Belföld

Slágerlista a napi fogyasztási cikkekből

Tejre költik a legtöbb pénzt a magyar háztartások, majd az egyes termékkategóriák közül felvágott, sör, sajt és szénsavas üdítőital következik, a GfK Piackutató Intézet adatai szerint.

A napi fogyasztási cikkek 112 különböző termékcsoportjának piaci pozícióját vizsgálják különböző szempontokból. A háztartások beszerzéseinek értéke alapján készült hosszú ranglista utolsó helyezettje a folttisztító, előtte pedig a bútortisztító, tejpor és szőnyegtisztító szer foglal helyet.

A bolttípusok közül hipermarketben a listavezetők átlagához képest gyengébb a tej, de erősebb a mosópor pozíciója. Szupermarketben csokoládét és gyümölcslét vesznek többet az átlagosnál, az élen lévő kategóriákból.

Ugyanezekből diszkontban a sört és ásványvizet részesítik előnyben az átlaghoz képest.

Drogériában legnagyobb forgalmat a hajápoló és –színező éri el. Dobogós helyet ér el a dezodor és a mosópor. (Megjegyzés: kenyér és péksütemény, liszt, cukor nem szerepel a vizsgálatban).

A piaci pozíció másik fontos mutatója a penetráció, azaz, hogy egy-egy termékcsoportot a háztartások hány százaléka vásárolta legalább egyszer az év folyamán. Ebből a szempontból a tejet azonban megelőzi a margarin és a tejföl. A főzés másik nélkülözhetetlen hozzávalója a negyedik, míg a toalettpapír az ötödik legelterjedtebb a háztartások körében.

Ha a vásárlások gyakoriságát nézzük, megint eltérő képet kapunk. Egy-egy termékcsoport vásárlói közül tejet és felvágottat tesznek legtöbbször a kosarukba, majd csokoládé, sós rágcsálnivaló és tejföl következik.

A piaci mozgásokat világítja meg, hogy egyik évről a másikra melyik kategória forgalma hány százalékkal növekedett? Ezt a listát a kisforgalmú, de dinamikusan növekvő saláta öntet vezeti, az instant tea, és kenhető tejtermékek előtt.

A leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek közül például a pörkölt kávé a kategóriák forgalma szempontjából 18,1 milliárd forinttal a 11. helyen áll. A háztartások 79 százaléka vásárolta legalább egyszer a múlt évben, mégpedig átlagosan kereken 11-szer. Kávéra egy háztartás átlagosan 6 010 forintot költött el.

Egy-egy alkalommal 540 forintot adtak ki pörkölt kávéra, s olyankor a többi áru kosárértéke együttesen 1 770 forintot tett ki. A többi áru átlagos kosárértéke akkor haladja meg a 3 000 forintot, amikor mélyhűtött terméket vagy különböző tisztító szereket vásárolnak.

Száraz hentesárura, azaz szalámira és kolbászra a háztartások 22,1 milliárd forintot költöttek tavaly. Ez átlagosan a 11. helyet jelenti. Szuper- és hipermarketekben még jobb a helyezés, míg a diszkontokban hátrább kerül a kategória. Alkalmanként kolbászt vagy szalámit 570 forintért szoktak venni.

Ebből a szempontból a pálmát a mosogatógépbe való mosogatószer viszi el 1 640 forinttal, de egy-egy vásárlásra 1 000 forintot meghaladó összeg jut mosóporra vagy égetett szeszes italra is.

Az adatokat az új, „GfK Cross Category Indeces 2002″ című kutatása tárja fel. Alapját a fogyasztói panelkutatás képezi, amelynek keretében a 3,8 millió magyar háztartást fontos szempontokból reprezentáló 2 000 háztartás bevásárlási naplót vezet. A naplóban hetente jelentik, hogy mit, mikor, hol, mennyiért vásároltak.


 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik