Belföld

Egyre gyakrabban vásárlunk vasárnap és késő este

A vasárnapi vásárlás nem csak a karácsonyi szezonra, hanem az év többi részére is jellemző. Már 63 milliárd forintért vásároltak a háztartások a hét utolsó napjain napi fogyasztási cikket a múlt évben. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet „Kereskedelmi Analízisek 2003 első félév" című tanulmánya.

Különösen a vásárlások száma növekszik a pihenőnapon. Idén az első félévben 28 millió vásárlás jutott a vasárnapokra, míg tavaly január-júniusban még csak 23, egy évvel korábban pedig 21 millió. A napi fogyasztási cikkek forgalmából a hét napjai közül a vasárnapokra 4 százalék jut idén az első hat hónapban. Értékben kifejezve 37 milliárd forint.

Kiemelkedő szerepet játszanak a hipermarketek, mivel a hét napjai közül forgalmuk 8 százaléka jut a vasárnapokra. Ugyanez a mutató meghaladja az átlagot a C+C áruházakban is, a háztartások beszerzéseinél – 6 százalékkal.

Éppen átlagos a szupermarketek részesedése 4 százalékkal. Átlag alatti az önálló kis boltoké 3, lánchoz tartozó kis boltoké, illetve drogériáké 2-2, valamint a diszkontoké 1 százalékkal.

Országosan legerősebb forgalmú nap a péntek, amikor a kiskereskedelem a napi fogyasztási cikkek forgalmának 21 százalékát bonyolította le 2003 első félévében. Egyik kivétel a hipermarket, ahol a szombat a csúcs 23 százalékkal. Másik kivétel pedig az önálló kis bolt, ahol a péntekre és szombatra egyformán 21-21 százalék jut. Ha azonban a vásárlások számát nézzük, akkor a legtöbb pénztári blokkot mindegyik bolttípusban pénteken adják ki az üzletekben.

A vásárlások egyenetlenül oszlanak meg. Szám szerint 70 százalékuk déli 12 óráig lebonyolódik, nagy részük célja a napi friss élelmiszer beszerzése. A többi vásárlás zöme este nyolcig megtörténik. Értékben viszont már csak 63 százalék jut délelőttre, s jó egyharmad délutánra.

Akik este nyolc után vásárolnak, azok az átlagosnál nagyobb összegeket költenek. A kereskedelem este nyolctól reggelig az összes forgalom 1 százalékát bonyolítja le, ami idén az első félévben 7 milliárd forintot tett ki. A bolttípusok közül csak a hipermarketekben számottevő az éjszakai vásárlások értéke.

Az összes forgalom 3 százaléka jut erre a napszakra. Figyelemre méltó még a C+C áruházak 20 óra utáni, 2 százalékos részesedése a háztartások beszerzéseiből.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik