A szabályozás az Európai Parlament szerint legkorábban 2004 végén léphet életbe. A kártérítés nagysága függ az út hosszától: 1500 kilométerig 250 euró, 3500 kilométerig 400 euró, afelett 600 euró.
Loyola de Palacio, az EU közlekedési biztosa szerint az egyezség “nagy előrelépés”. Az EU Bizottság adatai szerint a légitársaságok évente mintegy negyedmillió, érvényes jeggyel rendelkező utast utasítanak el túlfoglalás miatt.
Az új szabályozás az 1991-es előírásokat váltja fel, amelyek a charterjáratokkal, a járattörlésekkel és az óriási késésekkel még nem foglalkoztak. A nagy késések esetében például a légitársaságnak kárpótolnia kell az utast: több mint 5 órás késés esetén az utas a jegyár 7 napon belül történő visszafizetését, vagy a lehető legrövidebb időn belül az indulóállomásra történő visszaszállítást választhatja.
A késésben levő gép utasainak – ha a késés a továbbutazásban akadályt jelent – ezen felül ingyenes étkezést, frissítőket, sőt szükség esetén szállodai szállást is biztosítani kell.