Belföld

Nőtt a PSZÁF ismertsége, romlott a megítélése

Egyre többen ismerik a pénzügyi felügyeletet, ám szakmai megítélése romlott az elmúlt három évben.

Számottevően – 48 százalékról 82 százalékra – nőtt, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) ismertsége 2000 és 2003 között. Az ismertség növekedésével ugyanakkor a PSZÁF szakmai tevékenységének megítélése 3,25-ös osztályzatról 3,08-ra romlott a Straketing Stratégiai és Marketing Kutató Tanácsadó Iroda felmérése alapján.


A PSZÁF megrendelésére a pénzügyi szolgáltatók, valamint ügyfeleik és a lakosság körében készített felmérés eredményeit csütörtökön sajtótájékoztatón ismertették.


Strausz Gábor az iroda ügyvezető igazgatója a sajtótájékoztatón elmondta: a pénzügyi szervezetek által a PSZÁF szakmai munkájára adott osztályzat a 2000-es 3,62-ről 3,79-re javult. Ez azonban eltérő vélemények átlaga, például nagyon jó, ötös osztályzatot a pénztárak 18 százaléka, a befektetési szolgáltatóknak viszont csak 3 százaléka adott, a pénzügyi vállalkozások pedig még a pénztáraknál is magasabb arányban, 20 százalékban minősítették ötös osztályzatúnak a PSZÁF szakmai tevékenységét.


A vizsgálat során arról is megkérdezték a pénzügyi szervezeteket, hogy egyetértettek-e a feléjük alkalmazott intézkedésekkel. Valamennyi megkérdezett átlagában 54 százalék teljes mértékben, 42 százalék csak részben értett egyet az intézkedésekkel, 4 százalék pedig egyáltalán nem. Teljes mértékben egyetértett az intézkedésekkel a válaszoló pénzügyi vállalkozások 86 százaléka, magas, 65 százalékos ez az arány a takarékszövetkezeteknél és 63 százalék a pénztáraknál.


A felmérés foglalkozott azzal is, hogy egyetértenek-e a pénzügyi szervezetek a felügyelet határozatainak nyilvánosságra hozatalával. A válaszoló szövetkezeti hitelintézetek 46 százaléka, a pénzügyi vállalkozásoknak viszont csak 5 százaléka utasította el ezt.


Eltérő, hogy mennyire bíznak meg az ügyfelek az egyes pénzügyi szervezetekben. A legnagyobb bizalmat a takarék és hitelszövetkezetek érték el az ügyfelek körében, a takarék és hitelszövetkezetek mindegyikét 34 százalék tartotta megbízhatónak, míg a befektetési szolgáltatók esetében 8 százalék, a bankoknál pedig 21 százalék ez az arány.


A felmérés foglalkozott azzal is, hogy kinek az érdekeit szolgálja elsősorban a PSZÁF tevékenysége. A pénzügyi szervezetek válaszolói közül 80 százalék ítélte meg úgy, hogy az ügyfelek, 42 százalék, hogy a pénzügyi szervezetek, és 26 százalék, hogy a pénzügyi kormányzatét. Egy évvel korábban, 2002-ben még 40 százalék válaszolt úgy, hogy a PSZÁF a pénzügyi kormányzat érdekeit szolgálja.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik