Belföld

Megkapja a metróépítési pénzt a főváros

László Csaba, pénzügyminiszter és Demszky Gábor, főpolgármester megállapodtak a 4-es metró építését érintő finanszírozási kérdésekről, így nincs akadálya annak, hogy a közeljövőben aláírják a beruházásról szóló szerződést - írja a Pénzügyminisztérium a FigyelőNethez eljuttatott közleményében.

A 4-es metró építésére a 2004-es költségvetés 15,8 milliárd forintot irányoz elő. Szinte biztosan késik a 4-es metró építése jövőre – nincs még meg ugyanis a vasúthatósági engedély – írta a Népszabadság. De hiányzik az aláírás a kormány és az önkormányzat közötti megállapodásról is. Ezt pénzügyi vita hátráltatja, mert a Népszabadság információi szerint a főváros az utolsó pillanatban több állami támogatást kért.

A problémát az okozza, hogy a pénzt készpénzben és már jövőre kéri a főváros – a központi költségvetésben azonban nincs erre fedezet. Ott erre a célra 15,8 milliárdot különítettek el, és ebből Budapest egy fillért sem látna. A pénzt az állam közvetlenül a kivitelezőknek fizetné az elvégzett munka után.

A NAPI Online úgy értesült, hogy az ügyben pénteken megállapodás született a Pénzügyminisztériumban. A tárca álláspontja az volt, hogy mivel a főváros a beruházást metrószerződés nélkül, saját hatáskörben végezte el, csak a költségmegosztás során lehetne elszámolni a kilencmilliárdot, készpénzről szó sem lehet. A 2004 évi költségvetési törvény rendelkezik a jövő évi büdzséről, a főváros így akkor nem juthat hozzá a kívánt summához, ehelyett a megállapodás szerint két részletben, 2007-ben és 2008-ban kapja meg a mindenkori leghosszabb lejáratú államkötvény referenciahozama alapján valorizált összeget Budapest.

A fővárosnak a megállapodás értelmében az összesen 300 milliárdosra tervezett beruházásból 90 milliárdot kellene állnia, míg az államra hárulna a „maradék” 210 milliárd forint. (Az állam elvileg készpénzt nem adna az önkormányzatnak, hanem a számlákat egyenlítené ki.) A főváros már az elején a 300 milliárdos büdzsét 287 milliárdra csökkentette volna.

A főváros és a kormány közötti szerződés megkötése a feltétele annak, hogy az önkormányzat mintegy 225 milliárd forintos hitelt vehessen fel az Európai Beruházási Banktól, amely az építési költségek mintegy 75 százalékát fedezné.

Többletköltségek az új vonal előkészítésében



Több mint 1,3 milliárd forinttal lépték túl az eredeti költségkeretet a 4-es metró felszíni munkáinak elvégzése során, a pluszkiadásokat tegnap vette tudomásul a Fővárosi Közgyűlés. Az ülés helyszínén kiosztott anyag szerint az összegből 570 millió forintot a BKV állt, ennyibe került a 4-es villamos végállomásának teljes átépítése. (A közlekedési vállalat eredetileg csak részlegesen építette volna át a megállót.) Előre nem látható, vis maior esetek miatt plusz 300 milliót kellett kifizetni, például mert a rossz idő megnehezítette a Móricz Zsigmond körtéri aluljáró építését.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik