Belföld

Használható használt autók

Mind több márka kínál Magyarországon is szavatolt minőségű, a gyárival megegyező, vagy közel azonos garanciális feltételekkel árusított használt gépkocsit. Vajon valós előnyökkel jár a vásárlók számára, ha hivatalos forrásból szerzik be másodkézből származó járművüket, vagy csak a márkaimportőrök szeretnék kivenni részüket a jövedelmező használtautó-kereskedelemből?

Minden műszaki eszköz, így a gépkocsi vásárlása is némi kockázattal jár, függetlenül attól, hogy új vagy használt terméket veszünk. Tökéletes áru, százszázalékos gyártási minőség nem létezik. Csak az a kérdés tehát, hogy Murphy axiómája a garanciális időn belül vagy azon túl éri utol autónkat, azaz a meghibásodás csupán bosszúságot okoz, vagy – többnyire jelentős összegű – anyagi veszteséggel is jár.

Ezt a kockázatot hivatottak mérsékelni az autógyártók és -forgalmazók által működtetett használtautó-programok. A szigorú műszaki és esztétikai szempontok alapján kiválogatott járművek a márkaszervizekben eredet- és állapotvizsgálaton esnek át, majd az esetleg szükséges javítások után korlátozott garanciális feltételekkel ismét áruba bocsátják őket.

Az első hazai hivatalos használtgépkocsi-értékesítési hálózatot az Opel hozta létre 1997-ben, OK néven. “A külföldön több évtizede működő, így biztos szakmai és tapasztalati háttérrel támogatott program azonnal kedvező fogadtatásra lelt a magyar piacon – emlékezik vissza Bakay Gergő, az Opel magyarországi hálózatfejlesztési igazgatója. – Ma országszerte hét telephelyen kaphatóak OK gépkocsik, de a későbbiekben feltétlenül bővíteni, fejleszteni kívánjuk a rendszert, hiszen a garanciális használtautó-értékesítésben ennél jóval nagyobb lehetőségek rejlenek.”

Hasonlóképpen vélekedik Mátrabérci Sándor, a Weltauto márkaigazgatója. A Porsche Hungária Kft. által forgalmazott gyártmányokat tömörítő márka két és fél éve jelent meg Magyarországon, mintájául a Porsche Austria egy évtizede alapított programja szolgált. Jövő évi terveikben 30 hivatalos kereskedés szerepel, jelenleg az ország 19 pontján forgalmaznak minősített, garanciális használt autót. “Telephelyeinken évente mintegy 5300 használt autót értékesítünk. Ezeknek közel 30 százaléka érdemli ki a Weltauto minősítést, ami a hazai autópark fiatalodásával reményeink szerint rohamosan emelkedni fog; Ausztriában hozzávetőlegesen 80 százalék a garanciához szükséges színvonalat elérő autók aránya” – világít rá a távlatokra Mátrabérci Sándor.

A választék gerincét minden programban az új autók vételárába beszámított, a szalonokban leadott használt gépkocsik adják. Habár ezek esetében nem feltétlenül kötelező a márkaazonosság, javarészt az anyacég gyártmányai dominálnak, hiszen a kereskedők ezekhez tudják biztosítani a bevizsgáláshoz és a garanciához elengedhetetlen szakszerviz-hátteret. Ugyanez igaz a ma még ritka multi-brand, azaz több gyártmányt forgalmazó cégek programjaira – a W1Auto hálózatában például túlnyomórészt a tulajdonos Wallis Autó Holding által képviselt Citroën, BMW, Saab, Land Rover és Opel márkákkal találkozhatunk.

A kínálatot az importőrök, márkakereskedők saját bemutató autói, a tartós bérletből, esetleg a forgalmazóhoz tartozó vagy vele szerződött autóbérlő szolgálta-tásoktól visszakapott modellek egészítik ki. A Volvo központilag irányított használtautó programja a németországi képviselettől is vásárol újszerű autókat. “A gyár közvetlen felelősségvállalása feltétlenül növeli a vásárlók bizalmát – összegzi a svéd márka tavaly szeptemberben elindított programjának eddigi tapasztalatait a Volvo értékesítési igazgatója, Györffy Zsolt. – A Quality1 keretein belül havonta 15-16 autót adunk el, kétszer annyit, mint korábban.”

A garanciális programok sikere egyfajta szemléletváltást is tükröz a piacon. Ma a magyar autóvásárlók kétharmada használt gépkocsiban gondolkozik, ugyanakkor közülük is egyre többen igénylik a szavatolt minőséget, a magas színvonalú kiszolgálást, s ennek fejében hajlandóak kifizetni az átlagos használtpiaci árnál rendszerint néhány százalékkal magasabb (a műszaki felkészítés és a garancia miatt indokolt) vételárat. Választásukat sokszor nem is anyagi lehetőségeik, inkább észérvek indokolják: egy két-három éves, újszerű jármű értékvesztése már csak töredéke az újakénak. Ebből következően a legkeresettebb modellek megegyeznek az adott márka újautó-slágerlistáját vezető darabokkal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik