Belföld

Üzleti tanácsadás – váltás az IT-piacon

Újabb és újabb informatikai cégek jelentkeznek üzleti szolgáltatásokkal a vezetési tanácsadás piacán. Az IT-szolgáltatásra az ügyfeleknek mindinkább növelt értékűként van szükségük.

Az informatikai megoldásokhoz kapcsolódó üzleti tanácsadás piaca egyre inkább összeolvad az IT-szolgáltatások piacával. „Az IT szolgáltatók, rendszerintegrátorok mind fontosabb szerepet játszanak az üzleti tanácsadásban, s az elmúlt két évben felvásárlásokkal, tanácsadók átvételével jó néhányuk üzleti tanácsadási üzletágat hozott létre – magyarázza Komáromi Zoltán, az IDC Hungary piackutató cég vezető elemzője. – Ilyen módon egy kézből kínálhatják az üzleti folyamatokat támogató IT-megoldásokkal kapcsolatos összes szolgáltatást, a tanácsadástól kezdve a megvalósításig sőt az üzemeltetésig is.”

Méretviták

 

A vezetési tanácsadói piac nagyságáról többféle adat van forgalomban. A Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetsége 2002-es évet ismertető legutóbbi felmérése szerint a szövetség tagvállalatainak összesített árbevétele 105 millió euróra (27 milliárd forintra) tehető, s ez nominálértékben alig 1-2 százalékkal több, mint a 2001. évi. A tanácsadásból származó bevételek ágazati megoszlásában az információtechnológiai tanácsadásnak és rendszerfejlesztésnek 9 százalékos a részaránya. Az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Rt. által készített, az egy tanácsadóra jutó árbevétel alapján számolt becslés szerint azonban ennél jóval nagyobb lehet a vezetői és IT-tanácsadás piac: 2002-ben 83 és 93 milliárd forint között mozgott, s ebből a vezetői tanácsadás piac 52 milliárd forintot tett ki. 

Új prioritások

Mostanában a tanácsadási szolgáltatások közül a VTMSZ adatai szerint fontosabbá vált például a stratégiai tanácsadás, a változáskezelés, a HR tanácsadás, valamint az informatikai biztonság kezelése, az ügyfélkapcsolat-kezelés (CRM) és az ellátási lánc kezelése (SCM). Másfelől teret vesztett egyebek között között az informatikai rendszerek fejlesztéséhez kapcsolódó tanácsadás és a minőségbiztosítás. A szövetség elnöke, Gonda György kérdésünkre azt válaszolta, hogy sajnos igazolódtak a 2003-as előrejelzések is, és a globális recesszió miatt tavaly is stagnált a piac.

Szabó Anikó, a KFKI csoporthoz tartozó Consero Kft. tanácsadási üzletágának vezetője szerint többféle erő indít változásokat a nemzetközi, illetve a magyarországi tanácsadói piacon. Mivel sok konzultációs projekt, illetve vállalatátalakítás az informatikában jelenik meg, a nagy tanácsadó cégek már jó néhány évvel ezelőtt elkezdtek informatikai tanácsadással is foglalkozni, és a globális tanácsadó cégek sokszor kisebb helyi tanácsadó vállalkozásokat vásároltak meg a különféle országokban. Másfelől az informatikai tanácsadóknak is bővíteniük kellett profiljukat, mert az ügyfelek gyakorlatában az informatikai beruházások egyre inkább üzleti döntéstől függnek.

Mindenki másképp

A nagy informatikai cégek más-más módon reagáltak a változásokra. Az elmúlt években többször is megtörtént, hogy multinacionális cégek olvadtak össze, stratégiai szövetségek jöttek létre. Az új helyzetben még nem alakult ki biztos üzleti modell az informatikai és a vezetési tanácsadási











A tanácsadási bevételek növekedése Európában (százalékban)
1996
14
1997
15
1998
15
1999
15,9
2000
15,5
2001
11,5
2002
-2
Forrás: FEACO Survey


szolgáltatások egységes kezelésére. A szolgáltatások árazása cégenként változik: van cég, amely az informatikai projektekhez ad üzleti tanácsadást, s van olyan is, amely az értékesítési munkát segíti a tanácsadással, és nem is számít fel külön díjat érte.

A KFKI egyedi módon, önálló tanácsadási üzletág beindításával válaszolt a piaci változásokra. Ez az üzletág önálló vezetési tanácsadási és projektvezetési feladatokat vállal, s ezzel párhuzamosan részt vesz a cégcsoportbeli informatikai szolgáltatásokkal járó eladás előtti és ügyfélkezelési feladatainak elvégzésében is.

Az ügyfelek láthatólag egyre inkább értéknövelő szolgáltatásként várják el a vezetési tanácsadást. Szabó Anikó szerint ez az újfajta módszer a KFKI-nak is azért ad nagyobb belső feladatokat, amiért más cégeknek: az informatikai és üzleti tanácsadóknak meg kell találniuk az együttműködéshez szükséges közös nyelvet és az ügyfelek előtti egységes fellépés leghatékonyabb módjait.

Hangsúlyeltolódások a megvalósításban

A magyar piacon nem feltétlenül mintaszerűen zajlanak a globális folyamatok, főként azért, mert ez a piac kicsi. Emiatt itthon az informatikának továbbra is nagyobb a súlya – állítja a Consero










A tanácsadási bevételek megoszlása Európában a szolgáltatási ágak szerint (százalékban)
2000
2002
Informatika
40,3
28,5
Vállalati stratégia
25,8
19,9
Működési tanácsadás
20,2
28,2
Kiszervezés
8,3
12,7
Emberi erőforrás
5,4
10,7
Forrás: FEACO Survey


üzletágvezetője. A vezetési tanácsadási piacon a cégek igen összetett szolgáltatásokat kínálnak, ám a globális cégeknek sokszor azért fő a fejük, mert nem tudják, hogy a magyar piacon vajon melyekre lehet szükség a nemzetközi szinten felhalmozódott óriási tudáshalmazból.

Az irányítás így egyre inkább az informatikai cégek kezébe kerül át, s azok azért is igyekeznek az üzleti tanácsadás felé, mert az nagyobb nagyobb nyereséggel kecsegtet. A vezetési tanácsadás bizalmi feladat, az informatikai cégek korábban nemzetközi cégeknél vezető tanácsadóként működő szakembereket csábítanak magukhoz. Így tett a KFKI is, a Consero Kft. alapítója. Amint Szabó Anikó elmondta, a Consero 2002-ben olyan ágazatokban kezdett el működni, amelyekben az anyacégnek addigra már nagy tapasztalatai voltak: a távközlésben, az államigazgatásban, illetve az európai uniós pályázatok területén.

Előretolt helyőrségek

 

Homola László, az IBM Magyarországi Kft. Business Consulting Services igazgatója szerint Európában egyre fontosabbá válik az üzleti folyamatok kihelyezése, s az IBM ezen a területen is az egyik legerősebb szolgáltató. Erre a tényre a Procter & Gamble lehet az egyik legutóbbi példa: az IBM átvette tőle a teljes, globális szintű humánerőforrás-kezelést. Az IBM egyébként maga is globális szolgáltató központokba vonta össze a támogató funkcióit, például a HR-t, a számvitelt, a beszerzést. Az IBM BCS-nek széles az ügyfélköre a magyar piacon; a három legnagyobb hazai vállalat is hosszú évek óta támaszkodik az IBM – illetve korábban a PwCC – üzleti tanácsadási szolgáltatásaira. S ebben a körben jelen vannak a multinacionális cégek magyarországi leányvállalatai is: az Audi a maga győri gyárában az IBM BCS szakmai irányításával épített ki SAP alapú teljes termelésirányítási rendszert, ingolstadti központjában pedig szintén SAP alapú irányítási rendszert hozott létre, amelyek idén januártól már élesben működnek – ezek a rendszerek egyébként globálisan is a legnagyobb autóipari referenciák közé tartoznak. S az IBM nyerte el a tavalyi évben elindult legnagyobb SAP-projektet: a Dunaferr projektjét. Az IBM BCS mindent összevéve eredményes évet zárt 2003-ban: teljesítette a tervet és ismét 10 százalékon felüli arányban fejlődött.  

Üzletágak összhangja

A tanácsadói piacon működő vállalatok három, egymástól jól elkülönülő szinten szolgálják ki ügyfeleiket. Az IT-tanácsadás a műszaki, illetve az informatikai infrastruktúra területén igyekszik eligazítani a cégeket; az üzleti tanácsadás az üzleti folyamatok átalakításában, optimalizálásában. S feljövőben van a harmadik szint is: az üzleti folyamatok kihelyezése (business process outsourcing – BPO, illetve az IBM szóhasználata szerint a business transformation outsourcing – BTO).

Egy-egy cég általában egy területre összpontosítja az erőit, bár az utóbbi időben a nagyobb vállalat a többi szegmensben is igyekszik kibontakozni. Egyetlen olyan óriáscég van a piacon, amelynek hagyományosan mindhárom szegmensben erősek a pozíciói: az IBM – hangsúlyozta Homola László, az IBM Magyarországi Kft. Business Consulting Services igazgatója.

Az egyik legnagyobb, üzleti tanácsadással foglalkozó cég, a PricewaterhouseCoopers Consulting egy éve történt megvásárlásával az IBM tovább erősítette addig is szilárd pozícióját a nemzetközi porondon. A tanácsadási feladatok az IBM két nagy részlege között oszlanak meg: a Global Services (GS) informatikai tanácsadással, az IBM Business Consulting Services (BCS) üzleti tanácsadással és iparági megoldásokkal foglalkozik. Az erőforrás-kihelyezésből a GS dolga a stratégiai (vagyis a teljes körű informatikai) forráskihelyezés, a BCS-é az üzleti folyamatok kihelyezése.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik