Belföld

10 milliárd forintos tőkeemelést tervez a Malév

A Malév Rt. 10 milliárd forintos tőkéhez juthat, hogy rendeződjön a légitársaság tőkehelyzete - jelentették be az ÁPV Rt. pénteki sajtótájékoztatóján. Ennek első részlete 7 milliárd forint, amihez a Malévnek akciótervet kell kidolgoznia az eredmények javítására.

A Malév jövő pénteken folytatandó rendkívüli közgyűlésén döntenek a 11,7 milliárd forint-os jegyzett tőke 118 millió forintra történő leszállításáról és ugyanakkor 3,5 milliárd forintra történő felemeléséről, a fennmaradó rész pedig a tőketartalékba kerül.

A légitársaság évi 7-8 milliárd forint megtakarítást jelentő intézkedés csomagot állit össze és a jövő év második felében már üzemi szinten nullszaldót vár, mondta el újságírói kérdésre Sándor László, a Malév elnök-vezérigazgatója.

A tőkerendezést a saját tőke elvesztése tette szükségessé. Az első kilenc havi auditált adatok szerint a 11,7 milliárd forint jegyzett tőkéhez képest a Malév saját tőkéje 356 millió forint volt. Ezt Csikós Bálint, az ÁPV Rt. vezérigazgató-helyettese újságírói kérdésre válaszolva közölte.

Sándor László bejelentette azt is, hogy a korábbiaknál reálisabb esély van a SkyTeam légiszövetséghez való csatlakozásra. A tárgyalások folynak, mondta a Malév vezérigazgatója, hozzátéve, hogy sem az Air France, sem a KLM, sem a cseh CSA nem zárkózik el a Malév szövetségi csatlakozása elől.

Az Malév 97 százalékban állami tulajdonban, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt-nél van. AZ ÁPV Rt. elnöke a kormánydöntést a következőképpen kommentálta: “A kormány letette a voksot a magyar légitársaság fenntartása és működése mellett, és a kormánydöntéssel megteremtette ehhez a feltételeket”.

Az első 7 milliárd forint tőkejuttatás feltétele a már kidolgozott stratégiához illeszkedő intézkedési csomag jóváhagyása – várhatóan az ÁPV Rt. Igazgatóságának jövő heti ülésén. A tőkeemelésről a jövő pénteken folytatódó rendkívüli közgyűlésen döntenek a tulajdonosok, az ÁPV Rt. és a kisrészvényesek. A társaság rendkívüli közgyűlése december 5-én kezdődött meg, és akkor a tőkerendezésre vonatkozó napirendi pont tárgyalása előtt felfüggesztették a közgyűlést.

A tőkejuttatás feltételeként megvalósítandó intézkedési csomagtól összességében évi 7-8 milliárd forint megtakarítást vár a légitársaság az egyszeri költségek nélkül. A csomagban az értékesítési költségek csökkentése, a külképviseleti rendszer átalakítása szerepel. A tengerentúli járatok üzemeltetésével kapcsolatos intézkedések több száz millió forint megtakarítást jelenthetnek majd évente. A jutalékrendszer átalakításától több mint 1 milliárd forint, a termékek egyszerűsítésétől további 1 milliárd forint megtakarítást remél a légitársaság.

A flotta folyamatban lévő korszerűsítése, a Next Generation Boeing-737-es repülőgépek üzemeltetése pedig évente több mint 2 milliárd forinttal csökkenti az üzemi költségeket, magyarázta a Malév elnök-vezérigazgatója. A kapacitásgazdálkodás átalakításával további 3 milliárd forint költség takarítható meg, a Malév Express és a műszaki bázis integrálásától pedig további 300-400 millió, illetve mintegy 500 millió forint költségcsökkenés várható. Jelentősek a légitársaság IT költései is -tekintve a 44 desztinációval való összeköttetést. Ennek racionalizálása további, mininum 300 millió forinttal mérsékelheti a ráfordításokat.

A Malév az év első kilenc hónapjában 8,7 milliárd forint mérleg szerinti veszteséget könyvelt el, szemben az előző év első háromnegyedévi 2,7-2,8 milliárd forintos veszteségével, mondta el Sándor László, a magyar nemzeti légitársaság elnök-vezérigazgatója.

Az év végéig a veszteség további 1-2 milliárd forinttal emelkedik a várakozások szerint, tette hozzá. Az idei első háromnegyedévi veszteségben mintegy 2,7 milliárd forint az, ami a korábbinál prudensebb, körültekintőbb elszámolás következménye, magyarázta az elnök-vezérigazgató. Üzemi szinten a veszteség januártól szeptember végéig mintegy 6 milliárd forintot tett ki.

A magyar nemzeti légitársaság 1993 óta több mint 40 milliárd forint veszteséget halmozott fel, mondta el Sándor László. A légitársaság likviditása jó, válaszolta az elnök-vezérigazgató újságírói kérdésre, mert mindig a második félév az erősebb a légitársaságok gazdálkodásában. A Malév kötelezettség állománya mintegy 66 milliárd forint.

Az idén a Malév már több mint 2 millió utast szállított, és a légiipart jellemző mutatói jobbak az európai átlagnál, magyarázta Sándor László, de számadatokat nem közölt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik