Belföld

Német autópályák magánkézben?

Wolfgang Clement német gazdasági miniszter felvetette, hogy német autópályák magánkézben is lehetnének.

– A közfeladatok és a közkiadások jó részét teljesen másként is szabályozhatnánk. Nem természeti törvény például, hogy építési közberuházásokat, például az útépítést, örökre közpénzekből tartsunk fenn és finanszírozzunk – mondta Clement a Berliner Zeitungban szerdán megjelent nyilatkozatában.

Manfred Stolpe közlekedési miniszter az egész németországi autópálya-hálózat privatizálását kizártnak tartja, magánberuházók bevonása csak egyes területeken képzelhető el, az autópályák átfogó magánosítására, vagy arra, hogy személygépkocsik után autópálya-használati díjat fizessenek, nem gondolnak – közölte ugyancsak szerdán Stolpe.

A közlekedési minisztérium ugyanakkor megerősítette, hogy bizonyos díjakat emelni kívánnak: például a káros melléktermékek kibocsátásának vizsgálati díját két részletben 25 százalékkal emelnék, és a jogosítványt is 9 százalékkal drágábban lehetne megszerezni.

Clement egyebek között azért tartja szükségesnek a közfeladatok rendszerének felülvizsgálatát, mert az állam több pénzt szeretne képzésre és kutatásra fordítani. Egy nemrég elfogadott irányelv értelmében Németországban 2010-re a GDP 2,5 százaléka helyett 3 százalékot kívánnak oktatásra és kutatásra kiadni. A ráfordítás nagyobb hányadát a kormányzó szociáldemokrata-zöld koalíció elképzelése szerint a gazdaság állná.

A gazdasági miniszter arra mutatott rá, hogy az autópályák építését és üzemeltetését például Franciaországban és Olaszországban magánalapon szervezik, nem minden siker nélkül.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik