Belföld

Hamburgertervek – mekkorát lehet harapni Ausztriából?

A fejlett országokban visszaszoruló, Ázsiában még csak most felfutó McDonald's a szomszédos Ausztriában sikersztorit írt. A tervek is szépek. De mikor telítődik az osztrák piac?

Kétszáz éttermet szeretne üzemeltetni Ausztriában a McDonald’s-lánc: a hétvégén nyitotta meg a 161. gyorséttermét. Az 1977-től kiépített osztrák
Hamburgertervek – mekkorát lehet harapni Ausztriából? 1

hálózat dinamikáját tekintve első ránézésre reálisnak tűnik a kitűzött cél. Annál is inkább, hiszen a 8 milliós lélekszámú Ausztriában tavaly már 105 millió volt a McDonald’s-éttermek látogatóinak a száma, s az országosan 7400 alkalmazottat foglalkoztató cég 321 millió euró forgalmat ért el.


Terjed az egészséges táplálkozás 

A McDonald’s idén nyáron kiadott közleménye szerint a vállalatnak szembe kell néznie az erősödő versennyel és azzal a ténnyel, hogy a vásárlók mindinkább az egészségesebb táplálkozás felé fordulnak. Az Oak Brook-i (Illinois) központú konszern profitja 5 százalékkal, 470,9 millió dollárra, azaz részvényenként 37 centre csökkent, a tavalyi második negyedévi 497,5 millió dollárról, azaz a részvényenkénti 39 centről.

Megtorpant az óriás


Az gyorsétteremlánc ausztriai terjeszkedési terve éppen ellentétes a cégnél tapasztalható globális tendenciákkal. Már tavaly októberben bejelentette: globális szinten visszafogja terjeszkedését és meglévő üzleteire összpontosítja erőforrásait. Mindezt azután közölte az amerikai társaság, hogy egymást követő 7 negyedévben csökkent a nyeresége. A bejelentés persze nem volt váratlan, hiszen a McDonald’s már korábban profit figyelmeztetést adott ki, később azt is közölték, hogy a 2002-es 1300 új üzlettel szemben 2003-ban csak hatszáz megnyitását tervezik. A terjeszkedési stratégia megtorpanását jól mutatja, hogy 1996-ban még rekord számú, évi 2000 új McDonald’s nyílt világszerte.


Hamburgertervek – mekkorát lehet harapni Ausztriából? 2

A menedzsment nyilvánvaló erőfeszítései ellenére a következő negyedévben sem fordult meg a negatív trend, sőt immár nem is a nyereség csökkenéséről, hanem egyenesen veszteségről volt szó. A történelmi bejelentésre idén januárban került sor, amikor a McDonald’s Corp. fennállásának első negyedéves veszteségéről volt kénytelen beszámolni. A cég számos üzletét bezárni kényszerült, miután a nettó veszteség globálisan 343,8 millió dollárra rúgott a tavalyi negyedik negyedévben, szemben az egy évvel korábbi 271,9 mililó dolláros profittal.

A negyedéves veszteséget bejelentését követően idén nyáron az elemzői várakozásokkal összhangban éves profitjának csökkenéséről számolt be az amerikai McDonald’s a második negyedévről, s ezt az emelkedő költségekkel magyaráztak.


Egy beláthatatlan piac

Új éttermeket nyit Kínában a McDonald’s. A társaság a távol-keleti országban 400 millió dolláros tőkét kíván befektetni. A társaság az amerikai és európai piacon elszenvedett veszteségeiért akarja kárpótolni magát az egyelőre beláthatatlan befogadóképességű kínai piacon. 

Már csak Ázsia segíthet?  


Korai lenne azonban még temetni a McDonald’s-láncot, amely 395 ezer alkalmazottjával, 121 országban működő 30 ezer üzletével továbbra is világelső a gyorsétkeztetésben. A cég az elmúlt években Dél-Amerikában és Ázsiában megduplázta jelenlétét, igaz, ez sem ellensúlyozta az amerikai piac kimerülését, miután a cég kapacitásainak 60 százaléka az USA-ban található.


A múlt évben a már legalább egy éve nyitva tartó amerikai éttermek forgalma 2,8 százalékkal esett vissza, s Európában is 1,3 százalékos volt a bevételcsökkenés. Az elemzők erről ugyanazt mondják, amit a cég központjának közleménye is hangsúlyozott: a gazdaságilag fejlett országokban előtérbe került az egészséges táplálkozás programja, a hamburger és a sült krumpli veszített a vonzerejéből.


Az osztrák gazdák jó vevője 

A McDonald’s az osztrák mezőgazdaság egyik jelentős
felvásárlója. Tavaly például 4 millió tojást, 19 ezer tonna
burgonyát, 2200 tonna tejet, 4000 tonna húst, 115 millió zsemlét és 1600 tonna salátát vásárolt konyhái számára az osztrák piacon. 

Ausztria, Magyarország: kis térségi sikersztori


A magyar piacon ugyanakkor alig érezhető a globális visszaesés. Annál is kevésbé, mert az elmúlt két évben két gyorskiszolgáló étteremlánc (a Quick és a Wendys) zárta be magyarországi éttermeit. Így a McDonald’s tovább erősítette itthoni pozícióit, az éttermek számát tekintve övé a piac háromnegyede.


A McDonald’s dinamikus ausztriai terjeszkedése tehát belesimul a térségi trendbe. Mégis elgondolkodtató, hogy Ausztriában ma már minden 52 ezer lakosra jut egy McDonald’s-étterem, s ezzel az ország Európában – Svédország és Nagy-Britannia után – a harmadik helyen áll a gyorséttermek sűrűsége alapján összeállított ranglistán. Valószínű, hogy előbb-utóbb az osztrák piac is telítődik, hacsak ki nem derül, hogy a kóla-hambi-sült krumpli hármas fogyasztásában nyugati szomszédaink világcsúcsra törnek.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik