Belföld

Munkahelyi játék – teljesítményfokozó

admin
admin

2003. 11. 11. 17:20

A munkahelyen játszott egyszerű számítógépes játékok javíthatják a termelékenységet és a munkavállalók elégedettségét – állítják az utrechti egyetem kutatói.

Az utrechti egyetem tudósai egy holland biztosítótársaság 60 alkalmazottján vizsgálták a számítógépes játékok hatását. A kutatók arra a kérdésre keresték a választ, hogy a játék milyen változásokat idéz elő a munkavégzésben és az alkalmazott munkakedvében. Azt találták, hogy a számítógépes játékokat játszók jobban érezték magukat munkahelyükön, a munkához pozitívabban viszonyultak. 

Idősotthonban is bevált

 

Goldstein professzornak nem ez az első számítógépes játékokkal végzett kísérlete. Korábban egy idősek otthonában készült kutatása során arra az eredményre jutott, hogy a számítógépes játékok bevezetése javított a lakók kognitív képességén és általános közérzetén. A kísérletről a digitális játékok kutatói szövetségének (Digital Games Research Association) első, Level Up névre hallgató konferenciáján, Hollandiában számolt be. 

Sok cégnél tilos

A legtöbb nagyvállalat letiltja a játékokat, még azokat is, amelyek fenn vannak minden számítógépen (így a pasziánszt, az aknakeresőt vagy a freecellt). Ezt azzal indokolják, hogy a játék csak a munka rovására megy. A kutatócsoportnak sokáig tartott olyan céget találnia, amely hozzájárult a kísérlethez.

A biztosítótársaság öt osztályának munkatársait véletlenszerűen két csoportba osztották. Az egyik csoportnak engedélyezték, hogy egyszerű Windows játékokat játsszanak munkaidőben, a másiknak megtiltották. „Azt mondtuk az első csoportnak, hogy egy hónapon keresztül munkaidejükből naponta egy órát játékkal tölthetnek, ennek pontos idejét ők választhatják meg” – magyarázta a kísérletet Jeffrey Goldstein kutatásvezető a BBC Online-nak.


És nem káros az egészségre… 

„Egy pasziánsz olyan célt szolgálhat, mint egy szál cigaretta vagy egy kávé: megtöri a munka egyhangúságát, felfrissülést hoz a munkavállaló napjába, jó esetben hatékonyabban képes folytatni munkáját” – véli a kutatásvezető. 

Nem időpazarlás!

A kutatócsoport egy hónap után felmérést készített mind a játszó, mind a nem játszó csoporton belül arról, hogyan éreznek a munkájukkal kapcsolatban, milyennek ítélik saját teljesítményüket. A játszó csoport mindkét területen pozitívabb válaszokat adott, mint a nem játszók. Vagyis a játék nem időpazarlás volt, hanem elősegítette a dolgozók hatékonyságnövekedését, sőt a munkával, munkahellyel kapcsolatban kellemesebb érzéseket is keltett a munkavállalóban.


Goldstein professzor szerint a kutatás még kezdeti fázisban jár. Egyelőre nem tudnak magyarázatot adni arra, hogy mi pontosan okozza a munkavállalóban a pozitív érzelmeket, a hatékonyság és a munkahelyi elégedettség növekedését, és mivel magyarázható a hiányzások visszaesése.

A professzor szeretné pontosítani a kutatás eredményeit nagyobb mintán. Arra is kíváncsi, hogy a különböző játéktípusok (stratégiai vagy szerepjátékok) eltérően befolyásolják-e a munkavállaló munkájával kapcsolatos érzéseit.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.