|
A német cégek válaszaiból kitűnt, hogy Magyarországon elért eredményeik nagy részét (42,5 százalékát) visszaforgatják itthoni beruházásokra. Ez hazánk iránti elkötelezettségük jele, azt mutatja, hogy terveik több évre szólnak.
|
A német cégek befektetési motivációja a felmérés központi kérdésköre volt. Mint kiderült, 2003-ban is a gazdasági stabilitás volt a Magyarország mellett szóló legfontosabb érv. 138 válaszoló közül 107-en tartották ezt nagyon fontosnak, vagyis a cégek 77,5 százaléka nagy jelentőségűnek vélte ezt a faktort, és mindössze 21 százalék tartja ezt a tényezőt kisebb jelentőségűnek.
Az új piacok meghódítása majdnem hasonló arányban volt fontos: a vállalkozások 75 százaléka jelölte meg ezt lényegesként. Kevésbé jelentősnek 14, nem jelentősnek pedig 11 százalék minősítette ezt a kérdést.
A jó képzettségi szint már a második-harmadik helyre jött fel a ranglistán. Ez a tényező is 75 százalékot kapott, ami azt jelenti, hogy a tavalyi 67 százalékhoz képest egyre több német érdekeltségű vállalat tartja fontosnak a szakképzett munkaerőt.
A politikai stabilitás szerepe viszont csökkenőben van. Tavaly még a vállalatok 79 százaléka tartotta ezt nagyon fontosnak, idén már csak 72 százaléka.
|
Sokkal kevésbé döntő tényező a földrajzi fekvés: ezt a vállalatok 57,4 százaléka minősítette lényegesnek. Az EU-csatlakozás pedig – miután eldöntött tény volt már idén – még kevésbé játszott szerepet (50,8 százalék) a beruházási hajlandóságban.
Érdekes módon az alacsony bérköltség mint szempont évek óta csökkenőben van, fontosságát tekintve. Idén például már csak 40 százalékot kapott ez a faktor, 2002-ben még 44-et, 2001-ben pedig 60-at. Ennek talán az lehet az oka, hogy azok a cégek, amelyek tartósan jelen vannak a magyar piacon, egyre inkább felismerik, hogy kevésbé olcsó számukra Magyarország. Azok a cégek viszont, amelyeknek ez a tényező, fontos volt, talán már nincsenek is Magyarországon.
A lista végén az alacsony adóterhek és az állami ösztönzők állnak. E két szempont már tényleg nem tekinthető döntő fontosságúnak: a cégek 39 és 26,3 százaléka tartotta ugyanis nagyon fontosnak e faktorokat.