Belföld

A vevő hangja

admin

2003. 10. 30. 08:00

Az amerikai JD Power intézet évről évre Európában is vásárlók tízezreit kérdezi ki arról, mennyire váltotta be gépkocsijuk a hozzá fűzött reményeket. A másfél-két éves autók összehasonlítása meglepő eredményekkel szolgált.

Kíméletlen tárgyilagosságának köszönhetően a iJD Power minőségkutató szervezetet csak az “ügyfél hangja” néven emlegetik az autóiparban. Az ügyfél-elégedettségi index (Customer Satisfaction Index) négy fő területen, súlyozva méri a tulajdonosok tapasztalatait, és az így nyert százalékos eredmények alapján állítják fel a végeredményt.

A legfontosabb szempont az általános minőség és megbízhatóság: a műszaki tartalom adja a pontok 40 százalékát. Ezt követi az autó vonzereje (26 százalék), a fenntartási költségek (18 százalék) és végül a márkaszervizek (16 százalék) értékelése. Ez utóbbi két szempont egyértelműen az adott – jelen esetben a brit és a német – piactól függ, a végeredmény kétharmadát adó szempontok ugyanakkor a magyar vásárlók számára is támpontot nyújthatnak.


ÉLEN A JAPÁNOK. A 2003-as brit felmérésben 24 ezer autótulajdonos töltötte ki a részletes kérdőívet, s összesen 32 márka 138 modelljéről nyilatkoztak 77 szempont alapján. Ha márkákra bontva vizsgáljuk a végeredményt, azt láthatjuk, hogy immár negyedik éve sorozatban a Lexus az első. Hogy a Toyota diadala teljes legyen, a gyár luxusmárkája mögött a második helyen a Toyoták végeztek, a harmadik helyre a BMW futott be, míg negyedik a Skoda.

Ha pedig modellekre bontva tanulmányozzuk a felmérést, akkor kiderül, hogy a 20 legjobbnak tartott autóból 13 japán gyártmány – ez is alátámasztja, hogy minőség és megbízhatóság terén a távol-keletiek még mindig az élen járnak.
Az eredmények böngészésekor nem szabad azonban figyelmen kívül hagynunk az autós lelkivilágát. Aki borsosabb árú autót választott, valószínűleg nagyobb elvárásokat támaszt a kocsijával szemben, ezért keményebben is bírál, mint az olcsóbb modellek mellett döntők.

A német felmérés egyelőre csak második éve tart – szemben a britek tíz évével -, s kisebb körben is folyik. Tizenhatezer német autótulajdonos bírálta el egy-két éves autóját, összesen 29 márka 115 modelljéről mondtak ítéletet. Ezért hiányzik például a Lexus, amelyből Németországban nem fogyott annyi, hogy a márkának értékelhető legyen az eredménye. A Toyota a Lexus nélkül is vezet, az abszolút sorrendben öt modelljét is az első hétben tudhatja. Az eredményből kiolvasható, hogy a németek szeretik saját márkáikat, hiszen a BMW mellett a Mercedes és az Audi is bekerült a legjobb tízbe.

HŰSÉGES VÁSÁRLÓK. Az ilyen felmérések persze nemcsak az olvasónak, az autóvásárlónak, hanem az iparnak is fontos üzeneteket hordoznak. Kiderült például, hogy azoknál a márkáknál, ahol a tulajdonosok értékelése meghaladja a 800 pontot – azaz magasan jobb az átlagnál -, az autósok több mint fele úgy nyilatkozott, hogy egészen biztosan újra ezt a márkát választja majd. Amelyeknél azonban 800 pont alá esett az értékelés – tehát átlagos vagy rosszabb -, ez az arány mindössze 20 százalék közül mozog.

Az is kitűnt a felmérésből, hogy míg a japán márkák minőség, megbízhatóság és szervizelégedettség terén toronymagasan vezetnek, addig az európai kocsiknál a tetszési indexre adtak sok pontot a vevők. De mi lesz az európaiakkal, ha a japánok a dizájn terén ledolgozzák hátrányukat?

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.