“Ebből adódóan a csatlakozást követő években a jelenlegi tagországok élelmiszerárai várhatóan csökkennek, míg a csatlakozó országokban emelkednek” – tette hozzá Franciszek Hutten-Czapski.
A fogyasztási cikkek piacának tendenciáiról, ezen belül is a csatlakozást követő árképzési változásokról szólva a varsói iroda vezetője elmondta: jelenleg átlagosan csaknem 41 százalékkal olcsóbbak az élelmiszerek a csatlakozó országokban, mint a tagországokban. Véleménye szerint a különbségekből adódó lehetőségeket elsősorban a viszonteladók használják ki. A szakember elmondta: a nagy nemzetközi márkák, az egyszerűen szállítható és raktározható termékek érintettek leginkább.
A BCG számításai szerint a legalább 10 százalékos árkülönbségnél már felmerülhet, hogy a viszonteladók nem közvetlenül a termelőtől, hanem egy másik kereskedőtől szerzik be a termékeket. A szakember elmondta: a közép-kelet-európai országok közül Magyarországon a legkoncentráltabb a kiskereskedelem, vagyis a kiskereskedelem túlnyomó része gyakorlatilag néhány nagy lánc kezében van. Hozzátette: a BCG előrejelzése szerint az egész régióban erősödik a kereskedelmi láncok koncentrációja, amely tovább generálja az úgynevezett saját márkák megjelenését. Ez pedig komoly versenyt jelent a nagy nemzetközi márkák számára.