Belföld

Az utazási irodáknak újra kell gombolniuk a kabátot

A legkedvezőbb lehetőségeket felkutató és összegyűjtő specializált utazási szakértővé kell átalakulniuk az európai utazási irodáknak , ha túl akarják élni az életterükben bekövetkezett változásokat.

A légitársaságoktól a jegyértékesítésekért kapott vastag komissziók ideje véglegesen lejárt. Mindezeknek a tetejében még az utazóközönség is rászokott arra, hogy – megkerülve a szolgáltatók előtt álló irodákat – saját maga keresse meg a legkedvezőbb ajánlatokat az internet kínálta lehetőségek igénybe vételével, és állítsa össze saját utazási agendáját.

A légitársaságok által fizetett komisszió Európa szerte eltűnőben van. A Finnair például szeptember óta egyáltalán nem fizet jutalékot; a British Airways egy százalékra csökkenti a jutalékot decembertől a korábban az ágazatban átlagosnak tekintett hét-nyolc százalékról; a spanyol Iberia is hasonló nagyságrendű csökkentésre készül.

Olaszországban az Alitalia belföldi jegyértékesítési jutaléka három százalékra esett vissza a három évvel ezelőtt még általános kilencről. A nemzetközi járatokra fizetett jutalék hét százalék kilenc helyett, de jövőre további egy pontos csökkenése várható.

A jutalékok csökkenése és az internet használatának a terjedése Németországban is szorult helyzetbe hozta az utazási irodákat. Itt a Rewe Touristik megfigyelése szerint egyes irodák a luxus utak és a távolsági utazások szervezésére helyezik a hangsúlyt, melyeket lehetetlen, vagy nagyon nehéz lenne az interneten megszervezni, míg mások közvetlenül veszik fel a versenyt a lehetőségek keresésével és maguk kínálják fel azokat.

Felix Arevalo, a spanyol AEDAVE utazási iroda szövetség elnöke egyáltalán nem látja borúsnak a kilátásokat: “Valami hasonló helyzettel állunk szemben, mint amivel a gyertyaöntőknek kellett szembesülniük a villanyvilágítás elterjedésekor. Először katasztrófának tekintették, majd rájöttek, hogy dekoratív gyertyák készítésével sokkal nagyobb haszonra tehetnek szert, mint korábban”.

A repülőjegyek nem tűnnek el, azokat ezután is el kell adni valahogy, az irodáknak pedig javítaniuk kell szolgáltatásaikon. “Nem szabad túlértékelni sem a jelenlegi helyzetet. Európában a repülőjegyek alig négy százaléka kel el az interneten keresztül, és az arány 2006-ra sem emelkedik hat százalék fölé”. Az Iberia jelenleg jegyeinek 85 százalékát adja el utazási irodák közvetítésével.

Az online értékesítés felfutása mellett is a légitársaságok jegyértékesítéseinek a tömege irodai közvetítők révén zajlik majd. A jutalék csökkenése azonban rengeteget közülük veszteségessé tett.

Az olcsó jegyű légibusz társaságok terjedése a jegyek közvetlen internetes értékesítése miatt veszélyezteti mind az utazási irodák, mind pedig a “hagyományos” üzleti modellel működő légitársaságok megszokott nyereségét.

Egyes német utazási irodák úgy idomulnak a helyzethez, hogy felár ellenében foglalásokat intéznek a légibusz társaságoknál is. Ez azért működő üzleti modell, mert az utazók nagy száma bizalmatlan az elektronikus ügyintézéssel szemben, sokkal jobban szereti a “kézzelfogható” dolgokat. “Egyes utazási irodák nagy jövő előtt állnak. Még a nagy utazó hírében álló németek is jellemzően csak egy utat, vagy egy szállodai tartózkodást foglalnak le elektronikus úton, de összetettebb utazások esetén az irodák szolgáltatásait veszik igénybe” – véli a Rewe Touristik szakértője.

A nyerő üzleti modell kulcsszavai az “egzotikus” és az “olcsó”. A spanyol turisztikai adatok tanúsága szerint a csoportos szervezés nélkül önállóan összeállított út keretében érkező turisták aránya folyamatosan emelkedik. és augusztusban elérte az 54 százalékot. “Minél fejlettebb a turisztikai szolgáltató infrastruktúra, annál könnyebben lehet saját utat összeállítani, és nem kell csoportos utazásokra hagyatkozni” – véli egy spanyol légitársaság szakértője. “Nem könnyű önállóan eljutni Kongóba, de minden további nélkül el lehet utazni Nagy-Britanniába vagy Németországba”. A specializált utazási irodáknak értékesítési eszközként kell az internetet igénybe venni, és nem szabad ellenségnek tekinteni azt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik