Az EU elképzeléseinek a fogyasztói csoportok és a hitelkártya-használók vélhetően örülnek, a bankszakma viszont ellenzi a terv megvalósulását.
Az új elképzelések egyik fontos eleme az internetes vásárlás szabályozása. Az EU azt szeretné, hogy a bank vállalja a felelősséget, ha az online fizetés meghiúsul. “Megszilárdul a fogyasztók e-kereskedelembe vetett bizalma, ha a bankokat nagyobb felelősségvállalásra kötelezzük” – áll az ajánlásban.
Csak a feledékenységért kell fizetni
Pénzügyi szakértők szerint gyökeresen megváltoztatja az európai bankvilágot, ha a pénzintézeteket az esetleges kár megtérítésére kötelezik. Jelenleg egyébként a brit, finn és svéd bankokban kötelező a meghiúsult üzlet utáni pénzvisszafizetés, de csupán hitelkártyák használatakor, egyszerű debit kártyák esetében nem.
A 82 oldalas tervezet szerint a bankokra hárulna a kár nagyobb része az elveszett vagy ellopott bankkártyával való visszaéléskor is. Az elképzelések szerint a kárt teljes mértékben a banknak kell állni, és a bankkártya tulajdonosa csak akkor kötelezhető fizetésre, ha elfelejti a bankot időben értesíteni, és akkor is maximum 150 euró erejéig. Más a helyzet, ha a kár vétkes gondatlanságból következik be, vagy ha kiderül, hogy az ügyfél csalt.
Kiszállás csak 80 euróért
A változás legerősebben a német banki piacot érinti, ahol azok az ügyfelek, akik elfelejtik értesíteni bankjukat kártyájuk elvesztéséről, jelenleg kénytelenek a kár egyharmadát kifizetni.
Az ajánlás túlzottnak tartja a közel 80 eurós számlalezárási díjakat, ez ugyanis gúzsba köti az ügyfeleket, akadályozza a mobilitást.
A belső piaci bankrendszer megreformálásáról szóló elképzelésekhez az érintett felek 2004 januárjáig küldhetik meg észrevételeiket.