben a lakosság fizetési kötelezettségeinek 21 százalékát banki átutalással, 11 százalékát csoportos beszedési megbízással, 43 százalékát postai befizetéssel s mindössze 25 százalékát bonyolította bankkártyák használatával. Magyarországon jelenleg mintegy 6 millió darab kártya van forgalomban, az egy lakosra jutó, 0,6 darab kártya messze elmarad a fejlett országokban általános két kártya per főtől.


A térségben Szlovákiában és Csehországban a magyarországihoz hasonló a helyzet, de Szlovénia és Horvátország sokkal jobb helyzetben van. A régióban Szlovéniában a lakosság 99, Ausztriában 97, Horvátországban pedig 83 százaléka rendelkezik banki kapcsolattal, Magyarországon ez az arány 66 százalék. Elmaradás mutatkozik a készpénzkiadó automaták, az ATM-ek számának alakulásában is: az EU-ban 1 millió lakosra átlagosan 500 darab készpénzkiadó automata jut, a kelet-közép-európai régióban ennek kevesebb, mint fele, 232 darab. A magyarországi bankok számára a lakossági piaci térnyerés egyik kiemelkedő lehetősége a hitelkártyapiac – jelentette ki Vitályos Áron, a CIB Bank termékmenedzsere. A bankok felismerték, hogy a hitelkártya-kibocsátás kiemelkedő profittartalmú: jelenleg 12 bank bocsát ki valódi hitelkártyát és az utóbbi egy-két év tendenciája, hogy a creditkártya-kibocsátás növekedése erőteljesebb, mint a betéti kártyáké.


A CIB Bank szakembere igen sikeresnek ítéli meg azokat az úgynevezett co-branded kártyatípusokat, amelyeket valamely kereskedelmi céggel közösen bocsátanak ki. A kereskedő cégek is hajlanak erre, mivel a statisztikák azt mutatják, hogy a lakosság vásárlásra leginkább hipermarketekben, szupermarketekben, valamint benzinkutaknál használja kártyáját. A kártyakibocsátó cégek abban érdekeltek, hogy az ügyfelek a hitelkártyájukkal minél nagyobb összegben vásároljanak, nem pedig abban, hogy minél többször használják a kártyát – mondta Lendvai János, a Magyar Cetelem Bank vezérigazgatója. A Magyar Cetelem több, mint 300 ezer darab Aura hitelkártyát bocsátott ki, ebből 150 ezret 2003-ban. A Magyar Cetelem Bank akkor ajánlja fel a hitelkártyát, ha az ügyfél már legalább 4-5 hónapig megbízhatóan törlesztette a banktól felvett áruhitelét – mondta Lendvai -, így a hitelkártya kockázata számukra sokkal alacsonyabb, mintha ismeretlen ügyfelek lennének. A Magyar Cetelem ügyfelei körében is megfigyelhető az a tendencia, hogy a az ügyfelek többsége – 80 százaléka – készpénzfelvételre használja a hitelkártyát s csak 20 százalékuk vásárol vele.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik