Belföld

Késik a metró, és egyre drágább

Kilencmilliárd forintot kér a metróépítés kapcsán a főváros a kormánytól. A Népszabadság szerint ezért nem írták még alá a szerződést – bár az egyeztetés folytatódik: ma a pénzügyminiszter látogat el a főpolgármesterhez.

Szinte biztosan késik a 4-es metró építése jövőre – nincs még meg ugyanis a vasúthatósági engedély. De hiányzik az aláírás a kormány és az önkormányzat közötti megállapodásról is. Ezt pénzügyi vita hátráltatja, mert a Népszabadság információi szerint a főváros az utolsó pillanatban több állami támogatást kért.

A problémát az okozza, hogy a pénzt készpénzben és már jövőre kéri a főváros – a központi költségvetésben azonban nincs erre fedezet. Ott erre a célra 15,8 milliárdot különítettek el, és ebből Budapest egy fillért sem látna. A pénzt az állam közvetlenül a kivitelezőknek fizetné az elvégzett munka után.

A főváros és a kormány közötti szerződés megkötése a feltétele annak, hogy az önkormányzat mintegy 225 milliárd forintos hitelt vehessen fel az Európai Beruházási Banktól, amely az építési költségek mintegy 75 százalékát fedezné.

Többletköltségek az új vonal előkészítésében



Több mint 1,3 milliárd forinttal lépték túl az eredeti költségkeretet a 4-es metró felszíni munkáinak elvégzése során, a pluszkiadásokat tegnap vette tudomásul a Fővárosi Közgyűlés. Az ülés helyszínén kiosztott anyag szerint az összegből 570 millió forintot a BKV állt, ennyibe került a 4-es villamos végállomásának teljes átépítése. (A közlekedési vállalat eredetileg csak részlegesen építette volna át a megállót.) Előre nem látható, vis maior esetek miatt plusz 300 milliót kellett kifizetni, például mert a rossz idő megnehezítette a Móricz Zsigmond körtéri aluljáró építését.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik