Belföld

Európa – „banánköztársaság”

Akadozik az európai parlamenti képviselők jövedelmeit szabályozó törvényjavaslat elfogadása. A hamis költségeket produkáló rendszer hosszú évek óta reformokra vár.

Ausztria, Franciaország, Németország és Svédország ellenvéleménye miatt hétfőn a külügyminiszteri tanács szintjén is elakadt az európai parlamenti képviselők javadalmazását szabályozó törvényjavaslat. A tervezet ellen
Európa – „banánköztársaság” 1

szavazó minisztereknek nem elvi kifogásaik voltak az „európai fizetés” bevezetése ellen, hanem a cehhet sokallják.


Attól tartottak nevezetesen, hogy amennyiben intézményesítik 732 európai parlamenti képviselő tetemes havi javadalmazásának közös büdzséből történő finanszírozását, ezzel a költségvetéshez hozzájáruló országokra jutó teher is jelentős mértékben nőni fog. Ezt most különösen nem engedhetik meg maguknak.

 Menteni a menthetőt

A mostani elutasítás után az Európai Parlament jogi bizottsága még a héten rendkívüli ülésre ül össze, hogy igyekezzen „menteni a menthetőt” – jelezték parlamenti illetékesek. Az EU-elnökség ugyancsak a héten fogja formálisan is tájékoztatni a parlamentet a kezdeményezés tanácsi elvetéséről. Elviekben a képviselő-testületnek módjában áll módosítani a csomagot. Csökkenthetik például az „európai fizetési” szintet, de dönthetnek úgy is, hogy az EU-büdzsé csak „kötelező minimumot” biztosítson, amin felül minden tagország nemzeti hatáskörben dönthet az összeg tetszés szerinti megfejeléséről. Tekintettel azonban a mostani javaslatot övező sok éves vitára, megfigyelők kétségesnek tartják, hogy a rendelkezésre álló időben (a jelenlegi EP mandátuma májusban lejár) még mód nyílhat új parlamenti kompromisszum kihordására, majd pedig a törvény hatályba helyezéséhez szükséges eljárás végigvitelére. A júniusi választás után az új EP-ben helyet foglaló honatyák ezért jó eséllyel még a jelenlegi, nemzeti fizetéseken alapuló rendszer szerint kapják majd javadalmazásukat.

Német vétó



Az EP-honatyák tavaly decemberben azzal adták át a soros EU-elnökségnek az általuk immár lezártnak tekintett dossziét, hogy január 15-éig választ kértek. Már az a tervezete is elutasító volt – akkor még csak a németek ellenkezése miatt.

Értesülések szerint maga Gerhard Schröder kancellár lobogtatta meg a végső vétó lehetőségét. Ebben állítólag komoly szerepet játszhatott a túlzott európai költekezés ellen kampányt indító német bulvársajtó támadása is. Schröder éppen takarékosságra és megszorításokra igyekszik rávenni választóit, megfigyelők szerint nem szolgáltathat alapot effajta támadásokhoz.

A miniszterelnöknél is nagyobb fizetést kapnának

Tény, hogy a törvényjavaslat szerinti képviselői „bérrendezés” mintegy 7500 euró kézhez vételére adna módot. Ez sokak esetében tetemes jövedelemnövekedést eredményezne. A „nivellálás” egyelőre nem vonatkozna kötelezően az újonnan csatlakozó országokból érkező törvényhozókra: a decemberi ajánlás értelmében két 5 éves mandátumon át a küldő tagország törvényhozása választhatna, hogy az Unióval fizetteti meg képviselői bérét (ebben az esetben az ő fizetésük is azonos lesz a régi tagokéval), vagy inkább maga fizet, de ebben az esetben jogában áll meghatározni az összeg nagyságát.

Miként a decemberi vitában Daniel Cohn-Bendit, a zöld frakció vezetője fogalmazott: feszültségeket szülne, ha az európai képviselők fizetése meghaladná az adott ország miniszterelnökének bérét. A magyar, a szlovák















Képviselői bérek a csatlakozó országokban euróban (2002-03)
Észtország
2458 euró
Lettország
980 euró
Litvánia
1183 euró
Málta
1210 euró
Lengyelország
2075 euró
Szlovákia
888 euró
Szlovénia
4155 euró
Csehország
1300 euró
Magyarország
761 euró
Ciprus
4080 euró
Forrás: Bruxinfo


és a lett nemzeti képviselői bérek jelenleg még az 1000 eurót sem érik el, de még a legjobban fizetett szlovén honatyák jövedelme is fele (4155) a törvényjavaslatban kilátásba helyezett „európai” díjazásnak. Az Economist számítása szerint egy szlovák európai parlamenti képviselő nagyjából az ötszörösét keresné a miniszterelnöki fizetésnek és 33-szorosát kapná kézhez az ország átlagos egy főre jutó jövedelmének. 

Kiapad a mézesbödön 

A reformcsomag további fontos eleme lenne, hogy jelentős mértékben szigorítaná a „dologi” (mindenekelőtt utazási) kiadások jelenleg felettébb nagyvonalú gyakorlatát. A képviselők fizetésének ez a része növelte eddig leginkább a bürokratikus költségeket, hiszen a képviselők akár javadalmazásuk többszörösét is elkérhették költségtérítés címén, miközben ez valós kiadásaikat bő „ráhagyással” fedezte. Az utazások során például nemcsak a tényleg leutazott repülőjegyet térítették meg, hanem egyszerű bemondásra akár az adott útvonalon lehetséges legmagasabb jegyárat. A képviselők gyakran éltek ezzel a lehetőséggel, hogy jövedelmüket magasabbra tornázzák.

A költségtérítés bevezetésére eredetileg azért volt szükség, mert ma még minden európai képviselőt a nemzeti fizetése szerint díjaznak Strasbourgban és Brüsszelben is – márpedig e tekintetben jelentős a szórás az egyes tagországok között. Amíg egy olasz képviselő például közel 11 ezer eurót






















Képviselői bérek (EU-tagállamok – 2002-2003, még indexálás előtti tételek szerint)
Tagállam
Havi bruttó kereset
Fizetett hónapok száma
Ausztria
7500 euró
14
Belgium
5668 euró
12
Dánia
5555 euró
12
Finnország
4541 euró
12
Franciaország
5205 euró
12
Németország
7009 euró
12
Görögország
4800 euró
14
Írország
5984 euró
12
Olaszország
10 974 euró
12
Luxemburg
4907 euró
13
Hollandia
6467 euró
12
Portugália
3448 euró
14
Spanyolország
2618 euró
14
Svédország
4985 euró
12
Nagy-Britannia
7106 euró
12
Forrás: Bruxinfo


kap „hazulról”, addig spanyol kollégájának be kell érnie kevesebb, mint negyedével, ami a brüsszeli „eurokrácia” által felvert árak és költségek közepette önmagában például a havi rendszeres hazautazások fedezésére sem volna elegendő.

Bár ez utóbbi érv nagyon kevéssé állja meg a helyét, hiszen a képviselőknek kijáró kedvező adózási rendszer miatt a kézhez kapott pénz jelentős része felhasználható. Egy 9000 euró értékű alapfizetés esetén az alacsony adókulcs, az előnyös nyugdíjfizetés és az adómentességek révén a képviselő 257 eurót keres mindennap, amikor elmegy dolgozni. További 3620 euró nyereséggel számolhat havonta általános kiadásainál, és a nagyjából 12 000 euró havi jövedelemből nem kell titkári szolgáltatásokra és irodai berendezésekre költenie. Sőt, a képviselők – a bírákkal szemben – mellékállásként akár tanácsadói munkát is vállalhatnak, amiből tovább gyarapíthatják jövedelmüket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik